• Anonym (Em)

När är man "för gammal" för att gå bus eller godis?

Som rubriken lyder. När tycker du att man är för gammal för att gå bus eller godis?

Hos oss kom det förra året bland annat ett gäng i 15-årsåldern som inte gjort någon ansträngning för att klä ut sig och jag blev lite irriterad på detta "tiggeri". I år har vi själva ett barn/ungdom som enligt mig är lite i gränslandet för om det är ok.

Vad tycker ni? När "bör" man sluta med det och spelar utklädnad roll eller inte?

• Svar på tråden När är man "för gammal" för att gå bus eller godis?
  • Anonym (Em)
    Anonym (lite) skrev 2025-10-29 14:57:37 följande:
    Jag kan ändå känna att ungdomarna kan få lite godis om de nu kommer och knackar på. 

Till oss kommer alla åldrar, och alla har lite olika nivå på utstyrseln. Men jag ställer inga krav på dem som kommer, alla får knacka på och alla får lite godis. Tids nog blir de så stora att de inte längre vill gå. 

Sprider gärna lite glädje i höstmörkret, även till tonåringarna.
    Självklart nekar vi ingen godis, men vad är skillnaden mot att gå och tigga godis en vanlig lördag om man inte ens ansträngt sig lite?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Bus) skrev 2025-10-29 15:30:04 följande:

Om de klätt ut sig lite så får de väl gå tills de inte vill själva. Här brukar de gå upp till ca 13 år. 

Hur många brukar knacka på hos er? Det kan ju också spela roll hur noga man är. 

Det är väl lite fetade här jag reagerar på. Ju äldre de blir ju skämmigare är det att klä ut sig, men godiset vill man ha ändå. Kan man inte ens sätta på sig typ ett diadem med öron kanske man får köpa sitt godis själv känner jag. 
  • Anonym (Em)

Misstänkte att det skulle komma mycket olika svar här i tråden, inget är ju rätt eller fel egentligen. För mig är egentligen inte åldern avgörande, det mer känslan att man kanske i alla fall ska ha gjort någon typ av ansträngning om man vill gå runt och få godis och den brukar ju ha en tendens att avta ju äldre de blir.

• Anonym (Mp)
    Anonym (Em) skrev 2025-10-30 07:25:32 följande:

Misstänkte att det skulle komma mycket olika svar här i tråden, inget är ju rätt eller fel egentligen. För mig är egentligen inte åldern avgörande, det mer känslan att man kanske i alla fall ska ha gjort någon typ av ansträngning om man vill gå runt och få godis och den brukar ju ha en tendens att avta ju äldre de blir.

Ja, en 8-åring är nog mer dedikerad. En 15-åring vill bara ha godis och gå hem. Själv tycker jag att gränsen går runt 12. Efter det är dom för stora.
  • cosinus

Min 15-åring ska gå nu i år. Det har hon inte gjort på flera år innan men nu är hon med ett helt gäng vänner i södra sverige och de har något japanskt tema jag inte förstår mig på. De kommer vara utklädda enhetligt till de här figurerna i någon animee. Sjukt seriösa kostymer som de har eller möjligen ska ha på närcon (för den som vet vad det är).

Det tror jag faktiskt kommer uppskattas av de som ställt ut pumpor för det är ganska coolt att se även om man inte förstår var det kommer ifrån och det är både 15 och 17 åringar med i det gänget.

Men att dra på sig någon vanlig dräkt och gå runt och tigga godis slutade det väl med typ vid 12 annars. Vet att äldsta dottern kanske gick som 15-åring också under alibit att valla runt kusinerna som var på besök. Men i övrigt har de nog inte varit ute efter max 12 år. 

• Anonym (Em)
    cosinus skrev 2025-10-30 08:08:19 följande:

Min 15-åring ska gå nu i år. Det har hon inte gjort på flera år innan men nu är hon med ett helt gäng vänner i södra sverige och de har något japanskt tema jag inte förstår mig på. De kommer vara utklädda enhetligt till de här figurerna i någon animee. Sjukt seriösa kostymer som de har eller möjligen ska ha på närcon (för den som vet vad det är).

Det tror jag faktiskt kommer uppskattas av de som ställt ut pumpor för det är ganska coolt att se även om man inte förstår var det kommer ifrån och det är både 15 och 17 åringar med i det gänget.

Men att dra på sig någon vanlig dräkt och gå runt och tigga godis slutade det väl med typ vid 12 annars. Vet att äldsta dottern kanske gick som 15-åring också under alibit att valla runt kusinerna som var på besök. Men i övrigt har de nog inte varit ute efter max 12 år. 

Jag tycker det är helt ok om man ansträngt sig på det viset din dotter och hennes vänner gör. 

Ja, vill man ut och tigga godis utan ansträngning kan man ju alltid ta med sig ett mindre barn som ursäkt ;)
  • Anonym (Mp)
    cosinus skrev 2025-10-30 08:08:19 följande:

15 och 17-åringar? Det är ju i princip vuxna människor. Borde inte dom istället söka sig till en mässa eller liknande med animee-tema?
  • cosinus
    Anonym (Mp) skrev 2025-10-30 08:20:13 följande:
    15 och 17-åringar? Det är ju i princip vuxna människor. Borde inte dom istället söka sig till en mässa eller liknande med animee-tema?
    Ja alltså det gör de ju också. Men nu när de väl kunde samlas (de är från 5 olika orter i sverige) tack vare höstlov och det råkade sammanfalla med halloween så tyckte de att det var en kul grej att gå.
  • Anonym (Mp)
    cosinus skrev 2025-10-30 08:33:16 följande:
    Ja alltså det gör de ju också. Men nu när de väl kunde samlas (de är från 5 olika orter i sverige) tack vare höstlov och det råkade sammanfalla med halloween så tyckte de att det var en kul grej att gå.
    Och alla andra, pensionärer och alla möjliga människor. Tycker dom att det är roligt att det kommer ett gäng utklädda 17-åringar, kanske vissa med basröst och huvudet högre, och knackar dörr?

Det är något helt annat än 8-åringar som springer runt.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Mp) skrev 2025-10-30 08:20:13 följande:
    Känner att jag nog håller med dig lite där gällande de som är 17 iaf. Gick lite snabbt när jag svarade innan, för en 15-åring kan jag tycka det är ok om man ansträngt sig till den nivån men 17-åringar känns jättemärkligt.
Svar på tråden När är man "för gammal" för att gå bus eller godis?