• Anonym (Aldrig älskarinna)

Ljuger han om skilsmässa?

Jag har börjat dejta en kille. Kollade upp honom på Ratsit och liknande sajter och fick reda på att han är gift. Konfronterade honom, och han sa att han ligger i skilsmässa "som kan ta flera månader.

Två saker utöver det:
    Vi har visserligen bara varit på två dejter, men båda under dagtid. Han har flexibla jobbtider. Nu när han ville boka en tredje dejt ville han att även den skulle vara under lunchen.

Numret jag har till honom är inte det nummer som står på officiella sidor. Vet inte om det är vanligt att ge ut annat nummer än sitt vanliga när man är på dejtingsajter, vilket är var vi träffades. Kan förstås också vara hans privata, och det andra jobbnummer, men ändå.

Jag kommer inte att ha sex eller släppa mitt hjärta förrän skilsmässan är färdig, om det nu över huvud taget är så att en skilsmässoansökan är inlämnad, men vill ogärna spilla tid om han nu är ute efter att bedra sin fru.

De bor ihop, vilket i sig inte är konstigt, och jag förstår att han kan vilja dölja att han dejtar... Men jag tycker det är svårt att veta hur jag bör tänka om detta? Några råd?

• Svar på tråden Ljuger han om skilsmässa?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Aldrig älskarinna) skrev 2025-11-27 10:53:19 följande:
    Vet inte om män tycker att jag är direkt komplicerad, det kanske var fel uttryckt av mig, men jag har idéer om hur en dejt ska vara vilka inte egentligen är helt nödvändiga. Jag kan istället se åtminstone en första dejt mer som att träffa en kompis än ett sorts prov på vem mannen är.
    Det låter som en bra insikt att få! Det är tråkigt när man har fix-idéer som kan ställa till det för en. Jag höll på att avfärda min nuvarande sambo då jag inte tyckte han uppfyllde vissa grejer i början. Nu har jag världens mest generösa och inlyssnande snubbe!
  • Ezmeraldah
    Anonym (Aldrig älskarinna) skrev 2025-11-27 11:20:04 följande:
    Nej, den i TS är fortfarande väldigt intresserad, men jag har tappat intresset för alla andra nu när jag träffat en ny man. Det är den nya, som jag verkligen gillar väldigt mycket, som verkar tappa intresset för mig. Han är allt mer upptagen med annat (=prioriterar annat)
    Du glömde berätta hur det gick på din lördagsdejt med den gifta mannen (han i trådstarten alltså)! Han skulle ju bjuda ut dig middag på lördagen när han kom hem från resan. Hur gick det och vad hände då? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Aldrig älskarinna) skrev 2025-11-27 10:53:19 följande:
    Vet inte om män tycker att jag är direkt komplicerad, det kanske var fel uttryckt av mig, men jag har idéer om hur en dejt ska vara vilka inte egentligen är helt nödvändiga. Jag kan istället se åtminstone en första dejt mer som att träffa en kompis än ett sorts prov på vem mannen är.
    Jag får motsatt intryck. Jag har tyckt hela tiden att du borde ställa betydligt högre krav på hur dejterna ska gå till. Jag tycker snarare du verkar vara för okomplicerad och lite för mån om att inte vara till besvär. Det är det intryck jag får men jag kan såklart inte veta om det ligger nånting i det.

Du kräver att bli bjuden men det är inte "höga krav", som jag ser det (även om jag personligen har en helt annan syn och aldrig skulle låta mig bjudas av en främling). Det är lätt för nån som har pengar att ta upp plånboken och betala för en lunch (och kanske dra det på företaget som "affärslunch"). Det krävs ingen som helst ansträngning att för en man med hod ekonomi och flexibla arbetstider att bjuda på en lunch.

Att du inväntar att mannen bjuder ut dig - bingo för honom, då kan han höra av sig och bjuda ut dig när det passar honom, inga krav, inget pusslande för att få en bit av din tid = minsta besväret. Att vara "traditionell, generös och omhändertagande" som i att ta initiativ, bjuda ut, hämta i bil och betala allt - sånt gör män för sin egen bekvämlighets skull i första hand och inte nödvändigtvis för att vara omtänksamma. Det ena utesluter förstås inte det andra, en sån man kan förstås ha fina egenskaper också, allt är givetvis inte svart eller vitt. Men den typen av uppvaktning säger inte då mycket om vilket engagemang eller intresse mannen har för att lära känna en ny människa.

Du ställer krav på att en man ska kunna prata om annat än sport och Nerflix - bra! Men du kunde ställa högre krav på ärlighet, öppenhet, kommunikation och tydlighet. 
    Ezmeraldah skrev 2025-11-27 15:26:39 följande:
    Jag får motsatt intryck. Jag har tyckt hela tiden att du borde ställa betydligt högre krav på hur dejterna ska gå till. Jag tycker snarare du verkar vara för okomplicerad och lite för mån om att inte vara till besvär. Det är det intryck jag får men jag kan såklart inte veta om det ligger nånting i det.

Du kräver att bli bjuden men det är inte "höga krav", som jag ser det (även om jag personligen har en helt annan syn och aldrig skulle låta mig bjudas av en främling). Det är lätt för nån som har pengar att ta upp plånboken och betala för en lunch (och kanske dra det på företaget som "affärslunch"). Det krävs ingen som helst ansträngning att för en man med hod ekonomi och flexibla arbetstider att bjuda på en lunch.

Att du inväntar att mannen bjuder ut dig - bingo för honom, då kan han höra av sig och bjuda ut dig när det passar honom, inga krav, inget pusslande för att få en bit av din tid = minsta besväret. Att vara "traditionell, generös och omhändertagande" som i att ta initiativ, bjuda ut, hämta i bil och betala allt - sånt gör män för sin egen bekvämlighets skull i första hand och inte nödvändigtvis för att vara omtänksamma. Det ena utesluter förstås inte det andra, en sån man kan förstås ha fina egenskaper också, allt är givetvis inte svart eller vitt. Men den typen av uppvaktning säger inte då mycket om vilket engagemang eller intresse mannen har för att lära känna en ny människa.

Du ställer krav på att en man ska kunna prata om annat än sport och Nerflix - bra! Men du kunde ställa högre krav på ärlighet, öppenhet, kommunikation och tydlighet. 
    Ditt intryck är nog delvis rätt. Inte så att jag är konstant tillgänglig, men jag ställer inte heller krav på tex middagsdejt. Vissa krav har jag samtidigt, men på så vis att jag lämnar förslag och sedan helt enkelt tackar "nej" om inte dejten uppfyller mina outtalade krav.

Dessutom har du rätt i att jag behöver bli mer direkt i många fall kring frågeställningar. 

Med den här nye mannen är det dock inga problem då han själv har tydliga sådana krav och det därför fallit sig naturligt att även jag fått det. Men jag ska reflektera över saken och antagligen ändra på mitt sätt ändå, jag vet ju inte heller hur det kommer att utveckla sig med den nye. Han verkar åtminstone betydligt mer intresserad nu, hade mycket på jobbet.
    Ezmeraldah skrev 2025-12-16 01:49:58 följande:

Hur har det gått? Har den gifta mannen skilt sig och flyttat ut? 

Det tvivlar jag på. Vet inte då vi inte längre har någon kontakt.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Aldrig älskarinna) skrev 2025-12-16 05:04:02 följande:
    Det tvivlar jag på. Vet inte då vi inte längre har någon kontakt.
    Så du tänker inte avsluta dina efterforskningar genom att följa upp detta? Det vore väl intressant i rent studiesyfte? 
    Ezmeraldah skrev 2025-11-26 14:03:17 följande:
    Hur går det med den nya? 
    Träffar inte honom heller, han avbröt.

Lägger dejting på hyllan ett tag, tar för mycket energi och tyckte verkligen om den siste så jämför alla med honom nu.

Bra för karriären med gifta eller ointresserade män, om man ska se det positivt...
    Ezmeraldah skrev 2025-12-16 05:06:39 följande:
    Så du tänker inte avsluta dina efterforskningar genom att följa upp detta? Det vore väl intressant i rent studiesyfte? 
    Kanske, antagligen. Men blir då sporadiskt.

Han är i varje fall fortfarande skriven med sin fru.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Aldrig älskarinna) skrev 2025-12-16 11:10:09 följande:
    Kanske, antagligen. Men blir då sporadiskt.

Han är i varje fall fortfarande skriven med sin fru.
    Och fortfarande gift alltså? 
Svar på tråden Ljuger han om skilsmässa?