Anonym (Hm) skrev 2025-11-08 18:10:35 följande:
Det är när mannen är äldre som risken för saker som adhd, autism, schizofreni, psykisk ohälsa, lågt iq, beroendeproblematik, självmord mm. hos barnet ökar betydligt. Även risken för att det tar lång tid att bli gravid, missfall och vissa komplikationer under graviditeten ökar när mannen är äldre. Riskerna börjar ökar när mannen är runt 35 och är större ju äldre mannen är efter det. Efter 40-45 ökar de snabbt. Intressant nog ökar riskerna ännu mer om mannen är 35+ och dessutom 10 eller fler år äldre än kvinnan. Finns forskning som visar på detta, bara att googla.
Det där stämmer ju inte heller, var FÅR ni allt ifrån? Det enda som finns är någon studie om att risken för autism ökar EN LITEN ANING om fadern är över 40 (eller om det var 45), men jag undrar om den ens var statistiskt säkerställd..? För man måste ju även titta på VILKA som skaffar barn sent, d.v.s. det kan vara deras gener (som finns där hela tiden) som orsakar autism, och inte det faktum att mannen har blivit äldre.
Jag kan tänka mig att många män med Asperger skaffar barn relativt sent idag, då de först pluggar till civilingenjör, läkare eller liknande, och även ägnar mycket tid i ungdomen åt sina nördiga intressen - d.v.s. de råkar inte bara göra någon tjej gravid i tonåren, som de populära och sociala killarna på ungdomsgården. Men bland dessa senare blir det i stället ofta andra problem, med ett rörigt socialt liv, barn hit och dit, kriminalitet och missbruk o.s.v..
Och sedan detta med åldersskillnaden, det stämmer ju inte alls. Tvärtom är det bättre om mamman är så ung som möjligt, ifall mannen är äldre. Så att hon inte redan får kromosomfel i sina ägg vid meiosen, och han vid spermiebildningen...
Som sagt: var FÅR ni allt ifrån, vissa av er här?