• Anonym (Fredde)

Jag börjar få pappalängtan

Jag är en man som närmar mig 40 snart och har börjat känna pappalängtan. Blir otroligt avundsjuk när jag ser föräldrar och deras barn på stan och skulle vilja ha en egen. Nu tror jag inte att det är realistiskt då jag inte direkt är någon tjejtjusare och det gör mig ganska ledsen :/

Hur ska jag hantera känslan av att man aldrig kommer få bli pappa?

• Svar på tråden Jag börjar få pappalängtan
  • Anonym (sköldmö)

Håller med om att det är för tidigt för båda könen att ge upp redan före 40. Både kvinnor och män äldre än TS får barn. Och de närmaste åren behöver TS inte ens hitta en yngre partner, eller bara lite yngre.

Men vi vet ju inte vad TS har för erfarenheter eller utsikter. Bara för att han teoretiskt kan få barn hela livet, samt i åtminstone 10 år till innan han börjar bli för gammal, betyder inte det att det är realistiskt i praktiken. Att hitta en fertil partner som vill ha barn är ingen självklarhet, oavsett om man är 30, 40 eller 50. Särskilt inte om man kanske aldrig har haft så lätt att träffa någon.

Men det finns ju andra möjligheter. Att bli medförälder till ett lesbiskt par kan vara ett alternativ. Och får man inte egna barn kan man alltid engagera sig i andras. Som skrevs ovan finns det många barn som behöver det. Tänk bara alla barn med frånvarande pappor, som i många fall är i starkt behov av vettiga manliga förebilder. Där skulle TS kunna göra viktiga insatser. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-11-07 10:43:02 följande:

Håller med om att det är för tidigt för båda könen att ge upp redan före 40. Både kvinnor och män äldre än TS får barn. Och de närmaste åren behöver TS inte ens hitta en yngre partner, eller bara lite yngre.

Men vi vet ju inte vad TS har för erfarenheter eller utsikter. Bara för att han teoretiskt kan få barn hela livet, samt i åtminstone 10 år till innan han börjar bli för gammal, betyder inte det att det är realistiskt i praktiken. Att hitta en fertil partner som vill ha barn är ingen självklarhet, oavsett om man är 30, 40 eller 50. Särskilt inte om man kanske aldrig har haft så lätt att träffa någon.

Men det finns ju andra möjligheter. Att bli medförälder till ett lesbiskt par kan vara ett alternativ. Och får man inte egna barn kan man alltid engagera sig i andras. Som skrevs ovan finns det många barn som behöver det. Tänk bara alla barn med frånvarande pappor, som i många fall är i starkt behov av vettiga manliga förebilder. Där skulle TS kunna göra viktiga insatser. 

Det finns ju många kvinnor i sena 30- eller tidiga 40-åråldern som vill ha barn också och gärna snart och inte har träffat rätt än, för kvinnor är det ju lite mer bråttom i hans ålder (men inte för sent). Han kan ju vara tydlig med det på dejtingsidor , att han vill ha barn.
    Om han har jobb, ok ekonomi, är hel och ren och snäll och trevlig borde det inte vara omöjligt att träffa någon även om han kanske inte är någon supermodell (har iförsej ingen aning om hur han ser ut) eller festens mittpunkt. 

Alternativt bli medförälder antingen till en ensam kvinna som inte har hittat någon eller till ett lesbiskt par. 

Det är såklart ingen självklarhet att hitta en partner men jag tycker iallafall inte han ska ge upp än. Bara att han vill ha barn borde ju vara attraktivt för en del kvinnor i hans ålder. 

• Anonym (Fredde)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-11-06 20:01:49 följande:

Men är du säker på att det är kört att träffa en kvinna och bli pappa? Män har ju fördelen att kunna få barn betydligt längre än kvinnor. Sen bör man inte vara för gammal, och är man ingen brudmagnet är det väl inte heller realistiskt att hitta en mycket yngre kvinna. Men är du inte ens 40 fyllda bör du inte ge upp än.

Eller vill du sluta hoppas för att slippa bli besviken om det inte skulle ske?

Med tanke på att jag är i min ålder och aldrig haft en flickvän så börjar jag inse att det är kört ja. Sluta hoppas gjorde jag egentligen för flera år sedan, jag har accepterat verkligheten att jag är evigt singel.
    Anonym (F) skrev 2025-11-07 09:15:58 följande:
    Börja nätdejta på Mötesplatsen, där är man mer seriös. 

Har du någon slags jobb och är"hel och ren", snäll och inte folkskygg, så borde du ha en rejäl chans i just den ålder du är nu. Men du kan få vara ihärdig i att leta.
    Försökte med Mötesplatsen och varenda svensk dejtingsajt/app och det ledde inte till en enda dejt där heller. Så har jag insett verkligheten. 

Jag har ett relativt välbetalt jobb som inte är enkelt att få. Där man måste klä sig prydligt. Men med tanke på mitt utseende så har jag gett upp. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Fredde) skrev 2025-11-07 13:50:20 följande:
    Med tanke på att jag är i min ålder och aldrig haft en flickvän så börjar jag inse att det är kört ja. Sluta hoppas gjorde jag egentligen för flera år sedan, jag har accepterat verkligheten att jag är evigt singel.
    Anonym (F) skrev 2025-11-07 09:15:58 följande:
    Börja nätdejta på Mötesplatsen, där är man mer seriös. 

Har du någon slags jobb och är"hel och ren", snäll och inte folkskygg, så borde du ha en rejäl chans i just den ålder du är nu. Men du kan få vara ihärdig i att leta.
    Försökte med Mötesplatsen och varenda svensk dejtingsajt/app och det ledde inte till en enda dejt där heller. Så har jag insett verkligheten. 

Jag har ett relativt välbetalt jobb som inte är enkelt att få. Där man måste klä sig prydligt. Men med tanke på mitt utseende så har jag gett upp. 

Om du inte väger typ 300 kg tror jag inte att ditt utseende gör det omöjligt för dig att träffa någon , så länge du är ren och fräsch och klär dig ok och är snäll och trevlig. 

Det kanske inte är lika lätt som när man ser bra ut (om du verkligen inte gör det, det vet jag ju inte)... Men har du sett hur folk ser ut i allmänhet haha? Jag har fyra barn och har gått på ett antal föräldramöten, skolavslutningar  , mammagrupper , öppna förskolan osv osv och jag kan ju säga att även en del riktiga träsktroll lyckas med att skaffa partner och barn😅 Du måste kanske inte ha en tjej som är en 10-poängare. Och har du hyfsat bra med pengar borde det ju gå ändå. 

Har du försökt i verkligheten också? Kanske testa någon aktivitet där du träffar folk.. Annars som sagt kanske fundera på att vara medförälder med någon ensam kvinna eller lesbiskt par. 

• Anonym (Fredde)
    Anonym (Jag) skrev 2025-11-07 15:15:05 följande:

Om du inte väger typ 300 kg tror jag inte att ditt utseende gör det omöjligt för dig att träffa någon , så länge du är ren och fräsch och klär dig ok och är snäll och trevlig. 

Det kanske inte är lika lätt som när man ser bra ut (om du verkligen inte gör det, det vet jag ju inte)... Men har du sett hur folk ser ut i allmänhet haha? Jag har fyra barn och har gått på ett antal föräldramöten, skolavslutningar  , mammagrupper , öppna förskolan osv osv och jag kan ju säga att även en del riktiga träsktroll lyckas med att skaffa partner och barn😅 Du måste kanske inte ha en tjej som är en 10-poängare. Och har du hyfsat bra med pengar borde det ju gå ändå. 

Har du försökt i verkligheten också? Kanske testa någon aktivitet där du träffar folk.. Annars som sagt kanske fundera på att vara medförälder med någon ensam kvinna eller lesbiskt par. 

Jag är normalviktig, typ det jag är mest nöjd över med mig själv. Men jag har ett väldigt pojkigt utseende. Är 38 men ser ut som typ 25. Jag ser många gymnasieelever som är större än mig i kroppen tragiskt nog. 

Och ja jag vet att det finns riktiga träsktroll med flickvän. Men de brukar ändå ha lite manliga attribut. Träsktroll är ofta stora i kroppen som Shrek.

Jag har försökt i verkligheten också men numer kommer jag inte i kontakt med så många singlar som när man var yngre och när jag var yngre gick det inte bra. För när jag var 25 såg jag typ ut som 17 eller något. 
  • Anonym (F)

En väligt muskulös kropp kan faktiskt vara negativt, personen ser ut att mest bestå av muskler och huvudet ser väldigt litet ut. Det blir konstigt att kramas också. Mest hårda muskler, bulligt och konstigt.

Men jag undrar om du tränar alls? Man får bättre koppsbyggnad och bättre hållning när man gör det. Tränar man dessutom någon kampsport så får man ett naturligt självförtroende i sitt rörelsemönster. Det finns filosofiska inriktningar inom sådant, där det mer handlar om livshållning än att bara ta ner varandra på en matta.

Apropå utseende så har vi en väldigt beundrad manlig skådespelare i Danmark som heter Mads Mikkelsen (hoppas att jag har stavat namnet rätt). Han har inte ett traditionellt supermanligt utseende, tvärtom, men spelar alltid rollen av den manliga hjälten som kvinnan förälskar sig i. Men han har en god hållning bl.a. 
    Det finns sådana exempel från svensk film också. 

Ju äldre vi blir, ju fler kvinnor värderar att en man är vanligt hygglig, framför lite mer opålitliga typer. 

Nej, jag tror att du behöver gå och prata med någon om din övertygelse om att det är omöjligt att hitta en partner. För den övertygelsen gör ju att du i dagsläget har slutat att leta. 

Hur skrev du din presentation på Mötesplatsen? Logga in med en fake-id som kvinna och kolla hur andra män skriver sina presentationer för att få lite ideer.

Glöm inte att skriva att du är öppen för att hitta någon  att bilda familj med!

Nu är det snart någon gratisdag på Mötesplasen såg jag, fick ett SMS om det. (Har varit medlem tidigare.)

• Anonym (Fredde)
    Anonym (F) skrev 2025-11-07 19:03:17 följande:

Men jag undrar om du tränar alls? Man får bättre koppsbyggnad och bättre hållning när man gör det. Tränar man dessutom någon kampsport så får man ett naturligt självförtroende i sitt rörelsemönster. Det finns filosofiska inriktningar inom sådant, där det mer handlar om livshållning än att bara ta ner varandra på en matta.

Apropå utseende så har vi en väldigt beundrad manlig skådespelare i Danmark som heter Mads Mikkelsen (hoppas att jag har stavat namnet rätt). Han har inte ett traditionellt supermanligt utseende, tvärtom, men spelar alltid rollen av den manliga hjälten som kvinnan förälskar sig i. Men han har en god hållning bl.a. 

Ju äldre vi blir, ju fler kvinnor värderar att en man är vanligt hygglig, framför lite mer opålitliga typer. 

Nej, jag tror att du behöver gå och prata med någon om din övertygelse om att det är omöjligt att hitta en partner. För den övertygelsen gör ju att du i dagsläget har slutat att leta. 

Hur skrev du din presentation på Mötesplatsen? Logga in med en fake-id som kvinna och kolla hur andra män skriver sina presentationer för att få lite ideer.

Nu är det snart någon gratisdag på Mötesplasen såg jag, fick ett SMS om det. (Har varit medlem tidigare.)

Nej jag tränar inte. Men ska börja snart hade jag faktiskt tänkt. Mads Mikkelsen har ju ett väldigt manligt utseende jämfört med mig. Men ja jag vet att vi söker andra typer när vi blir äldre, det gäller ju mig också. Ja jag vet att jag egentligen borde prata med någon om detta. Gick lite KBT för några år sedan men det var inte riktigt samma ämne vi pratade om. 

Jag minns faktiskt inte hur jag skrev min presentation på Mötesplatsen. Det var 2-3 år sedan. Som sagt: Jag har testat varenda svensk dejtingsida och app. NOLL LYCKA. När jag var 20-22 så träffade jag faktiskt några få men det är ju väldigt länge sedan nu. När nätdejting var enkelt och inte en rolig grej bara.
  • Anonym (Älva)
    Anonym (F) skrev 2025-11-07 19:03:17 följande:

En väligt muskulös kropp kan faktiskt vara negativt, personen ser ut att mest bestå av muskler och huvudet ser väldigt litet ut. Det blir konstigt att kramas också. Mest hårda muskler, bulligt och konstigt.

Fint skrivet med bra råd.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (P) skrev 2025-11-06 23:55:59 följande:

Adoptera! Du kan fortfarande bli pappa, om du vet om att du hade klarat det ekonomiskt och tidsmässigt som ensamstående. Du är inte för gammal

Orealistiskt råd. Ensamstående pappor får adoptera enligt svensk lag, men det finns knappast några "givarländer" som tillåter det, och adoptionsmarknaden har minskat mycket för alla. Svenska myndigheter mortarbetar nu utlandsadoption, och givarländerna har blivit bättre på att ta hand om sina oönskade barn inom landet (vilket naturligtvis är det bästa för barnen också). 

De ensamstående män som ändå adopterat, brukar vara rika och ha förutsättningar att bo i ett annat land under en längre tid och köpa sig ett medborgarskap där, så att de kan adoptera inom det landet. Sedan flyttar de tillbaka hit med barnet. Men det är ju en mycket lång och dyr process, och något säger mig att TS inte har de förutsättningarna. Kanske om han kan arbeta som digital nomad några år i Thailand t.ex.?
  • Anonym (xxx)

Du är i precis rätt ålder för en massa barnlösa kvinnor som börjar bli desperata och villiga att sänka sina krav. Och nu säger jag inte att man måste vara desperat och beredd att sänka sina krav för att bli tillsammans med dig, utan det är den bild du själv förmedlar. Som kan bero på dåligt självförtroende mer än på brister i utseende t.ex.. Det kan vi ju inte veta här eftersom vi inte har några foton eller videos på dig. 

Om jag var du, skulle jag i alla fall skriva ut i min presentation att jag längtar efter barn och vill ha det snarast. Det i sig kommer att locka barnlösa kvinnor mellan 33-40, för de vet att de inte har någon tid att vinka på. Och ofta har de redan dåliga erfarenheter av "kanske-männen", som säger att de KANSKE vill ha barn SEDAN - men skjuter upp och skjuter upp medan kvinnans kanske sista ägg går åt. Bara det att du VET att du vill ha barn och vill ha det NU kommer att vara en mycket stor fördel för dig i det spelet, du behöver bara vara tydlig med det!

Kanske kan du även nöja dig med en kvinna som har ett barn sedan förr, om hon är villig att föda dig två stycken? I så fall får du ännu lättare, för ensamma mammor har inte lika bra marknad som barnfria kvinnor. 

• Anonym (Mats)

Vart hittar ni alla dessa 40 åriga kvinnor som vill ha barn??? 35 kan jag köpa 

Men helt ärligt delar jag inte den bilden, dom kvinnor jag vet om och vänner jag har, som inte har barn. Har alla gemensamt att dom är frivilligt barnfria och inte vill ha b barn. Några skrattade och sa att det är galenskap att helt plötsligt vid 40 års ålder komma på att man vill ha barn, speciellt som kvinnor. Dom flesta är klara vid den åldern eller vill helt enkelt inte ha barn 

Dessutom rent medicin ökar chanserna för medicinska komplikationer och diagnoser efter 35 års ålder. Det är ju just därför kvinnor erbjuds fostervatten prov. Majoriteten av dom jag vet där morsan har varit äldre än 35. Har ungen fått någon defekt. ADHD etc. 

Du borde leta bland yngre kvinnor förmodligen. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Mats) skrev 2025-11-08 15:55:49 följande:

Men helt ärligt delar jag inte den bilden, dom kvinnor jag vet om och vänner jag har, som inte har barn. Har alla gemensamt att dom är frivilligt barnfria och inte vill ha b barn. Några skrattade och sa att det är galenskap att helt plötsligt vid 40 års ålder komma på att man vill ha barn, speciellt som kvinnor. Dom flesta är klara vid den åldern eller vill helt enkelt inte ha barn 

Dessutom rent medicin ökar chanserna för medicinska komplikationer och diagnoser efter 35 års ålder. Det är ju just därför kvinnor erbjuds fostervatten prov. Majoriteten av dom jag vet där morsan har varit äldre än 35. Har ungen fått någon defekt. ADHD etc. 

Vi kanske lever i olika socioekonomiska strata?

Jag känner massor av kvinnor som haft drömmen om Mannen som de ska ha Kärnfamiljen med, och därför har de väntat... inte förrän de börjar bli oroliga för att det ska bli försent - d.v.s. runt 35 - fattar de beslutet att nöja sig med en man som egentligen inte når upp till ribban (som kan ha varit mer eller mindre orealistisk från början). Du umgås antagligen i kretsar där man kn*llar runt från tidiga tonåren, och får barn lite hit och dit med vem som helst, det första redan mellan 16 och 18..?

Då kan jag tänka mig att de som lever i de kretsarna men själva inte kunnat eller velat få barn, känner sig jättegamla och "färdiga" vid 40 när systrarna och väninnorna redan är mormödrar...

Fast MAJORITETEN - nu ljuger du ju! Risken för att få ett barn med DS vid 40 är fortfarande bara en procent, och om man kan tänka sig abort finns det fosterdiagnostik nu. De allra flesta som föder DS-barn idag är faktiskt ynga/yngre, för att de inte erbjuds fosterdiagnostik och inte kan eller vill betala själva. 

ADHD - det stämmer inte heller, i min erfarenhet är det unga mammors barn som diagnosticeras med ADHD. Och där kan man förstås diskutera hur länge som helst, om det verkligen är något medfött fel på ungen, eller om problemen beror på hemmiljön med ständigt nya styvpappor, halvsyskon, styvsyskon o.s.v..
  • Anonym (F)

Visst ökar risken för komplikationer, men inte så mycket som du beskriver.

Om pappan är gammal ökar risken också, men TS är inte så gammal, 38. 

Men efter 35 är det svårare att bli gravid för kvinnor, så är det definitivt.

Men det finns många kvinnor kring 35 som aktivt söker någon att passa ihop och få barn med. Men naturligtvis finns det kvinnor som avstår också.

Om TS skriver i sin beskrivning i dejting-appen att han är öppen för att bilda familj kan det visst finnas kvinnor som tycker att det är ett plus. Om de gillar hans presentation i övrigt. 
  • Anonym (Hm)

Det är när mannen är äldre som risken för saker som adhd, autism, schizofreni, psykisk ohälsa, lågt iq, beroendeproblematik, självmord mm. hos barnet ökar betydligt. Även risken för att det tar lång tid att bli gravid, missfall och vissa komplikationer under graviditeten ökar när mannen är äldre. Riskerna börjar ökar när mannen är runt 35 och är större ju äldre mannen är efter det. Efter 40-45 ökar de snabbt. Intressant nog ökar riskerna ännu mer om mannen är 35+ och dessutom 10 eller fler år äldre än kvinnan. Finns forskning som visar på detta, bara att googla.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Hm) skrev 2025-11-08 18:10:35 följande:
    Det är när mannen är äldre som risken för saker som adhd, autism, schizofreni, psykisk ohälsa, lågt iq, beroendeproblematik, självmord mm. hos barnet ökar betydligt. Även risken för att det tar lång tid att bli gravid, missfall och vissa komplikationer under graviditeten ökar när mannen är äldre. Riskerna börjar ökar när mannen är runt 35 och är större ju äldre mannen är efter det. Efter 40-45 ökar de snabbt. Intressant nog ökar riskerna ännu mer om mannen är 35+ och dessutom 10 eller fler år äldre än kvinnan. Finns forskning som visar på detta, bara att googla.
    Det där stämmer ju inte heller, var FÅR ni allt ifrån? Det enda som finns är någon studie om att risken för autism ökar EN LITEN ANING om fadern är över 40 (eller om det var 45), men jag undrar om den ens var statistiskt säkerställd..? För man måste ju även titta på VILKA som skaffar barn sent, d.v.s. det kan vara deras gener (som finns där hela tiden) som orsakar autism, och inte det faktum att mannen har blivit äldre.

Jag kan tänka mig att många män med Asperger skaffar barn relativt sent idag, då de först pluggar till civilingenjör, läkare eller liknande, och även ägnar mycket tid i ungdomen åt sina nördiga intressen - d.v.s. de råkar inte bara göra någon tjej gravid i tonåren, som de populära och sociala killarna på ungdomsgården. Men bland dessa senare blir det i stället ofta andra problem, med ett rörigt socialt liv, barn hit och dit, kriminalitet och missbruk o.s.v..

Och sedan detta med åldersskillnaden, det stämmer ju inte alls. Tvärtom är det bättre om mamman är så ung som möjligt, ifall mannen är äldre. Så att hon inte redan får kromosomfel i sina ägg vid meiosen, och han vid spermiebildningen...

Som sagt: var FÅR ni allt ifrån, vissa av er här?
  • Anonym (F)
    Anonym (xxx) skrev 2025-11-08 18:26:25 följande:
    Det där stämmer ju inte heller, var FÅR ni allt ifrån? Det enda som finns är någon studie om att risken för autism ökar EN LITEN ANING om fadern är över 40 (eller om det var 45), men jag undrar om den ens var statistiskt säkerställd..? För man måste ju även titta på VILKA som skaffar barn sent, d.v.s. det kan vara deras gener (som finns där hela tiden) som orsakar autism, och inte det faktum att mannen har blivit äldre.

Jag kan tänka mig att många män med Asperger skaffar barn relativt sent idag, då de först pluggar till civilingenjör, läkare eller liknande, och även ägnar mycket tid i ungdomen åt sina nördiga intressen - d.v.s. de råkar inte bara göra någon tjej gravid i tonåren, som de populära och sociala killarna på ungdomsgården. Men bland dessa senare blir det i stället ofta andra problem, med ett rörigt socialt liv, barn hit och dit, kriminalitet och missbruk o.s.v..

Och sedan detta med åldersskillnaden, det stämmer ju inte alls. Tvärtom är det bättre om mamman är så ung som möjligt, ifall mannen är äldre. Så att hon inte redan får kromosomfel i sina ägg vid meiosen, och han vid spermiebildningen...

Som sagt: var FÅR ni allt ifrån, vissa av er här?
    Var har du fått det ifrån att en stor åldersskillnad är bra?
    Finns forskning som visar att åldersskillnaden i sig, om mannen är äldre är, negativt. 
Svar på tråden Jag börjar få pappalängtan