Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Rånad på möjligheten till sen abort

Anonym (Xx) skrev 2025-10-28 20:06:21 följande:

Hoppas det löser sig för dig. Förstår att det inte är ett lättvindigt beslut och hoppas det klarar upp sig för er. Hade de lyssnat på dig hade det kanske varit klart nu ❤️ 

Så du menar att svenska Socialstyrelsens rättsliga råd ska kring regler och lagar för att ts ska få.göra en sen abort, som hon egenligen får godkänt för?!
  • Anonym (M)
    Anonym (Xx) skrev 2025-10-28 21:18:44 följande:
    Nej jag menar om det var precis på gränsen så skulle de agerat med beslut samma dag, INNAN det var efter gränsen. 
    Ts över gränsen, inte precis på gränsen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-29 06:28:50 följande:
    Jag börjar faktiskt tro det, TS trollar oss för att väcka vrede mot abortsökande kvinnor överlag, för ingen kan vara så här kall i verkligheten.

De enda jag vet som har åkt utomlands och gjort abort efter vår slutgiltiga gräns (som är för hög även den enligt mig), har varit ogifta muslimska tjejer. Familjerna anser att detta är nödvändigt och att alternativet skulle vara att döda hela flickan med barn i magen och allt, för att inte klanen ska förlora sin heder.

När underlivet har läkt får en gynekolog från deras egen kultur sätta ett par stygn på ett strategiskt ställe, och sedan gifts flickan bort som jungfrubrud, till en intet ont anande brudgum... Dessa brukar åka till Spanien för övrigt. (Eller i alla fall var det så för tio år sedan när jag fick veta sådana här saker i mitt arbete.)
    Lite märkligt att de åker till Spanien då de har ännu strängare gränser än Sverige. I Spanien är det fri abort til v 14. Mellan v 14-22 får abort endast göras om det finns en allvarlig risk för moderns eller ofarrwta liv och hälsa (ditt räknas tyvärr inte hedersmord) ocj det krävs en medicinsk bedömning av en läkare. Efter v 22 är det enbart tillåtet med abort om fostret har fel som inte är förenat med liv utanför livmodern. 

Så att se åker till Spanien kan inte stämma. 
  • Anonym (M)
    Krocko skrev 2025-10-29 08:53:09 följande:
    Vem är det tänkt ska betala för vården? Tänker att Storbritannien är ju inte ens med i EU, så vi har väl inget sjukvårdsavtal med dem? Eller jag kan ha helt fel.
    Man kan få bidrag till sjukvård i Storbritannien, men dö handlar det om behandlingar som inte görs i Sverige och som man då fått remiss för av svenska sjukvården. Inte för att få göra en mycket sen abort. Så ts får stå för hela notan själv, och den kan gå på upp till några hundratusen kronor. 
  • Anonym (M)
    Krocko skrev 2025-10-29 16:24:42 följande:
    Ja det vet jag, så fungerar det omvänt också, att patienter kan få vård i Sverige som hemlandet inte kan erbjuda men däremot betala för.

Men TS skriver att hon inväntar svar om ekonomiskt stöd, det undrar man ju vem som ska betala för det, det handlar som du skriver om väldigt stora summor. 
    Säkert något blancolån hon väntar svar på om hon får. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-29 17:35:52 följande:
    Jaha, då är det ändrat. När jag arbetade med sådant här (eller fick insyn i sådana här ärenden rättare sagt) så var gränsen 28 veckor med två läkares godkännande. Och de kunde ge godkännande även för sociala skäl, det måste inte vara sjukdom hos mamman eller fostret.
    Nej, det är inte ändrat. Spanien har haft sina regler i närmare 40 år och de har aldrig godkänd abort i mellan v 22-28 med två läkares godkännande. Och nej  de godkänner aldrig pga sociala skäl. 

Det måste vara Storbritannien du tänker på. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-29 17:42:00 följande:
    www.expressen.se/nyheter/danska-kvinnor-gor-abort-i-spanien/

Nu förstår jag. Kvinnorna åkte till Spanien för att det fanns kliniker som gjorde ingreppet där vid denna tid... men det var en olaglig verksamhet.
    Finns även sådana kliniker i Sverige och andra länder. Men då är det olagligt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Olycklig) skrev 2025-10-29 17:58:54 följande:

Jösses så många som tror sig ha koll och veta allt. Själva aborten går på ca 20000-30000 allt som allt, en del av kostnaderna har jag redan betat av. Sedan tillkommer ju såklart flyg och boende också. Väntar på svar från ASN gällande hur stor del av kostnaden de kan gå in och  bidra med.

Tid bokad på MSI i Brixton Hill den 6e.

Du kommer vackert få betala för kostnaderna själv och de kan bli ävwr hundratusen i slutändan. 

Men tror du rikgit att någon tror att du nu hemtjänst plötsligt fått till att betala nästan hela konsthandel för aborten? 

Det är ingen som tror dig. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-29 19:42:50 följande:
    Jag har svårt att tro att det finns sådana kliniker i Sverige. VET du det? Du borde polisanmäla i så fall, det är ju hemska saker. 
    De finns och de är självklart inte öppna med vad de sysslar med. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-29 23:06:03 följande:
    Det fattar jag - men det gäller att själv söka hjälp och få soc på sin sida från början. Stor skillnad mot om soc får in en anmälan MOT TS ifrån MVC-barnmorskan, och börjar utreda HENNE med en förutfattad negativ inställning till HENNE. En sådan grej kan till och med sluta med att den hotfulla pappan får ensam vårdnad, för utfallet av en sådan utredning är helt slumpmässigt. 
    Ka  du sluta komma med dina lögner? 

Ja, självklart är det bäst att ts själv tar kontakt med Socialtjänsten för att få hjälp. Men om hon inte skulle hinna göra det så är det positivt att mcv uppnärksammar och gör en orosanmälan. Detta är positivt för ts. Det våldsamma pappan kommer aldrig att få vårdnaden om barnet, pga att denne är våldsam. 

Nej, utfallet är inte "helt slumpmässigt". Så länge ts samarbetar i en utredning om en orosanmälan så går det bra. 

Och ja, jag har själv blivit orosanmäld pga en våldsam partner och pappa till mina barn så vet vad jag talar om. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-10-29 23:53:41 följande:

Mot TS? Vet du ens vad du pratar om. En orosanmälan gäller ett barn. Den är inte för eller emot någon. Du har skrivit att det bästa är om soc inte blir inblandade alls om TS vill ha kvar barnet. Att du ens säger en sån sak när det finns hot och våld inblandat, det är riktigt läskigt. 

Och vadå börjar utreda henne. Blir det en utredning så utreds båda föräldrar, iallafall om barnet bor hos dem. Självklart utreds mamman om barnet bor hos henne även om det inte är hon som har gjort fel. De utreder om hon kan skydda barnet från den våldsamma pappan (eller om det är någon annan som är våldsam). Det handlar bokstavligen om liv och död och du pratar om det som att det är någon tävling mellan mamman och pappan. 

En orosanmälan som kan göras av mvc innan barnet är född är pga oro äver att ts inte kommer att kunna ta hand om barnet. Man kan uttrycka sig att den är "mot ts", mdn inte i en negativt sammanhang utan för ts är set positivt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-30 06:41:04 följande:
    Den som anmäler skriver ju ner sina skäl till oron. Och då ser det inte bra ut med beskrivningar av hur TS är mycket olycklig över graviditeten, gråter, vill döda barnet o.s.v..

För övrigt är soc inte EN enhet, utan det finns olika avdelningar för ekonomiskt bistånd, barn- och ungdom (det är de som utreder orosanmälningar) och skydd av våldsutsatta kvinnor. Vilket du borde veta om du nu har varit utsatt. Det är till och med så att sekretess råder mellan avdelningarna, så egentligen får inte en socialsekreterare på ekonomiskt bistånd t.ex. gå in i datorsystemet och se om det finns något annat pågående ärende kring klienten på det socialkontoret. Sedan är det en annan sak att de kanske gör det ändå, bara för att de kan.
    Det har de lov till eftersom de oftast koordinerar hjälpen om personen har ärenden till flera enheter. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-10-30 12:49:49 följande:
    Synd att du inte läst,  då detta gör att ditt svar blir irrelevant. TS är längre gången än så. Tipsar om " visa endast."
    Ts tror fortfarande att hon är innom gränsen för laglig abort i Sverige så inlägget är helt irrelevant. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M.) skrev 2025-10-31 13:22:33 följande:
    Resultatet kan ju bli "mot TS" eftersom hon inte kommer att kunna bestämma över sitt eget liv längre, när soc väl har blivit inblandade. De kan besluta om hur invasiva åtgärder som helst i hennes privatliv, med hotet om LVU ifall hon vägrar. Detta är inget någon mamma vill vara med om. 
    Man förlorar inte sin bestämmande rätt bara för att man är under utredning av socialen. 

Sluta kom med dina lögner. Det hjälper inte ts eller någon annan ett skit. 
Svar på tråden Rånad på möjligheten till sen abort