• Anonym (Föräldern)

Dålig förälder?

Har en fundering kring föräldraskap. Har stora barn där någon är utflugen redan och någon påväg ut i vuxenvärlden. Sedan har jag ett på väg in i tonåren (12år). Är skild sedan många år och har 2 av barnen boende hos mig på heltid, då mamman i fråga flyttat till annan ort.
    Nu till min fråga.
    Är jag en dålig förälder, som tycker att dottern, på 12 år, ska vistas hos sin mamma, minst 80% av sina skollov?
    I övrigt är hon varannan helg hos sin mamma och bor som sagt hos mig och går i skola här, där vi bor.
    Mamman tycker jag är självisk och dålig förälder, när jag ställer dessa krav.
    Själv tycker jag snarare att det borde vara en självklarhet, att både dotter och mamman vill träffas på loven och jag ska inte kallas alla möjliga saker av mamman i fråga. Eller är jag helt fel ute?
    Kan tillägga att det finns inga missförhållande, varken hos mig eller mamman.

• Svar på tråden Dålig förälder?
  • Anonym (s)

Man kan drömma men realistiskt sätt är barnet nu i åldern då det kan vara viktigt att umgås med vännerna på lov då mycket aktiviteter sker på dessa eller bara slippa åkt iväg när hon ska ta det lugnt.

• Anonym (Linda)

Nu har ju du din dotter så mkt så det man tänker spontant är ju att mamman borde göra allt för att få träffa sin dotter och det känns väldigt konstigt att hennes intresse inte är större utan att hon skuldbeläggrr dig istället. 

Jag har min son på 13 år 98% av tiden. Är sagt varannan vecka men pappan frågar knappt efter sin son. Är jag som får styra upp så att han åker dit åtminstone nått dygn varannan vecka. Då gör som.ens inget ihop. Är tragiskt så jag förstår din frustration. 

Du är såklart ingen dålig förälder som har din dotter boende hos dig. Är ju mamman som är kass skulle jag säga spontant. 

• Anonym (Rick)
    Anonym (Föräldern) skrev 2025-10-22 22:21:16 följande:
    Dålig förälder?

Har en fundering kring föräldraskap. Har stora barn där någon är utflugen redan och någon påväg ut i vuxenvärlden. Sedan har jag ett på väg in i tonåren (12år). Är skild sedan många år och har 2 av barnen boende hos mig på heltid, då mamman i fråga flyttat till annan ort.
    Nu till min fråga.
    Är jag en dålig förälder, som tycker att dottern, på 12 år, ska vistas hos sin mamma, minst 80% av sina skollov?
    I övrigt är hon varannan helg hos sin mamma och bor som sagt hos mig och går i skola här, där vi bor.
    Mamman tycker jag är självisk och dålig förälder, när jag ställer dessa krav.
    Själv tycker jag snarare att det borde vara en självklarhet, att både dotter och mamman vill träffas på loven och jag ska inte kallas alla möjliga saker av mamman i fråga. Eller är jag helt fel ute?
    Kan tillägga att det finns inga missförhållande, varken hos mig eller mamman.

Det enda som indikerar att du är en dålig förälder är att du inte sköter dina relationer.
  • Anonym (M)

Har dottern kompisar hos mamman?

Jag tycker det sociala spelar roll. Dessutom är dottern så stor att hon delvis kan bestämma själv. 

• Jimmy75
    Anonym (Rick) skrev 2025-10-22 22:37:31 följande:
    Det enda som indikerar att du är en dålig förälder är att du inte sköter dina relationer.
    Inte sköter sina relationer????
  • Anonym (Rick)
    Jimmy75 skrev 2025-10-22 23:09:04 följande:
    Inte sköter sina relationer????
    Ja, han är skild.

Dessutom svårt för dottern då de inte ens bor på samma ort. Snacka om att barnen får ta smällen för att föräldrarna inte skött sin relation.
  • Anonym (Separerad)

Vad vill dottern? Hon är stor nog att få inflytande i det hela och rent krasst handlar det om ett barns rätt till sina föräldrar och inte föräldrars rätt till sina barn.

Sen är det tråkigt att din dotters mamma inte vill umgås mer med henne, men det ligger på mamman, inte dig. 

Jag är separerad med två barn i din dotters ålder. De är hos sin pappa varannan helg, halva sommarlovet, halva jullovet och sportlovet. Påsklov och höstlov delar vi på. 

• Jimmy75
    Anonym (Rick) skrev 2025-10-23 07:51:58 följande:
    Ja, han är skild.

Dessutom svårt för dottern då de inte ens bor på samma ort. Snacka om att barnen får ta smällen för att föräldrarna inte skött sin relation.
    En smula smalt resonemang när ingen här vet något om deras relation. Finns många saker som kan hända i livet utan att man kan helt undvika dem. Finns inget som automatiskt säger att han har brustit här. 
  • Jimmy75
    Anonym (Rick) skrev 2025-10-23 07:51:58 följande:
    Ja, han är skild.

Mamman valde att flytta. Vad är hans bristande ansvar i det???
  • Mrs Moneybags

Jag tror tyvärr du får acceptera att ditt ex inte har samma intresse för er dotter som du har. 

Det är i slutändan hennes förlust! 

Svar på tråden Dålig förälder?