• Anonym (Läsare)

Det här med högläsning för barn...

Vi har alltid läst väldigt mycket för våra barn och alltid tyckt att det varit viktigt att göra. Ena barnet, som är sex år, tycker mycket om att bli läst för även om han läser en del själv.

Andra barnet däremot. Hon är snart tio år och tycker inte längre om att bli läst för. Hon läser extremt mycket själv och har en enorm läskapacitet. Hon lånar högstadieböcker för att få böcker på sin nivå textmässigt och ÄLSKAR att läsa. Men inte längre att bli läst för. Vi tvingar ändå till oss lite högläsning flera gånger i veckan, men det möts ofta av suck och stön, för ofta måste hon avbryta eget läsande. 

Nu har jag dåligt samvetet för att vi inte läser mer för henne, samtidigt som jag har lite dåligt samvete för att vi tvingar henne att lyssna på högläsning. Det är inget fel på böckerna vi väljer, hon tycker att det är jättebra, men hade hellre läst dem själv. 

Hur länge är högläsning så viktigt för barn, och när kan vi släppa det lite mer?

• Svar på tråden Det här med högläsning för barn...
  • Anonym (Elin79)

I det läget, när barnet är självgående med läsningen, så skulle jag släppa lite.
    Som hon säger, hon har inget illa att säga om böckerna men läser hellre själv.
    Fortsätt föregå med gott exempel och läs själva.
    Läs för det yngre barnet.
    Fråga den äldre lite då och då om hon vill vara med och lyssna antingen på högläsning specifikt riktat till henne eller sitta med och lyssna på sagor som ni läser för det yngre barnet.
    Kanske ta konceptet läsning vidare och sök upp om det finns författarbesök att gå på (författare som hon gillar och vars böcker hon läst), bokcirklar, att ni läser samma bok och pratar om vad ni läst mm. 

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Läsare) skrev 2025-10-27 08:47:13 följande:

Vi har alltid läst väldigt mycket för våra barn och alltid tyckt att det varit viktigt att göra. Ena barnet, som är sex år, tycker mycket om att bli läst för även om han läser en del själv.

Andra barnet däremot. Hon är snart tio år och tycker inte längre om att bli läst för. Hon läser extremt mycket själv och har en enorm läskapacitet. Hon lånar högstadieböcker för att få böcker på sin nivå textmässigt och ÄLSKAR att läsa. Men inte längre att bli läst för. Vi tvingar ändå till oss lite högläsning flera gånger i veckan, men det möts ofta av suck och stön, för ofta måste hon avbryta eget läsande. 

Nu har jag dåligt samvetet för att vi inte läser mer för henne, samtidigt som jag har lite dåligt samvete för att vi tvingar henne att lyssna på högläsning. Det är inget fel på böckerna vi väljer, hon tycker att det är jättebra, men hade hellre läst dem själv. 

Hur länge är högläsning så viktigt för barn, och när kan vi släppa det lite mer?

Varför tvinga henne? Hon är snart 10 år och läser redan mycket själv. Högläsning kan vara trevligt oavsett ålder, men ska vara frivilligt. 

Vi läste för våra barn så länge de ville och innan de kunde läsa själva. Inte sen. Dottern är bokslukare, sonen är inte så intresserad, men han läser och skriver bra. 
  • Anonym (högt)
    Anonym (Läsare) skrev 2025-10-27 08:47:13 följande:

Högläsningen har väl främst som syfte att främja läsning innan barnet kan läsa själv. Och samvaro med barnen, men då på deras önskemål.

Så självklart behöver du inte tvinga din 10-åringen att delta i högläsningen om hon inte vill. Och även om hon inte läste på så hög nivå själv så skulle ju tvång att delta vara kontraproduktivt. Det är ju inte viktigare än något annat, och knappast viktigare än att respektera barnets egen vilja och intressen. 

Fattar inte frågan egentligen. 
  • Anonym (sköldmö)

Obs, vi tycker också att det är viktigt att läsa för barn, men det gäller framför allt yngre barn som inte kan läsa själva. Efter det kan som sagt högläsning vara trevligt oavsett ålder, även för vuxna. Men för de som vill.

Jag säger som ovan. Erbjud den äldre dottern att vara med när ni läser för det yngre barnet. Men respektera om hon säger nej och hellre läser själv. Det är bra att hon läser mycket, det är det många barn som inte gör.

• Anonym (förslag)

En sak som jag gjorde med min son när han blev större och läste mer själv var att vi turades om. Vi läste vartannat kapitel högt för varandra i en bok som han eller jag valde. Ett tips är också att låna betydligt äldre barnböcker, de har mer avancerat språk trots att de är för en yngre ålder. T ex så läste vi hela serien om Trollkarlen från Oz. Det är ju lättare att hitta böcker för tjejer, så ni har säkert inga problem att hitta böcker...men jag reflekterade över om hon är 9 och läser tonårsböcker. Det är inte alltid samma intresseområden för de olika åldrarna så att säga.

• Anonym (sköldmö)

Håller med ovanstående. Hellre än att tvinga dottern att lyssna, be henne läsa högt för er andra. T ex ett kapitel i veckan, eller någon kortare text då och då. Det är jättebra träning hela livet, och kan även göras till en gemensam aktivitet.

• Anonym (Läsare)

Tack för era svar! Jag kanske bara ska lugna ner mig lite, men jag vet att högläsning är viktigt och att hon ändå inte är så stor.

Egen högläsning gör hon via skolan och så får hon läsa för sin bror. De egna böcker vill hon inte läsa högt, det förstör liksom hennes ritual. Däremot läser hon gärna tidningsartiklar högt för oss.

Någon tipsade om äldre böcker och det läser vi en del av. Vi har tillgång till en fantastisk bibliotekarie som slår knut på sig själv för att hitta böcker som språkligt utmanar, men som ändå håller sig innehållsmässigt på en lämplig nivå. Just nu är det mycket deckare och fantasy, men också en hel del äldre böcker. 

• EpicF

Erat barn läser mycket böcker själv och vill inte att ni dka läsa för henne. Självklart ska inte tvinga henne till att lyssna på när ni läser. 

Släpp det med en gång. Läs istället för erat minsta barn som vill att ni läser för henne. 

• Anonym (Konstigt)

Jag tycker det låter jättekonstigt att tvinga ett läsande barn att istället (eller överhuvudtaget) lyssna på högläsning när det inte vill! Det enda man gör då är ju att få barnet att förknippa böcker med något negativt. Ungefär som att tvinga läsande vuxna att lyssna på ljudböcker. Jag tycker verkligen ni ska låta henne slippa.

• EpicF
    Anonym (förslag) skrev 2025-10-27 09:24:16 följande:

En sak som jag gjorde med min son när han blev större och läste mer själv var att vi turades om. Vi läste vartannat kapitel högt för varandra i en bok som han eller jag valde. Ett tips är också att låna betydligt äldre barnböcker, de har mer avancerat språk trots att de är för en yngre ålder. T ex så läste vi hela serien om Trollkarlen från Oz. Det är ju lättare att hitta böcker för tjejer, så ni har säkert inga problem att hitta böcker...men jag reflekterade över om hon är 9 och läser tonårsböcker. Det är inte alltid samma intresseområden för de olika åldrarna så att säga.

Antagligen tycker hon om att läsa just tonårsböcker, även om hon är 9 år. 

Varför ska de låna "äldre barnböcker" när deras dotter är förbi barnbokstadiet och är på tonårsbokstadiet? Det om något är kontraproduktivt. 
Svar på tråden Det här med högläsning för barn...