Anonym (MSM) skrev 2025-11-08 15:12:53 följande:
Sen är det en sanning med modifikation att amerikanerna jobbar mycket, jag har flera bekanta i USA som jag diskuterat och jämfört med.
Jag som Svensk jobbar mina 40 timmars veckor och mina bekanta i staterna jobbar 70 - 80 timmars veckor.
Men här får man komma ihåg att har man ett kvalificerat arbete i USA så utnyttjar man tjänster i betydligt större utsträckning, mina bekanta har ex företag som sköter allt i trädgården, allt underhåll på huset, hjälp med barnpassning, lagar betydligt mindre mat etc.
När vi jämfört och jag räknat in alla timmar jag lägger på att tvätta/städa/husreparationer så blir det ingen skillnad, vi Svenskar jobbar minst lika mycket pga att tjänster i Sverige är så dyra i förhållande till våra inkomster.
Det är ju ex extremt ovanligt att svenskar faktist har 5 veckors semester, de flesta tvingas ju använda större delen av dessa veckor för att arbeta och utföra tjänster man inte har råd att leja bort. Husmålning etc. Så att vi Svenskar har fem veckors "ledighet" per år är verkligen inte särskilt sant för dom allra flesta. Jag skulle säga att det snarare är 1 - 2 veckors ledigt som är snittet för medelklassen i Sverige.
Personligen hade jag hellre jobbat 80 timmars veckor i mitt yrke som jag tycker är roligt och stimulerande snarare än att arbeta med husunderhåll etc.
Gissar med kvalificerade jobb som jobbar 80 timmarsveckor du menar typ läkare, advokater, IT ingenjörer etc, dvs de där mycket högt betalda yrkena, ofta i väst- eller öststaterna. Där det även verkar legitimt att hyra in illegal arbetskraft till hemsysslorna.
Nu har vi mer normala kvalificerade jobb som lärare, sjuksköterskor, andra ingenjörer, avdelningschefer i olika företag, banktjänsteman, revisorer, etc etc - det beror helt på företaget du jobbar för hur mycket tid du förväntas jobba på en vecka. En del avtalar bort övertid, en del måste jobba 80 timmar en månad och kan ta kompledigt nästa, och andra jobbar faktist inte mer än 40 timmar som är normal arbetsvecka.
Semester kan variera, från en vecka till flera veckor - det beror också på företag och hur länge man varit anställd. Ofta börjar man med två veckors semster (ibland kan man förhandla sig till t ex en tredje vecka) och sedan kan man få bade fyra och fem veckor efter några år med samma företag.
Visst är det vanligare att ta in tjänster som städning kanske ett par timmar varje eller varannan fredag, gräsklippning en gång i veckan, barnpassning etc än i Sverige och tar hämtmat ett par ggr i veckan. Och projekt som att anlägga en altan eller måla ett hus. Men att vanliga kvalificerade arbetare generellt skulle ha en sk
pool boy eller trädgårdsmästare som
fixar allt tillhör nog mest den där första gruppen rikemansjobb i väst- och öststaterna.
Stater och grupper av kvalificerade jobb är så olika, så jag tycker det är viktigt i diskussionen att klargöra det. Att bara ge intrycket att folk med kvalificerade jobb generellt lever som Beverly Hills priviligierade är inte sant.