• Anonym (Em)

När är man "för gammal" för att gå bus eller godis?

Som rubriken lyder. När tycker du att man är för gammal för att gå bus eller godis?

Hos oss kom det förra året bland annat ett gäng i 15-årsåldern som inte gjort någon ansträngning för att klä ut sig och jag blev lite irriterad på detta "tiggeri". I år har vi själva ett barn/ungdom som enligt mig är lite i gränslandet för om det är ok.

Vad tycker ni? När "bör" man sluta med det och spelar utklädnad roll eller inte?

• Svar på tråden När är man "för gammal" för att gå bus eller godis?
  • Anonym (Bus)
    Anonym (Em) skrev 2025-10-30 07:23:02 följande:
    Det är väl lite fetade här jag reagerar på. Ju äldre de blir ju skämmigare är det att klä ut sig, men godiset vill man ha ändå. Kan man inte ens sätta på sig typ ett diadem med öron kanske man får köpa sitt godis själv känner jag. 
    Ändå lite nyfiken på hur många ungefär som knackar på hos er. 

Kan man förstå om ni har det är typ 20 ungar, kanske 50 totalt som knackar på? Vi hade runt 130 - 140 ungar här förra året. 😱 några stycken äldre är liksom varken till eller från då för de är sällan mer än max 5-10 stycken. 

Skulle säga att jag nog stör mig mer på de som inte respekterar om det finns en tänd eller släkt lykta och som knackar på efter att man släkt den och ändå knackar på ganska sent. 
  • Anonym (Gogo)
    Anonym (Em) skrev 2025-10-29 13:47:31 följande:
    När är man "för gammal" för att gå bus eller godis?

Som rubriken lyder. När tycker du att man är för gammal för att gå bus eller godis?

Hos oss kom det förra året bland annat ett gäng i 15-årsåldern som inte gjort någon ansträngning för att klä ut sig och jag blev lite irriterad på detta "tiggeri". I år har vi själva ett barn/ungdom som enligt mig är lite i gränslandet för om det är ok.

Vad tycker ni? När "bör" man sluta med det och spelar utklädnad roll eller inte?

När man kan utgöra ett fysiskt hot. Någonstans mellan 11-15 går gränsen imo.
  • Anonym (Gogo)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-10-30 09:13:28 följande:
    När man kan utgöra ett fysiskt hot. Någonstans mellan 11-15 går gränsen imo.
    Sedan har sällskapets totala ålder också betydelse.

Kommer en 17-åring med sin 5-åriga kusin är det helt ok.

Tycker egentligen att alltid minst en eller två ska vara under 10.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Gogo) skrev 2025-10-30 09:19:35 följande:
    Sedan har sällskapets totala ålder också betydelse.

Kommer en 17-åring med sin 5-åriga kusin är det helt ok.

Tycker egentligen att alltid minst en eller två ska vara under 10.
    Rimligt!
  • Anonym (Em)
    Anonym (Bus) skrev 2025-10-30 08:51:47 följande:

Kan man förstå om ni har det är typ 20 ungar, kanske 50 totalt som knackar på? Vi hade runt 130 - 140 ungar här förra året. 😱 några stycken äldre är liksom varken till eller från då för de är sällan mer än max 5-10 stycken. 

Skulle säga att jag nog stör mig mer på de som inte respekterar om det finns en tänd eller släkt lykta och som knackar på efter att man släkt den och ändå knackar på ganska sent. 
    Jag skulle gissa att förra året hade vi kanske runt 30 barn som knackade på hos oss. Så inte i närheten av era siffror Förvånad
  • Anonym (Oj)
    Anonym (s) skrev 2025-10-29 14:52:44 följande:

Har inga problem med att se igenom fingrarna för ett tonårsgäng. Optimalt vore lite utklätt iaf men hellre att de går runt och gör detta än mycket annat.

Finns väl mycket annat som är tusen gånger bättre än att gå runt och tigga godis.

Eller tror du att de bara har att välja på tigga godis eller ställa till med jäkelskap?
  • Anonym (Oj)
    cosinus skrev 2025-10-30 08:08:19 följande:

Min 15-åring ska gå nu i år. Det har hon inte gjort på flera år innan men nu är hon med ett helt gäng vänner i södra sverige och de har något japanskt tema jag inte förstår mig på. De kommer vara utklädda enhetligt till de här figurerna i någon animee. Sjukt seriösa kostymer som de har eller möjligen ska ha på närcon (för den som vet vad det är).

Det tror jag faktiskt kommer uppskattas av de som ställt ut pumpor för det är ganska coolt att se även om man inte förstår var det kommer ifrån och det är både 15 och 17 åringar med i det gänget.

Men att dra på sig någon vanlig dräkt och gå runt och tigga godis slutade det väl med typ vid 12 annars. Vet att äldsta dottern kanske gick som 15-åring också under alibit att valla runt kusinerna som var på besök. Men i övrigt har de nog inte varit ute efter max 12 år. 

Fast de gör det bara för att få godis. Har ungdomar i den åldern inte råd att köpa eget godis? 

Känns väldigt malplacerat. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Oj) skrev 2025-10-30 09:46:58 följande:
    Fast de gör det bara för att få godis. Har ungdomar i den åldern inte råd att köpa eget godis? 

Känns väldigt malplacerat. 
    Jag tolkar det som att det huvudsakliga syftet är att visa upp sina kostymer. Men jag kan ha fel.
  • molly50
    Anonym (Em) skrev 2025-10-30 07:18:30 följande:
    Så tycker jag också. Det här med utklädnaden tycker jag själv är viktig för att det ska kännas ok att de går runt och knackar på. Det är ju lite det som är vitsen. Tänker tillbaka till för hundra år sedan när vi gick påskkärring hos grannarna. Då var det full mundering som gällde och man skulle gärna också ha med sig ett litet kort eller så för att de man fick godis av också skulle få något. Och det var inte högstadieelever som gick runt outklädda.
    Ja,det var samma här. Och samma sak borde ju gälla här.
    Att man är utklädd när man går runt och knackar dörr.
  • molly50
    Anonym (Bus) skrev 2025-10-30 08:51:47 följande:

Det här reagerar jag också på. Ska man gå bus eller godis så är det bra om man har lärt sig vad som gäller innan.
    Att man går till hus som har pyntat,att man tackar artigt och inte kommer för sent på kvällen.
    Alla verkar inte ha koll på det här.
  • Anonym (Mp)
    Anonym (C) skrev 2025-10-30 11:37:32 följande:
    Jag tolkar det som att det huvudsakliga syftet är att visa upp sina kostymer. Men jag kan ha fel.
    Fast utklädda 15-17-åringar skulle mycket väl kunna skrämma slag på en pensionär.
  • Anonym (Hej)

Jag är 51 år och brukar knacka på hos folk och säga "Bus eller godis?" Oftast så blir dom bara irriterade och ber mig gå.

• Anonym (Oj)
    Anonym (C) skrev 2025-10-30 11:37:32 följande:
    Fast kommer folk att stå och beundra deras kostymer och kommer de att överhuvudtaget förstå vad kostymerna föreställer? De räcker ju samtidigt fram en korg för att få godis.
  • Anonym (s)
    Anonym (Oj) skrev 2025-10-30 16:14:44 följande:
    Fast kommer folk att stå och beundra deras kostymer och kommer de att överhuvudtaget förstå vad kostymerna föreställer? De räcker ju samtidigt fram en korg för att få godis.
    Man behöver inte förstå exakt karaktär för att se att kostymen är välgjord...
  • Anonym (s)

Även tonåringar i gäng kan vilja klä ut sig egentligen men kompisarna kallar det löjligt. Vill någon komma en vanlig lördag och tigga godis av mig så gör det men jag delar inte ut annat än 31/10.

• Spucks

Nu firar jag inte Halloween, för jag inte gillar det. Men hade jag gjort det, hade det kvittat för mig vilken ålder personerna är. För min del skulle de kunna vara 100 år. Är man utklädd och beter sig, kan man väl få. Det kan ju kvittar för mig vem som äter godisar jag skänker bort och så är det ju bara att uppskatta att folk gör något tillsammans som de tycker är kul, som inte skadar någon och som inte är något totalt fördummande.

Svar på tråden När är man "för gammal" för att gå bus eller godis?