• Anonym (Läsare)

Det här med högläsning för barn...

Vi har alltid läst väldigt mycket för våra barn och alltid tyckt att det varit viktigt att göra. Ena barnet, som är sex år, tycker mycket om att bli läst för även om han läser en del själv.

Andra barnet däremot. Hon är snart tio år och tycker inte längre om att bli läst för. Hon läser extremt mycket själv och har en enorm läskapacitet. Hon lånar högstadieböcker för att få böcker på sin nivå textmässigt och ÄLSKAR att läsa. Men inte längre att bli läst för. Vi tvingar ändå till oss lite högläsning flera gånger i veckan, men det möts ofta av suck och stön, för ofta måste hon avbryta eget läsande. 

Nu har jag dåligt samvetet för att vi inte läser mer för henne, samtidigt som jag har lite dåligt samvete för att vi tvingar henne att lyssna på högläsning. Det är inget fel på böckerna vi väljer, hon tycker att det är jättebra, men hade hellre läst dem själv. 

Hur länge är högläsning så viktigt för barn, och när kan vi släppa det lite mer?

• Svar på tråden Det här med högläsning för barn...
  • EpicF
    Anonym (Läsare) skrev 2025-10-27 13:08:32 följande:
    Det är ju självklart inte så att barnet lider sig igenom det hela. Hon föredrar att läsa själv och suckar och stönar när vi ska läsa, men det är inte så att vi plågar henne genom att läsa. Däremot har jag dåligt samvetet för att det inte blir oftare. För hennes del är det lugnt, hon läser ju allra helst själv.
    EpicF skrev 2025-10-27 10:01:17 följande:
    Antagligen tycker hon om att läsa just tonårsböcker, även om hon är 9 år. 

Varför ska de låna "äldre barnböcker" när deras dotter är förbi barnbokstadiet och är på tonårsbokstadiet? Det om något är kontraproduktivt. 
    Äldre barnböcker har ofta ett mer avancerat språk än dagens litteratur. Historierna är också annorlunda och går inte att relatera till på samma sätt som med modern litteratur med moderna ämnen, vilket kräver lite mer av läsaren. Flera av Maria Gripes böcker för 9-12-åringar, fann vi mer svårlästa än mycket av det som nu ges ut för den äldre åldersgruppen. 
    On hon suckar och stenar när ni ska läsa är det väl rätt självklart att ser det som ett lidande. 

Är det för du egen skull du läser högt för henne? Hon verkar inte vilja det och spm förälder är det något du måste acceptera och respektera, även om inte gillar det. 
  • Jemp

I vår skola pratas det på varenda föräldramöte+en del däremellan om hur viktigt det är att fortsätta högläsa.

Jag antar att ts frågeställning härstammar från samma rekommendation och funderingar kring vad som nu är det bästa för barnet. Så knappast nån anledning att klanka ned på ts för det, de avvägningarna sitter vi väl alla med emellanåt?
    (mitt resonemang om sakfrågan ovan).

• Anonym (högt)
    Jemp skrev 2025-10-27 16:29:40 följande:

I vår skola pratas det på varenda föräldramöte+en del däremellan om hur viktigt det är att fortsätta högläsa.

Jag antar att ts frågeställning härstammar från samma rekommendation och funderingar kring vad som nu är det bästa för barnet. Så knappast nån anledning att klanka ned på ts för det, de avvägningarna sitter vi väl alla med emellanåt?

Och det är ju för att barn i allmänhet läser allt mindre. Det gäller inte de barn som redan är goda läsare och läser för eget nöjes skull. Föräldramöten är för alla föräldrar, där ska man prata om generella företeelser. Och som förälder måste man ju kunna sålla i vad som gäller de flesta och vad som gäller just ens egna barn. 
  • Aniiee

Tvinga inte mer. Hon läser själv. Underskatta heller inte chansen att hon tjuvlyssnar när du läser för lillasyskonet. Nära 100% av alla jag pratat barndomsbokminnen med erkänner att de ofta sade sig vara för stora för att bli lästa för men ofta satt/låg och tjuvlyssnade under småsyskons godnattsagor. 

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Lisen)

Håll undan  skärmar hyfsat så hon fortsätter läsa så blir det nog bra. 

Vår nu 13-åring var lik er som tioåring. Idag är det svårt och jobbigt att läsa. Då försöker vi ändå begränsa skärmtiden, men "alla andra...". Läser en del via skärm, men tyvärr inte "bra" saker (behöver inte gå in på vad, men det är inte exempelvis via läsplatta utan fria plattformar där språket inte är bra som jag syftar på.)

• Anonym (M)
    Anonym (Lisen) skrev 2025-10-28 20:28:26 följande:

Håll undan  skärmar hyfsat så hon fortsätter läsa så blir det nog bra. 

Vår nu 13-åring var lik er som tioåring. Idag är det svårt och jobbigt att läsa. Då försöker vi ändå begränsa skärmtiden, men "alla andra...". Läser en del via skärm, men tyvärr inte "bra" saker (behöver inte gå in på vad, men det är inte exempelvis via läsplatta utan fria plattformar där språket inte är bra som jag syftar på.)

Som familjeliv då. 
  • Anonym (Men snälla...?)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-10-27 13:55:44 följande:

Lite som att torka sig i rumpan, när de väl lärt sig så behöver inte du envisas med att göra det längre.

Låt henne läsa sina böcker ifred ffs.

Amen halleluja!

Låt barnet läsa ifred innan hon demonstrerar genom att vägra!
  • Jemp
    Anonym (högt) skrev 2025-10-28 08:53:21 följande:
    Och det är ju för att barn i allmänhet läser allt mindre. Det gäller inte de barn som redan är goda läsare och läser för eget nöjes skull. Föräldramöten är för alla föräldrar, där ska man prata om generella företeelser. Och som förälder måste man ju kunna sålla i vad som gäller de flesta och vad som gäller just ens egna barn. 
    Nej, så är det inte enligt skolan utan det handlar som sagt om läsutveckling även för de som gillar att läsa.
  • Anonym (Lärare)
    Jemp skrev 2025-10-28 21:43:21 följande:
    Nej, så är det inte enligt skolan utan det handlar som sagt om läsutveckling även för de som gillar att läsa.

Ja, det är viktigt att inte sluta när barnen börjat kunna läsa själva, för man kan läsa tjockare och svårare böcker, diskutera ord och innehåll osv och därmed befrämjas läsutvecklingen.
    I det här fallet läser barnet ändå svåra böcker själv och är på en nivå betydligt över den vanliga för åldern. 

• Anonym (högt)
    Jemp skrev 2025-10-28 21:43:21 följande:
    Så kan det kanske vara om barnet själv vill ha högläsning, och det skapar en mysig stund. Men om det bara stör barnets egen läsupplevelse och barnet inte ens vill så blir det kontraproduktivt. 
  • Anonym (sköldmö)
    Jemp skrev 2025-10-27 16:29:40 följande:

På våra barns skola har det inte formulerats som något alla måste göra. Vikten av att fortsätta läsa högt även för skolbarn, gäller framför allt barn som inte läser så bra själva än, och / eller inte är så intresserade av läsning eller litteratur. Inte barn som redan läser på en hög nivå och gillar att läsa. 

Tyvärr är det ju så att många barn läser allt mindre och allt sämre, som någon påpekade ovan. Därför fokuserar skolorna mycket på detta. Men TS dotter är så självgående med läsningen att det inte längre behövs att man läser högt för henne, bara om hon vill.
  • Anonym (Q)

Vi har läst länge för våra barn - upp till 14-års ålder. Inte för att de inte läste själva, utan för att vi tycker att högläsningen tillför något. Vi har främst valt böcker på hemspråk eller klassiker, som man kanske inte kommer sig för att läsa själv, men även böcker som har varit lite mer utmanande i språk och/eller innehåll. 

Högläsningen fyller ju en annan funktion i dessa åldrar än tidigare, och det gäller att få det att kännas relevant för alla inblandade. Konversationen runt boken är minst lika viktig som själva högläsningen.

Tips är att göra hela situationen väldigt trevlig. Håll det ganska kort, under en halvtimme ett par, tre gånger i veckan, och gärna med och kopp te och lite kakor eller smågodis.

Svar på tråden Det här med högläsning för barn...