Inlägg från: Anonym (Men snälla någon...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men snälla någon...)

Rånad på möjligheten till sen abort

Anonym (Elin) skrev 2025-10-25 12:05:06 följande:

En abort i vecka 20 innebär att du måste föda ut barnet och dessutom kan barn överleva utanför livmodern i den veckan. Om du tänker så så kanske du kan överväga adoption ändå?

Anonym (Adopterabortdet) skrev 2025-10-25 11:07:50 följande:
    Varför är du så desperat? Fosterhemsplacera ungen om du prompt vägrar adoptera bort det. Då kan du ju komma tillbaka när det passar dig och va mamma då.
    Anonym (Adopterabortdet) skrev 2025-10-25 10:13:36 följande:

Att adoptera bort känns svårt det förstår jag också. Sen borde det kännas ungefär lika illa att döda barnet i magen när det redan kommit så långt att det är medvetet om sin omgivning. Ditt barn hör din röst nu. Det är inte längre en klump med celler. 

Varför beter sig folk såhär? Vad vinner man med att påtala dessa saker till någon i kris? Det är inte tough love utan elakt. 
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-25 12:37:55 följande:
    Det är väl just tanken på att abortera ett friskt barn som gör att det kanske vore värt att tänka en extra runda kring adoption? Jag har den fullaste förståelse  för att TS är i en fruktansvärd situation, men den allra bästa lösningen kanske inte är sen abort?
    Men tror ni att TS trots sin kris är dum i huvudet? TS vet att risken att hon behöver föda ut barnet är stor, ett barn hon velat ha men nu är det totalt kaos. Adoption i den situationen är väldigt komplext. 
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-25 12:46:57 följande:

Jag tycker nog att en så oerhört sen abort också är väldigt komplext. 

Men är väl lite ?färgad? av att jag själv är adopterad under liknande omständigheter, min biologiska mamma var i ungefär samma situation som TS.

Självklart är det även en svår situationen men att ständigt undra om alla barn man ser är ens egna, att kunna ångra sig på ett annat sätt genom hela livet etc. Det kan tära mer i längden. TS är tydligt i kris som sagt.
    Anonym (M.) skrev 2025-10-25 13:11:04 följande:

Alltså, om hon skulle få abort beviljad så måste hon naturligtvis föda ut bort barnet - eller trodde du att läkaren skulle kunna teleportera bort det från hennes mage - utan värkar, utan utdrivningsskede, utan efterbörd, utan avslag..? Det är ingen "risk", det är så det är. 

Om hon adopterar bort det så slipper hon i alla fall ha ett liv på sitt samvete, och en skräckupplevelse att minnas. När det gäller adoption har man också sex veckors ångerrätt efter förlossningen (detta gäller även om paret som skulle få adoptera redan är utsett och har fått barnbesked). Efter en abort har man ingen ångerrätt...

Jag menade givetvis ett levande barn som gör vad levande barn gör och som behöver omvårdnad av just TS. Allt behöver inte skrivas ut för att det ska vara sant, omskrivningen var för TS.

Var hittar du 6 v? Tvivlar starkt på att en inhemsk adoption under dessa omständigheter skulle vara klar snabbt utan det tar tid och barnet lär bo i jourhem ett bra tag. 

Anonym (M.) skrev 2025-10-25 13:15:50 följande:

En annan tanke: det finns en mellanform här också, mellan att adoptera bort och behålla: familjehem. TS kan låta socialen ta hand om barnet tills hon - eventuellt - känner sig reda att ta det till sig.

Hon har rätt att hälsa på barnet och bygga en kontakt. Känner hon då (men det tror jag inte) att hon verkligen, verkligen inte utvecklar några känslor, utan bara är glad och lättad när hon går hem från familjen, att hon slipper ta med sig detta barn hem och ta hand om det... ja då kan hon ju ta itu med adoptionsfrågan då. Man ska aldrig förhasta sig när det gäller livsavgörande beslut. 

Ja, det är vad som skulle ske. TS är inte i en sits att bestämma just nu. Troligtvis kommer hon ha känslor för barnet, det är inte där problemet ligger utan att hon inte klarar av att ta hand om det. Låter väldigt förenklat.
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-25 13:17:54 följande:
    Jag är övertygad om att man även efter att ha aborterat ett livsdugligt barn kan tära på en och förfölja en resten av livet. Här känns det lite som att välja mellan pest eller kolera.
    Och nu vill TS välja pest. Så varför ska kolera pressas på? Som om inte TS vet om att kolera finns men att det faktiskt är en annan fråga som är "akut" nu...

Att kopiera in AI-svar är aldrig hjälpsamt..

Anonym (Näe) skrev 2025-10-25 18:18:05 följande:

Vadå varför beter sig folk såhär? Även om barnet är ofött är det i princip livsdugligt och kan både höra, känna, suga på tummen, vinka. Gränsen finns av en anledning, och att döda barnet i den här veckan endast på grund av förändrade omständigheter är inte ok. Fosterfamilj eller bortadoption är de enda rimliga alternativen. Jag fattar att det är tufft för TS och man kan inte alltid förutse vad som ska hända i livet, så jag lägger ingen skuld på henne att livet gick åt skogen - men det är inte moraliskt rätt att döda det här barnet av den anledningen. Det är för sent.

Det finns flera schyssta sätt att bemöta någon i kris och ingenstans ingår det att bete sig som ett as och/eller skjuta ur sig allt barnet kan göra i magen. Eller fåna sig om när det passar att vara mamma... Fullt möjligt att vara realistisk utan att vara elak.
    Anonym (Elin) skrev 2025-10-25 16:18:12 följande:
    Vem har gjort det?
    Anonym (Adopterabortdet) skrev 2025-10-25 16:34:17 följande:
    Den som började prata om hur dom hanterar fostret tror jag? Dom kommentarerna verkar vara borta nu. Hoppas inte TS hann se dom.

Personen vet och dennes svar är kvar i tråden.
    TriC skrev 2025-10-25 18:47:46 följande:

Jag har inte läst tråden. 

Men varför inte lämna bort barnet för adoption? Då får ett barnlöst par möjligheten att äntligen bli föräldrar. win-win

Ts är i kris. Inte korkad. Det kan låta enkelt från utsidan men en adoption på ett barn som TS faktiskt velat ha är ingen win-win, inte ens en liten en.
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort