Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Rånad på möjligheten till sen abort

Anonym (Elin) skrev 2025-10-26 08:50:00 följande:
    Det är absolut ingen lögn, vården klarar mer och mer och kan rädda fler för tidigt födda än förr, så nej det är ingen lögn. Sen att chansen att överleva i vecka 20 är väldigt liten, det är en annan sak.
    Från v 21 finns det, men det är extremt få. Oftast dör dessa barnen några veckor efter förlossningen eftersom de inte klarar av att leva utan hjälp. 

Det är betydligt "vanligare" att barn överlevt från v 23 idag. 

Om du vet något fall där ett barn har överlevt utanför livmodern i 20 och lever idag så får du länka. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Therealme) skrev 2025-10-27 09:57:39 följande:

Ts: Hör av dig och be om ett möte med vården. Se till att få en ordentlig förklaring till varför det är för sent för abort. Du har rätt att förstå varför du nekas prövning!

Sedan verkar du vara i en hemsk situation just nu med sjuk mamma och hotbild. Men du ska veta att det finns hjälp att få.

Prata ordentligt med vården om alla dina farhågor. Kontakta soc om du inte redan gjort det. De kan faktiskt hjälpa en hel del, både ekonomiskt och socialt. 

Ts vet redak varför nekas. Hon vet hur de räknar graviditetsveckan och hon veta att hon är förbi sista godkända veckan för sen abort. 

Hon vill bara krångla genom att mena att de ska räkna på befruktningsdagen och inte sista mensens första dag, trots att hon vet att det är så man räknar graviditetsveckor. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Therealme) skrev 2025-10-27 10:12:30 följande:
    För mig låter det som man inte riktigt förstår hur man räknar grav veckor då. 

Och alldeles oavsett så är nog vården och ev soc rätt instanser för ts just nu. Mvc är generellt jättebra och kan erbjuda t ex stödprogram för våldsutsatta, kuratorkontakt, etc, etc. 
    I inlägg 17 så skriver ts att hon vet hur man räknar veckorna. Däremot verkar hon inte förstå att man alltid räknar från sista menses första dag, utan tror att man enbart räknar så om man inte vet befruktningsdatumet. 

• Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-27 11:00:13 följande:
    ...fast här vill jag ändå lägga in en liten varning. Det finns en fin linje, där socialen går från att vara en "vän" till att vara en "fiende" som bestämmer om åtgärder som TS kanske inte /längre/ vill när barnet väl är fött. T.ex. att barnet ska omhändertas omedelbart på BB, eller att villkoret för att för att TS ska få åka hem med barnet är att hon först bor ett antal veckor med det på ett utredningshem, där det ofta finns kvinnor som kan vara rentav farliga - narkomaner, kriminella, psykiskt sjuka. Det kan bli rena skräcken. 

Och om TS babblar på till sin barnmorska på MVC om hur hon hatar tanken på att få barnet och hur hemsk pappan till barnet är, så är det mycket troligt att barnmorskan anmäler till soc.. Det är hon rentav skyldig att göra. 

Om jag var TS skulle jag agera normalt och neutralt för en blivande mamma på MVC, och i stället tänka klart inne i mitt eget huvud vad jag SJÄLV vill. Innan någon annan bestämmer det ÅT mig. 
    Om ts hatar tanken på att bli mamma, inte är förmögen att ta hand om sitt barn och att pappan är våldsam så är dette något hon absolut ska tala om för MVC. Då ska sov rycka in. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Birgitta) skrev 2025-10-27 20:18:37 följande:

I vecka 22 så har ju magen oftast vuxit och man känner bebisen rörelser osv.

Inte nödvändigtvis. Beror på hur barnet ligger i magen. Ligger barnet långt bak så är det inte säkert det syns på magen. Och moderkakan ligger framför så behöver man inte känna några sparkar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-28 08:33:24 följande:
    Spelar roll? Det är lika stort och sparkar lika kraftigt ändå. Tåget har gått för abort och så ska det vara. 
    Ja, det spelar roll eftersom man faktiskt inte alltid känner sparkarna i magen berodde på hur barnet respektive moderkakan ligger. 

Att tåget har gått har jag redan försökt tala om för ts.... mon kommentar gällde den som påstod att magen ska synas och man ska känna sparkarna. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-28 08:33:24 följande:
    Spelar roll? Det är lika stort och sparkar lika kraftigt ändå. Tåget har gått för abort och så ska det vara. 

Mina råd till TS är som följer:

- babbla inte på om ovilja och problem hos MVC, det kan sluta i en socanmälning och ta ifrån dig din bestämmanderätt. Uppträd normalt och neutralt där, och tänk i stället färdigt själv. 
    - om du inte kommer fram till att du vill ha barnet, så ge ändå dig själv mer tid, för man kan känna annorlunda när barnet väl är fött och graviditetshormonerna är ute ur kroppen, och man blir sig själv igen. Bara det att man får sin kropp tillbaka och blir stark och rörlig igen, kan göra att man känner att man orkar med mycket mer än man trodde under graviditeten. Kontakta soc (i det läget kan det ju inte hjälpas) och säg att du vill börja med en fosterhemsplacering. Hur du uttrycker dig avgör hur mycket de kommer att ta över sedan, och kräva dig på vistelser på utredningshem och liknande om du vill ha barnet tillbaka. Uppträd så rationellt som möjligt, använd logiska argument till varför du inte vill ta hem barnet från sjukhuset på en gång. 

- hälsa på barnet i fosterhemmet, ge det tid, ordna upp det övriga i ditt liv under tiden. Det är aldrig för sent att dra igång en adoptionsprocess, men när papperen väl är påskrivna är det för sent att ångra sig. Så vinn tid! Och även om barnet blir kvar i fosterhemmet, så har du tre år på dig innan den juridiska vårdnaden förs över till fosterföräldrarna. Fram till dess har du föräldrarättigheterna kvar. Det finns ingen anledning att avsäga sig dem förrän du är säker på att det är vad du vill. 

Lycka till! Det är inte lätt nu, men om några år tror jag att du kommer att vara glad att du inte fick den sena aborten. Den hade nämligen blivit en starkt negativ livshändelse. 
    Sluta kom med lögner. Ts blir inte av med sin bestämmande rätt om mvc gör en orosanmälan. 

Efter att barnet varit två år i samma familjelhem (det heter faniljehem numera) ska Socialtjänsten utreda om vårdnadsöverflyttning kan vara akutell. Är den aktuell skickas en ansökan till tingsrätten som tar beslut. Så där hade du också fel. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-28 16:17:02 följande:
    Det vet man aldrig när soc en gång har blivit inblandade, och att hon har ansökt om sen abort samt detta med våldet från (förmodligen) barnets far är saker som de kommer att se som röda flaggor. Så det bästa är att de aldrig blir inblandade, men om TS inte vill ta hem barnet från BB så måste de ju bli det. 

Vissa källor säger två år och vissa tre, här är en som säger tre:

www.verahill.se/ordlista/vardnadsoverflyttning/

Om det är två eller tre år hinner TS få reda på när och om hon hamnar i ett samarbete med soc..Det viktiga är att hon inte avsäger sig alla rättigheter till barnet de första veckorna efter födelsen. 
    Ts kommer aldrig bli av med sin bestämmande rätt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-28 16:17:02 följande:
    Det vet man aldrig när soc en gång har blivit inblandade, och att hon har ansökt om sen abort samt detta med våldet från (förmodligen) barnets far är saker som de kommer att se som röda flaggor. Så det bästa är att de aldrig blir inblandade, men om TS inte vill ta hem barnet från BB så måste de ju bli det. 

Vissa källor säger två år och vissa tre, här är en som säger tre:

www.verahill.se/ordlista/vardnadsoverflyttning/

Om det är två eller tre år hinner TS få reda på när och om hon hamnar i ett samarbete med soc..Det viktiga är att hon inte avsäger sig alla rättigheter till barnet de första veckorna efter födelsen. 
    Litar heller på Socialtjänsten än en dyr juristbyrå. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-28 19:50:02 följande:

Många svar, en del hjälpsamma och omtänksamma, en del idiotiska.

Jag har inte fått igenom min vilja att ansöka om sen abort, men jag har däremot fått hjälp att istället få åka till Storbritannien och göra en abort nästa vecka. Jag har konsulterat med en klinik som kan hjälpa mig och inväntar svar på om jag kan få ekonomiskt stöd också för att betala själva vården. Det lät hoppfullt.

Jag förstår att många tycker att jag är en mordisk, vidrig, avskyvärd människa. Jag bryr mig inte nämnvärt, jag räddar hellre livet på mig och mitt stora barn med denna abort än att föda fram den här bebisen och hoppas att vi alla tre klarar oss.

Jag kan fortsätta uppdatera här i tråden dagarna och veckorna som följer kring hur allt går om någon är intresserad av att veta hur det slutar. Inget är ju klart ännu och jag vet att jag än kan ?snubbla på mållinjen? och missa min chans även i Storbritannien, gränsen där  går vid 23+6. Men det finns en strimma hopp i alla fall. De påskyndar det som går för att jag ska ha en chans.

Tack till er som förstår.

Och till svar för er som av någon anledning undrar eller vill påtala detta: jag har inte gått upp i vikt eller fått någon mage och känner inte någon rörelse i magen nej.

Så på tre dagar (!) har du lyckats åka till Storbritannien, hittat en klinik, fått godkänd sen abort av två läkare och fått tid i nästa vecka?!

Det är rätt imponerade faktiskt.
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort