• Anonym (Så trött)

Varför är nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta

Läste en diskussionstråd baserat på en artikel i en tidning, där man försökte få rätsida på varför det föds mindre barn. Flera av de yngre kvinnorna skrev att framtidsutsikterna att hitta en jämställd man at få barn med kändes mycket osannolikt. Nu är jag 44 år men jag förstår dem. Jag vet inte hur många gånger jag och mina kompisar diskuterar allt som vi gör för familjen och som aldrig delas jämlikt. Köper kläder till barnen, planerar och handlar majoriteten av maten, svarar på sms från kompisars föräldrar, ordnar presenter till lärare eller styr upp en försäljning till insamling till klassresa. Plockar och håller ordning. Och alltid dessa män, frånvarande. 
    För en kvinna, som idag är utbildad och har samma möjligheter på arbetsmarknaden som en man, kostar det så mycket mer att ingå i familjebildning. "Automatiskt" får vi merparten av arbetet. Både det direkta och indirekta. Hur kan detta få fortsätta. Vad är det med er män som fortsätter med detta mansbebisande och spelar med strategisk inkompetens för att lasta över på den du säger dig älska. 
    Ja satt på café häromdagen. Hör en kvinna 10 år yngre än mig frustrerat gå igenom sin situation med sin kompis. Hur hon tar allt plock och städ därhemma. Hon berättar hon gång på gång haft snacket med sin man att hennes intresse är inte att städa. Hon vill att han ska hjälpa till. Att just nu lägger hon sin sk fritid på att hålla iordning. Trots det verkar han inte förstå. Om hon vill ha det fint är det väl hennes problem. Jag tycker det är så sorgligt. Och det är inte första gången jag hör det här. 
    Jag har ju det på liknande vis själv. En man i chefposition men som trots det inte köper kläder till barnen, tar ansvar för våra sociala tillställningar, som lägger över julklapparna och maten på mig osv. Trust me att jag har tagit upp det men han menar att det inte är sant, fast det är det, det vet jag ju själv. 
    Jag blir så arg när jag tänker på det men det kommer aldrig ändras i vår relation ivf. Isf får jag skilja mig och det borde jag kanske och så även de flesta andra kvinnar för att slippa det utnyttjande som de flesta män utsätter sina kvinnor för.
    Män, varför? 
  • Svar på tråden Varför är nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta
  • Anonym (Naturlig biologisk motsats)

Ok, du känner och tycker att jag har fel.
    Du kommer med flera felaktigheter, jag tror att du själv känner till dem, men jag väljer avstå från att kritisera dina fel.

I stället väljer jag fokusera på det väsentliga:

1.) Beskriv då faktamässigt och på saklig grund vad som är fel i mitt inlägg #549?
    (där jag för din skull tog hjälp av AI...)

2.) Beskriv din egen åsikt gällande ämnet, kom med ditt slutargument, beskriv vad som är din egen grundförklaring och din heltäckande förklaring, där du tar hänsyn till alla de faktorer som du säger att jag missar, och beskriv vad som enligt dig är hela poängen.

Jag lovar att jag kommer uppskatta ditt bidrag till ämnet och tråden,
    jag kommer uppskatta att få ta del av dina åsikter i ämnet, lovar att jag kommer inte söka fel i ditt svar eller fel på dig, inte märka ord, utan jag hoppas få chansen lära mig mer, få resonera om olika perspektiv, också gällande sådant som skiljer från min egen åsikt.

Jag tycker faktiskt det är svagt av dig att försöka få det till en avledningsmanöver. För jag tror ändå att du i andra sammanhang håller med om att det är mycket lättare söka fel på andra och komma med negativ kritik i stället för att själv komma med ett för tråden positivt bidrag.

Jag är fullt medveten om, och öppen med, att jag absolut inte kan och vet allt, men att jag gärna vill lära mig mer.
    I de fall någon med grund kan visa att jag har fel så har jag dessutom lovat att korrigera mig.
    Hoppas att du också har liknande inställning?

Anonym (Tora) skrev 2025-12-11 11:31:51 följande:
    Jag har inte sagt att du har fel om att motivation är en viktig faktor. Självklart är motivationen viktig. Men du använder det som ett slutargument, inte som en början på en faktisk analys. Jag förstår inte vad du menar med: "Men du har verkligen fel gällande en avgörande del, jag har inte försökt förklara det med att allt skulle bero på motivation begränsat till mannen." "  Ja, jag tog upp män i min formulering, eftersom det är det tråden fokuserar på. Men vi kan definitivt byta ut ordet män mot människor, om du vill. Det förändrar inte min poäng.

Tidigare i tråden skrev du: "med detta anser jag att frågeställningen i trådstarten, likväl som många kvinnors ofta upprepade frågeställningar gällande männens generella, stora och betydande brister, är i huvudsak besvarad och förklarad.

Det beror mest på motivation och att motivationen självfallet och helt naturligt skiljer sig högst väsentligt mellan människor av motsatta kön."

Jag håller helt enkelt inte med om att det är grundförklaringen till varför det blir som det blir i olika relationer. I mitt tidigare inlägg skrev jag: Du skriver på andra ställen att du skriver "sanningen", och tar liksom inte in andra förklaringar. Du noterar att det finns skillnader i motivation, och tar det som förklaring till allt. Det är en förklaringsmodell som är ungefär som att förklara övervikt med att personer äter mer än vad de gör av med - det är på ett plan sant, men säger ingenting om varför det blir så. Du skrev tidigare i tråden att du tyckte att det var märkligt att ingen frågade sig "varför", men din egen förklaring är att "män och kvinnor är biologiskt olika och har olika motivation", punkt. Det är liksom ingen heltäckande förklaring. Det bortser som sagt från en mängd andra faktorer som påverkar motivation, och hur det kan bli i olika relationer. Och bortser också från alla de saker vi gör utan att vara motiverade, för att de är vanor för oss. Dessa skapas ofta genom motivation, ja, men också av andra saker i miljön runtom oss.

När du sedan ber mig ?presentera något vettigt? är det dessutom en avledningsmanöver. Jag kritiserar en otillräcklig modell ? jag ersätter den inte med en ny universalförklaring eftersom relationer inte funkar enligt så enkla mekanismer. De består av beteendemönster, förväntningar, konflikthantering, kommunikation, personlighet, anknytning, vanor, historia och makt. Det var hela poängen. Som sagt har jag själv inga män som beter sig så i min omgivning.
  • molly50
    Anonym (Naturlig biologisk motsats.) skrev 2025-12-11 10:05:04 följande:
    Nej, det finns inget stöd för ditt antagande gällande vad jag menar.

I mitt inlägg står tydligt vad jag menar:
    Det konstiga är snarare alla dessa människor (i det här fallet kvinnor...) som vägrar inse att motivation är en av de allra starkaste faktorer som styr människan, och därmed också människor av manligt kön.

Ditt antagande om vad jag menar är fel.
    Jag har skrivit många innehållsrika inlägg i tråden, inte i något av dessa, inte i någon del, finns stöd för ditt antagande.

Det där om att män skulle ha svårt förstå att kvinnan tappar motivation har jag inte skrivit något om,
    inte annat än att jag i många av mina inlägg har skrivit att avseende motivation gäller det för arten människa generellt, alltså för människor av såväl kvinnligt som manligt kön.

Din generella syn på män, att män sitter i soffan och spelar dataspel, säger väl en hel del, och det får stå för dig.
    Du skriver att det inte finns något stöd för det jag skrev. Men kan du då svara på frågan om vad det är som gör att kvinnan inte förstår varför mannen tappar motivation och vad det är som gör att han tappar den? Det skrev du aldrig utan bara att mannen saknar motivation och att kvinnan vägrar förstå varför.
    Jag har för övrigt ingenstans skrivit att alla män sitter i soffan och spelar dataspel så jag generaliserar inte.
  • Anonym (Naturlig biologisk motsats)
    molly50 skrev 2025-12-11 12:29:38 följande:
    Du skriver att det inte finns något stöd för det jag skrev. Men kan du då svara på frågan om vad det är som gör att kvinnan inte förstår varför mannen tappar motivation och vad det är som gör att han tappar den? Det skrev du aldrig utan bara att mannen saknar motivation och att kvinnan vägrar förstå varför.
    Jag har för övrigt ingenstans skrivit att alla män sitter i soffan och spelar dataspel så jag generaliserar inte.
    Jag vet inte om du läser väldigt hastig, eller om du väljer ta på några särskilda glasögon när du läser, för nu blev det ju fel igen.
    Jag skrev:
    "Nej, det finns inget stöd för ditt antagande gällande vad jag menar."
    Jag avsåg alltså endast ditt antagande om vad jag menar.

Men kan du då svara på frågan om vad det är som gör att kvinnan inte förstår varför mannen tappar motivation
    Nej tyvärr, det kan jag inte klart och tydligt förklara.
    Men jag tror att jag åtminstone har berört, eller kanske bara spekulerat, om det i något av mina tidigare inlägg (?).

Vad är ditt eget svar på din frågeställning?

vad det är som gör att han tappar den?
    Jag väljer nu att avhålla mig från att beskriva varför.
    Men jag har ju t ex tidigare gjort ett litet försök att inom bara ett enda utvalt och  begränsat område, ett område av många, att komma med bara ett litet exempel, 
    men du vet ju själv hur enögt du själv reagerade på det enda lilla exemplet, och du har kanske läst hur vissa andra valde att fultolka och reagera på ett enda litet exempel?
    Så just nu gör jag valet avhålla mig, bl a för att slippa enögda fultolkningar.

Om du anser att jag har fel gällande det jag har skrivit om motivation,
    se även mitt inlägg där jag lät AI bekräfta och utveckla vidare det jag har skrivit,
    så får du gärna redogöra för vad och på vilket sätt jag har fel?
    Och vad i AI-svaret som enligt dig är fel?

Jag har absolut inte begränsat mig till att det enbart skulle vara mannen som saknar motivation för vissa saker. Jag upprepar ännu en gång:
    "Det jag faktiskt och upprepat har skrivit gällande motivation är:

Motivation är en mycket viktig faktor för arten människa (alltså människor av såväl kvinnligt som manligt kön). Motivation  fungerar som en grundläggande drivkraft bakom nästan allt mänskligt beteende och påverkar överlevnad, prestation och välbefinnande på flera sätt."

Notera gärna att gällande motivation har jag mycket utförligt beskrivit kvinnans motivation, bl a hur mycket mer motivation kvinnor generellt har för att skaffa barn, i jämförelse med män generellt.

Ingen har hittills på någon vettig grund kunnat redogöra för att detta gällande motivation skulle vara fel.

Jag uppfattar fortfarande ditt uttryck om mannen sittande i soffan spelande dataspel var generaliserande, och att ditt sätt att uttrycka detta med användande av dessa dina ord visar något om hur du ser på saken.
    Men jag har inget problem erkänna att jag kanske läste och drog slutsatsen lite för hastigt..(?)
  • molly50
    Anonym (Naturlig biologisk motsats) skrev 2025-12-11 13:42:52 följande:
    Jag vet inte om du läser väldigt hastig, eller om du väljer ta på några särskilda glasögon när du läser, för nu blev det ju fel igen.
    Jag skrev:
    "Nej, det finns inget stöd för ditt antagande gällande vad jag menar."
    Jag avsåg alltså endast ditt antagande om vad jag menar.

Men kan du då svara på frågan om vad det är som gör att kvinnan inte förstår varför mannen tappar motivation
    Nej tyvärr, det kan jag inte klart och tydligt förklara.
    Men jag tror att jag åtminstone har berört, eller kanske bara spekulerat, om det i något av mina tidigare inlägg (?).

Vad är ditt eget svar på din frågeställning?

vad det är som gör att han tappar den?
    Jag väljer nu att avhålla mig från att beskriva varför.
    Men jag har ju t ex tidigare gjort ett litet försök att inom bara ett enda utvalt och  begränsat område, ett område av många, att komma med bara ett litet exempel, 
    men du vet ju själv hur enögt du själv reagerade på det enda lilla exemplet, och du har kanske läst hur vissa andra valde att fultolka och reagera på ett enda litet exempel?
    Så just nu gör jag valet avhålla mig, bl a för att slippa enögda fultolkningar.

Om du anser att jag har fel gällande det jag har skrivit om motivation,
    se även mitt inlägg där jag lät AI bekräfta och utveckla vidare det jag har skrivit,
    så får du gärna redogöra för vad och på vilket sätt jag har fel?
    Och vad i AI-svaret som enligt dig är fel?

Jag har absolut inte begränsat mig till att det enbart skulle vara mannen som saknar motivation för vissa saker. Jag upprepar ännu en gång:
    "Det jag faktiskt och upprepat har skrivit gällande motivation är:

Motivation är en mycket viktig faktor för arten människa (alltså människor av såväl kvinnligt som manligt kön). Motivation  fungerar som en grundläggande drivkraft bakom nästan allt mänskligt beteende och påverkar överlevnad, prestation och välbefinnande på flera sätt."

Notera gärna att gällande motivation har jag mycket utförligt beskrivit kvinnans motivation, bl a hur mycket mer motivation kvinnor generellt har för att skaffa barn, i jämförelse med män generellt.

Ingen har hittills på någon vettig grund kunnat redogöra för att detta gällande motivation skulle vara fel.

Jag uppfattar fortfarande ditt uttryck om mannen sittande i soffan spelande dataspel var generaliserande, och att ditt sätt att uttrycka detta med användande av dessa dina ord visar något om hur du ser på saken.
    Men jag har inget problem erkänna att jag kanske läste och drog slutsatsen lite för hastigt..(?)
    Om du vill undvika fultolkningar så kanske du måste uttrycka dig lite tydligare och förklara utförligare vad du menar?' För det du skrev om mannens motivation lämnade faktiskt utrymme för fri tolkning.
    Därav att jag frågade dig vad du menade. Det var alltså inget påstående eller generaliserande,vilket du försöker hävda.
    Så ja,du läste nog och drog förhastade slutsatser av det jag skrev.
  • molly50
    molly50 skrev 2025-12-11 14:02:50 följande:
    Om du vill undvika fultolkningar så kanske du måste uttrycka dig lite tydligare och förklara utförligare vad du menar?' För det du skrev om mannens motivation lämnade faktiskt utrymme för fri tolkning.
    Därav att jag frågade dig vad du menade. Det var alltså inget påstående eller generaliserande,vilket du försöker hävda.
    Jag ska tillägga att jag ingenstans har påstått att detta med motivation är fel. 
    Jag reagerade bara på det du skrev.
    Och om jag har fattat dig fel så är det faktiskt upp till dig att förtydliga dig om du vill undvika fultolkningar.
  • Anonym (Naturlig biologisk motsats.)
    molly50 skrev 2025-12-11 14:02:50 följande:
    Nej.
    Om någon oavsiktligt misstolkar så kan det bero på missuppfattning och det kan finnas anledning att vara tydligare.
    Men nej, om någon väljer att medvetet fultolka så kan ingen förklaring, hur tydlig den än må vara, hjälpa mot detta.

Jag förstår inte hur du kopplar ihop ditt eget påstående om mannens spelande i soffan med mina redogörelser gällande att motivation är en stark drivkraft för människor.
    Detta betraktar jag i så fall mer som försök till undanglidning och efterhandskonstruktion. Men det kan ju bero på att du lämnar jättestort utrymme för fri tolkning...

Jag erkänner att jag vid något tillfälle kan läsa lite hastigt och dra en förhastad slutsats.
    Och jag lovar att korrigera mig när jag har haft fel.

Erkänner du något någonsin?
    Korrigerar du dig när du har fel? (Eller du kanske aldrig har haft fel?)
  • ClumsySmurf
    Anonym (Naturlig biologisk motsats.) skrev 2025-12-11 10:13:37 följande:

ClumsySmurf; tack för ett mycket intressant inlägg som jag tycker är bra och nyttigt för tråden och ämnet.
    I stora delar bekräftar det vad jag också har skrivit i flera av mina inlägg,
    och dessutom en hel del kompletterande.

Dock kan jag inte se att du specifikt frågade om eller behandlade just motivation, så som du skrev i inledningen.

(Formatet på ditt inlägg var inte helt lyckat, det blev ganska svårläst. Jag har själv stött på problemet utan att helt lyckas lösa det.)

Jag gav ChatGPT delförklaring till varför kvinnor och män är olika motiverade, men det förklarar inte allt.

https://fof.se/artikel/2023/8/sa-uppratthaller-bade-man-och-kvinnor-ojamlikhet/

Jag promptade ChatGPT med antaganden om mannen och kvinnans personlighetsdrag (det krävs två för tango), baserat på mönster och sannolikhet antog ChatGPT att min hypoyes är möjlig men jag har ju inte ens några bevis för att dessa antaganden stämmer så jag står kvar på ruta ett.

Självklart kompletterar min hypotes om tangon i relationen ditt cirkelresonemang om motivation, då det delvis förklar vad som styr motivationen men att det skulle bekräfta det du skrivit är ett cirkelargument.

ChatGPT uppfattade mej ungefär så här:
    en kvinna tycker att det bara finns ett rätt sätt i hemmet, hennes
    en konflikträdd man som är rädd att göra fel (ur kvinnans perspektiv), men har ju också egen vilja så han tar en passiv aggressiv långskitning när det är städdag.

#543 var något jag roade mej med innan jag bad ChatGPT analysera dina inlägg #441
    ChatGPT kunde inte skilja dej från de inlägg du citerat, blandade ihop dej med meningsmotståndaren och gjorde antaganden om dej baserat på min hypotes.

• Anonym (Tora)
    Anonym (Naturlig biologisk motsats) skrev 2025-12-11 12:13:49 följande:

Ok, du känner och tycker att jag har fel.
    Du kommer med flera felaktigheter, jag tror att du själv känner till dem, men jag väljer avstå från att kritisera dina fel.

I stället väljer jag fokusera på det väsentliga:

1.) Beskriv då faktamässigt och på saklig grund vad som är fel i mitt inlägg #549?
    (där jag för din skull tog hjälp av AI...)

2.) Beskriv din egen åsikt gällande ämnet, kom med ditt slutargument, beskriv vad som är din egen grundförklaring och din heltäckande förklaring, där du tar hänsyn till alla de faktorer som du säger att jag missar, och beskriv vad som enligt dig är hela poängen.

Jag lovar att jag kommer uppskatta ditt bidrag till ämnet och tråden,
    jag kommer uppskatta att få ta del av dina åsikter i ämnet, lovar att jag kommer inte söka fel i ditt svar eller fel på dig, inte märka ord, utan jag hoppas få chansen lära mig mer, få resonera om olika perspektiv, också gällande sådant som skiljer från min egen åsikt.

Jag tycker faktiskt det är svagt av dig att försöka få det till en avledningsmanöver. För jag tror ändå att du i andra sammanhang håller med om att det är mycket lättare söka fel på andra och komma med negativ kritik i stället för att själv komma med ett för tråden positivt bidrag.

Jag är fullt medveten om, och öppen med, att jag absolut inte kan och vet allt, men att jag gärna vill lära mig mer.
    I de fall någon med grund kan visa att jag har fel så har jag dessutom lovat att korrigera mig.
    Hoppas att du också har liknande inställning?

Först vill jag fråga varför du formulerar dig såhär: Du kommer med flera felaktigheter, jag tror att du själv känner till dem, men jag väljer avstå från att kritisera dina fel.
    Varför skulle jag medvetet skriva felaktigheter? Det går inte att bemöta och flyttar fokus från sak till person, och så vill du väl inte göra? 

I sak får du hemskt gärna bemöta det jag faktiskt skriver. Jag var uppenbarligen inte tillräckligt tydlig för att du skulle förstå, så jag beskriver min ståndpunkt igen, så får vi se. Ja, jag HÅLLER MED om att motivation för beteenden är avgörande för att de ska utföras. Jag har inget emot det som står i ditt AI-inlägg om motivation; min poäng handlar om att motivation i sig inte är förklaringen till beteenden. För vad ligger bakom motivationen? Där förklarar du det med att vi har olika kön och därmed olika motivation. Jag tror helt enkelt att det är mer komplext än så, och att vad som skapar motivation inte går att enkelt förklara med att vi har olika kön.

Om jag ska utveckla det lite mer: motivation är inte den ursprungliga orsaken till beteendet, den är ett mellanled. Beteenden fyller en funktion; reducerar stress, individen får tillgång till något eller slipper något. Det har att göra med varje individs inlärningshistoria, som är unik för den individen. Självklart spelar också arv in, och direkta triggers i omgivningen. 

Och nej, jag har ingen grundförklaring eller heltäckande förklaring, eftersom jag inte tror att mänskliga relationer kan förenklas till den graden. Jag håller dessutom inte med trådstarten, vilket kan ses i mitt första inlägg i tråden. 
  • Anonym (lol)
    Anonym (Tora) skrev 2025-12-11 17:36:24 följande:
    Först vill jag fråga varför du formulerar dig såhär: Du kommer med flera felaktigheter, jag tror att du själv känner till dem, men jag väljer avstå från att kritisera dina fel.
    Varför skulle jag medvetet skriva felaktigheter? Det går inte att bemöta och flyttar fokus från sak till person, och så vill du väl inte göra? 

I sak får du hemskt gärna bemöta det jag faktiskt skriver. Jag var uppenbarligen inte tillräckligt tydlig för att du skulle förstå, så jag beskriver min ståndpunkt igen, så får vi se. Ja, jag HÅLLER MED om att motivation för beteenden är avgörande för att de ska utföras. Jag har inget emot det som står i ditt AI-inlägg om motivation; min poäng handlar om att motivation i sig inte är förklaringen till beteenden. För vad ligger bakom motivationen? Där förklarar du det med att vi har olika kön och därmed olika motivation. Jag tror helt enkelt att det är mer komplext än så, och att vad som skapar motivation inte går att enkelt förklara med att vi har olika kön.

Om jag ska utveckla det lite mer: motivation är inte den ursprungliga orsaken till beteendet, den är ett mellanled. Beteenden fyller en funktion; reducerar stress, individen får tillgång till något eller slipper något. Det har att göra med varje individs inlärningshistoria, som är unik för den individen. Självklart spelar också arv in, och direkta triggers i omgivningen. 

Och nej, jag har ingen grundförklaring eller heltäckande förklaring, eftersom jag inte tror att mänskliga relationer kan förenklas till den graden. Jag håller dessutom inte med trådstarten, vilket kan ses i mitt första inlägg i tråden. 
    Håller med.
  • Anonym (Naturlig biologisk motsats.)
    ClumsySmurf skrev 2025-12-11 16:50:47 följande:
    Jag gav ChatGPT delförklaring till varför kvinnor och män är olika motiverade, men det förklarar inte allt.

https://fof.se/artikel/2023/8/sa-uppratthaller-bade-man-och-kvinnor-ojamlikhet/

Jag promptade ChatGPT med antaganden om mannen och kvinnans personlighetsdrag (det krävs två för tango), baserat på mönster och sannolikhet antog ChatGPT att min hypoyes är möjlig men jag har ju inte ens några bevis för att dessa antaganden stämmer så jag står kvar på ruta ett.

Självklart kompletterar min hypotes om tangon i relationen ditt cirkelresonemang om motivation, då det delvis förklar vad som styr motivationen men att det skulle bekräfta det du skrivit är ett cirkelargument.

ChatGPT uppfattade mej ungefär så här:
    en kvinna tycker att det bara finns ett rätt sätt i hemmet, hennes
    en konflikträdd man som är rädd att göra fel (ur kvinnans perspektiv), men har ju också egen vilja så han tar en passiv aggressiv långskitning när det är städdag.

#543 var något jag roade mej med innan jag bad ChatGPT analysera dina inlägg #441
    ChatGPT kunde inte skilja dej från de inlägg du citerat, blandade ihop dej med meningsmotståndaren och gjorde antaganden om dej baserat på min hypotes.

Ja, vi är ju i stort överens (så som jag klarar förstå det).

Du likväl som andra medlemmar bör notera att jag aldrig har skrivit att motivation skulle kunna förklara allt.

Men jag kan fortfarande inte se att du frågade chatGPT om just motivation, jag kan inte hitta att du använt ordet "motivation" i dina frågeställningar och resonemang,
    men jag kanske missade det?

Jag håller absolut med dig om, du har rätt, att många kvinnor tycker att det finns bara ett rätt i hemmet 
    (och enligt mig också gällande mycket annat i livet...),
    också att detta kanske hos någon manlig individ gör att han väljer ta en långskitning (ditt ordval), men jag håller inte med dig att just konflikträdsla hos många män och rent generellt skulle vara någon dominerande faktor.
    Min åsikt är att bristande motivation är en mycket större faktor än konflikträdsla, generellt och hos de flesta män.
    Och jag ser inte riktigt hur du kopplar ihop det du skriver med att motivationen faktiskt är en direkt avgörande faktor för arten människa?
    I jämförelse tror jag inte konflikrädsla generellt brukar framhållas som en avgörande faktor för arten människa och inte för människan av manligt kön?

Jag är inte säker på vad du menar, men menar du att det jag skrivit om just motivationen är fel?
    Vad är det i så fall som du tycker är fel? 
    Eller om du nu lyckas med hjälp av ChatGPT eller något annat hitta att jag har fel och i så falla vad jag har fel?

Jag får erkänna att jag inte alls är säker på att jag klarar förstå dina resonemang om tangon, inte heller om cirkelresonemang och inte heller om vad som styr motivationen.
    Själv har jag inte skrivit något om just vad som styr motivationen.
    Det enda tydliga jag vid snabb sökning kan finna om vad som eventuellt styr motivation är: 
    Motivation är något individuellt. 
    Enligt den amerikanske psykologen David McClellands teori styrs motivation främst av ett av tre olika behov: prestation, makt eller samhörighet.
    Vilket behov som dominerar vår motivation handlar om kulturell bakgrund och livserfarenhet och verkar vara ett stabilt personlighetsdrag.

Men det mesta klarnar troligen när du redogjort för vad som är fel gällande det jag skrivit om motivation,
    om du nu anser det och finner grund för att jag har fel?

Återigen påpekar jag att jag aldrig har sagt att motivation avgör allt, jag har även i mina inlägg tagit upp flera andra faktorer.
    Om du t ex läser min signatur, och flera av mina tidiga inlägg, så är det mycket tydligt att jag också resonerar om andra faktorer.

Det jag faktiskt har skrivit om just motivation är bl a att:
    "Motivation är en mycket viktig faktor för arten människa.
    Det fungerar som en grundläggande drivkraft bakom nästan allt mänskligt beteende och påverkar överlevnad, prestation och välbefinnande på flera sätt."

Och t ex att det är en mycket viktig faktor gällande just kärleksrelationer, där jag i ett försök att göra alla nöjda, även de som inte gillar det jag skriver, också tog hjälp av AI: 
    "Svar, AI-översikt: 
    Ja, motivation är en mycket viktig faktor för hur människors kärleksrelationer fungerar. 
    Psykologisk forskning pekar på att motivation påverkar relationer på flera avgörande sätt, från hur partners interagerar till hur nöjda de är med relationen totalt sett. 
    motivation spelar en central roll"

Svar på tråden Varför är nästan alla män mansbebisar/ strategiskt inkompetenta