• Anonym (Em)

När är man "för gammal" för att gå bus eller godis?

Som rubriken lyder. När tycker du att man är för gammal för att gå bus eller godis?

Hos oss kom det förra året bland annat ett gäng i 15-årsåldern som inte gjort någon ansträngning för att klä ut sig och jag blev lite irriterad på detta "tiggeri". I år har vi själva ett barn/ungdom som enligt mig är lite i gränslandet för om det är ok.

Vad tycker ni? När "bör" man sluta med det och spelar utklädnad roll eller inte?

• Svar på tråden När är man "för gammal" för att gå bus eller godis?
  • Anonym (Godishäxa)

Det är utklädda som får godis och uppskattas,
    kommer det någon tiggare på fel dag eller utan att vara utklädda blir det inte godis från mig.

• Anonym (s)

Har inga problem med att se igenom fingrarna för ett tonårsgäng. Optimalt vore lite utklätt iaf men hellre att de går runt och gör detta än mycket annat.

• Anonym (lite)
    Anonym (Em) skrev 2025-10-29 13:47:31 följande:
    När är man "för gammal" för att gå bus eller godis?

Som rubriken lyder. När tycker du att man är för gammal för att gå bus eller godis?

Hos oss kom det förra året bland annat ett gäng i 15-årsåldern som inte gjort någon ansträngning för att klä ut sig och jag blev lite irriterad på detta "tiggeri". I år har vi själva ett barn/ungdom som enligt mig är lite i gränslandet för om det är ok.

Vad tycker ni? När "bör" man sluta med det och spelar utklädnad roll eller inte?

Jag kan ändå känna att ungdomarna kan få lite godis om de nu kommer och knackar på. 

Till oss kommer alla åldrar, och alla har lite olika nivå på utstyrseln. Men jag ställer inga krav på dem som kommer, alla får knacka på och alla får lite godis. Tids nog blir de så stora att de inte längre vill gå. 

Sprider gärna lite glädje i höstmörkret, även till tonåringarna.
  • Anonym (M.)

Jag skulle säga att övre gränsen är 12 år, men då bara om även yngre barn är med. Och självklart ska de vara utklädda, det är ju det som är grejen!

• Anonym (A)

Så pass gamla som 15bår och inte utklädda tycker inte är ok.

• Anonym (Bus)

Om de klätt ut sig lite så får de väl gå tills de inte vill själva. Här brukar de gå upp till ca 13 år. 

Hur många brukar knacka på hos er? Det kan ju också spela roll hur noga man är. 

• Anonym (Typ aldrig)

Äääh, man är för gammal när man inte längre behöver använda mask för att skrämmas på halloween. 

• molly50

Jag tycker att när man börjar komma in i tonåren så börjar man bli för gammal.
    Sen tycker jag att de bör vara utklädda och komma på rätt dag. Dvs d. 31 oktober.
    Och om de busar att de håller sig till harmlösa bus och inte vandaliserar.

• Anonym (Em)
    molly50 skrev 2025-10-29 15:45:53 följande:

Jag tycker att när man börjar komma in i tonåren så börjar man bli för gammal.
    Sen tycker jag att de bör vara utklädda och komma på rätt dag. Dvs d. 31 oktober.
    Och om de busar att de håller sig till harmlösa bus och inte vandaliserar.

Så tycker jag också. Det här med utklädnaden tycker jag själv är viktig för att det ska kännas ok att de går runt och knackar på. Det är ju lite det som är vitsen. Tänker tillbaka till för hundra år sedan när vi gick påskkärring hos grannarna. Då var det full mundering som gällde och man skulle gärna också ha med sig ett litet kort eller så för att de man fick godis av också skulle få något. Och det var inte högstadieelever som gick runt outklädda.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Typ aldrig) skrev 2025-10-29 15:37:17 följande:

Äääh, man är för gammal när man inte längre behöver använda mask för att skrämmas på halloween. 

Hahahah, den måttstocken kanske man ska börja använda :D
Svar på tråden När är man "för gammal" för att gå bus eller godis?