• Anonym (Kollega)

Inte välkommen på jobbet med magsjuka hemma

Jag har magsjukt barn hemma. Själv är jag frisk och tänkte åka till jobbet som vanligt. Men enligt kollegor är jag inte välkommen på jobbet när det är magsjuka hemma. Vi jobbar inte med något känsligt (på kontor) och har ingen sådan uttalad policy. Chefen har inte problem med att jag är där, men ett antal kollegor tycker alltså att jag ska vara hemma. 

Är det rimligt att jag ska behöva vabba varje gång något barn är magsjukt, på grund av att kollegor inte vill ha mig där? Barnens pappa jobbar heltid hemifrån och vabbar mer än gärna. 

• Svar på tråden Inte välkommen på jobbet med magsjuka hemma
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (du) skrev 2025-10-23 09:51:53 följande:
    Nej, du ska självklart jobba även fast någon i ditt hem är sjuk. 

Men ett tips är ju att inte berätta precis allt för kollegorna. De har inget med nån magsjuka hemma hos dig att göra. 
    Anonym (du) skrev 2025-10-23 09:53:47 följande:
    Varför ska TS ta en karensdag i sin ekonomi för att någon kollega är extra känslig? I så fall kan ju diabetikern vara hemma istället, och skydda sig mot smitta. 
    OK, TS ska inte berätta men den som är diabetiker och extra känslig ska stanna hemma istället. Baserat på vad? Något TS inte berättat?

• Anonym (soffipropp)
    Anonym (du) skrev 2025-10-23 10:00:13 följande:
    Kollegornas gnäll ska inte avgöra hur TS ska jobba. 
    Det sa jag aldrig heller. Som någon skrev - det är chefen som avgör. 
    Anonym (Mmm) skrev 2025-10-23 10:03:26 följande:
    Varför ska TS ta en karensdag i sin ekonomi för att någon kollega är extra känslig? I så fall kan ju diabetikern vara hemma istället, och skydda sig mot smitta. 
    OK, TS ska inte berätta men den som är diabetiker och extra känslig ska stanna hemma istället. Baserat på vad? Något TS inte berättat?

Nu är det ju TS som är extra känslig och de hade ingen diabetiker på kontoret. 

Tror det handlar mer om ekonomin, man vill inte vabba i onödan. Som tur är verkar TS ha möjlighet att jobba hemifrån och då behöver hon inte vabba mer än den timmen som hon skulle ha fysiskt möte på kontoret. Tror inte hon har tänkt på det. 
  • Anonym (du)

En diabetiker eller annan som är så orolig för infektioner får själv ta ansvar för att undvika smitta. Inte tvinga andra att anpassa sin tillvaro efter dem. Smitta kan ju ske varsomhelst och närsomhelst. 

TS ska gå och jobba som vanligt och behöver inte meddela andra om smitta som finns i hemmet. Den som är känslig eller överdrivet orolig tar eget ansvar för att hålla sig frisk. 
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (soffipropp) skrev 2025-10-23 10:09:25 följande:
    Det sa jag aldrig heller. Som någon skrev - det är chefen som avgör. 

Nu är det ju TS som är extra känslig och de hade ingen diabetiker på kontoret. 

Tror det handlar mer om ekonomin, man vill inte vabba i onödan. Som tur är verkar TS ha möjlighet att jobba hemifrån och då behöver hon inte vabba mer än den timmen som hon skulle ha fysiskt möte på kontoret. Tror inte hon har tänkt på det. 
    Det handlar också om att jag behöver delta i vissa saker. Det är information som jag missar och som jag behöver i mitt arbete. Eftersom barnens pappa har (nästan) alla möjligheter i världen att jobba hemifrån med barn, kan jag ju få den informationen. Om det då inte vore för kollegornas gnäll. 
  • Anonym (Hmm..,,,)

Funkar det att ta ditt viktiga möte via teams eller digitalt på något sätt?

Om inte tycker jag faktiskt att du bör gå till jobbet, vara noga med att tvätta händerna (vilket du alltid är), kanske använda handsprit och hålla lite extra avstånd. Är du inte smittad så har du all rätt att jobba eftersom även din chef är ok med det. Låt kollegorna sura, det går över.

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Kollega) skrev 2025-10-23 11:06:53 följande:
    Det handlar också om att jag behöver delta i vissa saker. Det är information som jag missar och som jag behöver i mitt arbete. Eftersom barnens pappa har (nästan) alla möjligheter i världen att jobba hemifrån med barn, kan jag ju få den informationen. Om det då inte vore för kollegornas gnäll. 
    Så om du inte är på plats så får du ingen information? 

Jag förstår fortfarande inte, det är väl bara att gå dit imorgon om du är frisk. Du har gjort det tidigare, så vad är skillnaden nu? Dina kollegor har blivit irriterade tidigare också, det hindrade inte dig.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (C) skrev 2025-10-23 08:40:11 följande:

Chefen bestämmer

Nja så är det inte riktigt heller. Chefen kan tex inte bestämma att ts inte får komma. Det måste finnas regionala tidslinjen om karens vid sjukdom för att man ska ha stöd att stanna hemma. Vilken ersättning skulle man annars få då menar du? Om mannens chef säger att han ska vara hemma vid magsjuka och ts chef säger detsamma. Men bara en kan vabba. På vilka grunder skulle den andra stanna hemma då? Försäkringskassan ger vabbpeng till en. Den andra ska vara hemma gratis? Det skulle i så fall vara om chefen erbjöd full vanlig betalning trots att man är hemma. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Kollega) skrev 2025-10-23 08:43:56 följande:
    Jag var dum nog att svara jakande på det när HR frågade varför barnet var sjukt.
    Jemp skrev 2025-10-23 08:41:56 följande:

Nej det är inte rimligt. 

Det Är inte heller i linje med 1177s rekommendationer, och om pappan vabbar har du inte rätt att göra det.

Pappan vabbar inte, utan jobbar hemma. Det gör jag också oftast när jag är hemma med sjuka barn, men ibland har jag möten som enbart är fysiska och då måste jag vabba istället. 
     Varför berättar HR för dina kollegor varför du är hemma? Det är privat och upp till dig att berätta. 
  • Anonym (Kollega)
    Anonym (Betty) skrev 2025-10-23 11:51:36 följande:
     Varför berättar HR för dina kollegor varför du är hemma? Det är privat och upp till dig att berätta. 
    Vi är en liten arbetsplats som alla sitter tillsammans. HR är en halv person i praktiken (och en av de högljudda om detta). 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-10-23 08:55:51 följande:
    Då kanske det löser sig av sig själv, dvs du är också magsjuk innan dagen är slut. 
    Om du arbetar på kontor kan du väl också arbeta hemma imorgon om du är frisk.

Varför ringer du till HR när du vabbar? Och har dina kollegor hört av sig till dig och sagt att de inte vill att du kommer imorgon?
    De flesta som jobbar på större företag har som rutin att anmäla till HR om man är sjuk, vabbar etc. Det är väl en av HR uppgifter att jobba med just sånt. Inget märkligt alls. 
Svar på tråden Inte välkommen på jobbet med magsjuka hemma