• Anonym (Kollega)

Inte välkommen på jobbet med magsjuka hemma

Jag har magsjukt barn hemma. Själv är jag frisk och tänkte åka till jobbet som vanligt. Men enligt kollegor är jag inte välkommen på jobbet när det är magsjuka hemma. Vi jobbar inte med något känsligt (på kontor) och har ingen sådan uttalad policy. Chefen har inte problem med att jag är där, men ett antal kollegor tycker alltså att jag ska vara hemma. 

Är det rimligt att jag ska behöva vabba varje gång något barn är magsjukt, på grund av att kollegor inte vill ha mig där? Barnens pappa jobbar heltid hemifrån och vabbar mer än gärna. 

• Svar på tråden Inte välkommen på jobbet med magsjuka hemma
  • Anonym (du)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-24 09:30:52 följande:

Nej, det handlar om sannolikhet. Sannolikheten att föräldern bär på smitta är givetvis många gånger högre än för en random frisk individ. Hade inte heller velat jobba nära de förändrarna inför ett lov om de kunnat stanna hemma utan större problem. 

Om man är frisk och sköter hygienen normalt så är man inte smittsam. Och kan/ska alltså vara på jobbet eller i skolan, det som krävs. 

Om du inte vill jobba nära andra för att du är orolig för att bli sjuk så får det vara ditt val att stanna hemma, inte förvänta dig att andra ska vara det för din skull.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (du) skrev 2025-10-24 09:34:43 följande:
    Om man är frisk och sköter hygienen normalt så är man inte smittsam. Och kan/ska alltså vara på jobbet eller i skolan, det som krävs. 

Om du inte vill jobba nära andra för att du är orolig för att bli sjuk så får det vara ditt val att stanna hemma, inte förvänta dig att andra ska vara det för din skull.
    Vadå ska? Ts har ju möjligheten att vabba och hennes man att arbeta hemma. Du verkar prata om folk som inte kan välja att stanna hemma.
  • Grässtrå77
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-24 09:47:40 följande:
    Vadå ska? Ts har ju möjligheten att vabba och hennes man att arbeta hemma. Du verkar prata om folk som inte kan välja att stanna hemma.
    Fast varför ska TS vabba när det inte behövs? Pappan kan jobba hemifrån och ta hand om barnet samtidigt.

Känns onödigt att använda våra skattemedel till hypokondri.
  • Anonym (Kvinna)
    Grässtrå77 skrev 2025-10-24 10:21:42 följande:
    Fast varför ska TS vabba när det inte behövs? Pappan kan jobba hemifrån och ta hand om barnet samtidigt.

Känns onödigt att använda våra skattemedel till hypokondri.
    Förstod det som att pappan skulle vabba annars. Men i denna situation inför lov hade jag ordnat att vi var hemma allihop ändå. Särskilt om kollegorna uttryckligen bad mig om det.
  • Anonym (du)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-24 09:47:40 följande:
    Varför ska TS arbeta hemma om det passar henne och arbetssituationen bättre att komma till jobbet? Då kan väl den som är rädd att bli sjuk jobba hemma istället? 

Du verkar tycka att alla ska anpassa sig kring människor som är rädda att bli sjuka. 
  • Anonym (du)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-24 10:31:11 följande:
    Förstod det som att pappan skulle vabba annars. Men i denna situation inför lov hade jag ordnat att vi var hemma allihop ändå. Särskilt om kollegorna uttryckligen bad mig om det.
    Så TS ska ta vab, som påverkar hennes ekonomi negativt och dessutom tar skattemedel, för att andra är rädda för att bli sjuka? 

Om DU är så rädd att bli sjuk så kan DU jobba hemma och isolera dig. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (du) skrev 2025-10-24 10:43:27 följande:
    Varför ska TS arbeta hemma om det passar henne och arbetssituationen bättre att komma till jobbet? Då kan väl den som är rädd att bli sjuk jobba hemma istället? 

Du verkar tycka att alla ska anpassa sig kring människor som är rädda att bli sjuka. 
    För att var snäll. Men den egenskapen verkar inte värderas så högt här i tråden.

Går ju inte att bara vara hemma för att man inte vill bli smittad utan det är den smittade familjen som kan ha den möjligheten genom vab. Om man inte kan jobba hemma då.
  • klyban

Såklart man inte ska stanna hemma som frisk.
    Men en del mår så dåligt av magsjuka och när de hör detta att tappar fattningen, set detta ett gäng ggr genom åren.
    Dock inte så illa så att de inte ska få jobba.
    Och vet hur jag känner mig när jag hör magsjuka i familj och de kommer och jobbar, tar par steg tillbaka typ och försöker hålla mig ifrån individen i någon dag.

Men stanna hemma ska ju de inte om de inte måste sköta om sina barn.
    Undrar varför en del inbilla sig detta, och nu pratar jag inte om önskemålet utan att de tror att dom ska stanna hemma för.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (du)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-10-24 10:47:24 följande:
    För att var snäll. Men den egenskapen verkar inte värderas så högt här i tråden.

Går ju inte att bara vara hemma för att man inte vill bli smittad utan det är den smittade familjen som kan ha den möjligheten genom vab. Om man inte kan jobba hemma då.
    Snäll?

Nä, hoppas verkligen att folk inte tror att de måste vabba och försämra sin egen ekonomi, och slösa skattepengar för att vara snälla. 

Två föräldrar kan inte vabba samma barn så om man ska vara hemma för att vara snäll så måste en av föräldrarna bidragsfuska. Och det är inte snällt. 

Om du vill att nån ska vara hemma för din skull så kan du ju vara snäll och kompensera dem ekonomiskt för det. 
  • Jesper f
    Anonym (du) skrev 2025-10-24 11:57:28 följande:
    Snäll?

Nä, hoppas verkligen att folk inte tror att de måste vabba och försämra sin egen ekonomi, och slösa skattepengar för att vara snälla. 

Två föräldrar kan inte vabba samma barn så om man ska vara hemma för att vara snäll så måste en av föräldrarna bidragsfuska. Och det är inte snällt. 

Om du vill att nån ska vara hemma för din skull så kan du ju vara snäll och kompensera dem ekonomiskt för det. 
    Struntar jag fullständigt i hur deras ekonomi ser ut, beteendet är ett uppenbart arbetsmiljö problem som jag omgående skulle anmäla till huvudskyddsombud sant HR-Chef om en förälder med magsjukt barn kommer till jobbet och är potentiell smittbärare av sjukdom som kan göra vem som helst väldigt dålig - ÄN värre om det är någon ur riskgrupp - tex diabetiker - på arbetet som helt i onödan drabbas och kan hamna på sjukhus med karrens avdrag SAMT avgift för sjukhus inläggning ( men den människans ekonomi är det givetvis ingen som tänker på.... ) för att någons lilla monster slickat på nått olämpligt.

Vore jag huvudskyddsombud skulle jag sätta skyddsstopp för övriga kollegor på den avdelningen tills den smittbärande föräldern avlägsnas skyndsamt från arbetsplatsen, då magsjuka BÅDE är luft och kontakt smittande. Sen hur arbetsgivaren löser det med sanering av arbetsplatsen liksom den anställde behöver inte övriga kollegor bry sig om, men de ska inte behöva vara på en arbetsplats med en potentiell smittbärare. Säger sig självt!. Som vanligt, småbarnsföräldrar ser bara sig själva och sin värld.... Finns ingen annan som behöver tänkas på eller tas hänsyn till. 
Svar på tråden Inte välkommen på jobbet med magsjuka hemma