Anonym (Therese) skrev 2025-11-07 08:31:04 följande:
Säger detsamma och som du också skrev TS.
Det är ingen som tar nåns pengar.
Det är ingen som kräver att få del av något och ingen som lider eller har problem med att dela med sig.
For better or for worse liksom. Man växeldrar. Och det som familjen gemensamt tjänar är det som familjen gemensamt har att disponera. Alla pengar i en pott, alla räkningar dras. Båda får en summa på x kr kvar för den kommande månaden som täcker mat, bränsle, kläder, frisörbesök, presenter, torkarblad till bilen eller vad som nu behöver köpas. Någon av oss har säkert ett abonnemang av något slag som går på just den personens autogiro men det är bara småpengar i sammanhanget. När ovan är klart så går resten till olika sorters sparanden. Sen om jag la 28k i potten och maken 22k? Skitsamma.
Har aldrig haft bråk kring ekonomi.
Men som jag och andra har skrivit förut så funkar kanske inte det där alltid när det finns särkullsbarn. Ni tänker ju bara situationer när det är ett par eller traditionell kärnfamilj men så ser inte alla familjer ut nu.
Om jag tjänar 28k och min sambo 22k (ditt exempel, just nu är jag mammaledig och min sambo jobbar) vill jag kanske hellre lägga de extra 6k på barnen (både de gemensamma och mina sen innan) än min sambo. Mina barn ska ju inte behöva gå ner i standard för att jag har träffat någon som tjänar mindre. Och samma gäller om det är min sambo som tjänar mer , jag kan inte riktigt kräva att han ska lägga alla sina extrapengar på barn som inte är hans och som har en pappa. Självklart lägger sambon pengar på mina barn också , han köper julklappar och födelsedagspresenter och kan betala när vi alla går ut och äter eller hittar på nått, gör inte skillnad på barnen på det sättet.
Men jag har till exempel valt att min dotter får gå på dyra danslektioner och det är mycket runt det som kostar mycket. Det är ju mer rimligt då att jag lägger mina pengar på det . det där med helt gemensam ekonomi och ?allt i en pott? funkar inte alltid när man inte har en kärnfamilj.
Min pappa till exempel , han har varit med sin fru i 12 år och de har inte gemensam ekonomi. Hon har ett barn och han har fyra barn och barnbarn. Han vill kunna lägga pengar på oss utan att behöva diskutera det med henne.. och det är inte heller rimligt att hennes pengar ska gå till oss (mer än typ till julklappar och sånt).
Som sagt finns det inget rätt eller fel, alla gör som de själva känner är rätt. Men man kan inte bara tänka utifrån sin egen situation med en traditionell kärnfamilj som många i tråden verkar göra.