• Anonym (Mamma till 2)

USA

Hej! Min man vill gärna att vi flyttar till USA inom en snar framtid. Han håller på att söka jobb där nu. Vi har två barn (9, 11 år). 

Jag undrar vad ni har för erfarenhet att bo där? För mig är det viktigt att bo i ett säkert område, framför allt för barnens skull. Är orolig för skolskjutningar, kidnappning, naturkatastrofer, terrorattacker mm. Hur otryggt är det för eleverna i skolorna? 

Vågar man flytta dit och var i sådana fall VAR bör vi flytta? Vill att barnen ska få känna sig trygga. 

Jag har inget körkort men min man har. Vi kommer självklart skaffa bil, men jag vill gärna ha möjligheten att kunna ta mig ut på egen hand med kollektivtrafik. 

Ni som har bott/bor i USA, kan ni berätta hur det var/är och om ni kände er trygga där ni bor/bodde? 

• Svar på tråden USA
  • Tow2Mater
    Anonym (Amerikanen) skrev 2025-11-07 20:17:32 följande:
    Om du inte levde i en bubbla hade du vetat att folk redan betalar hundratals dollar i health insurance. $20?Jag har nog aldrig hört nåt så billigt. Testa att lägga till en nolla, då har du en billig. 
    Det beror helt på vad man tjänar. Många som har obamacare betalar minimalt.

Dessa hundratals dollar är i sverige inbakade i skatten du betalar på din lön. I usa betalar du den delen separat - genom just försäkring.
  • Anonym (orion)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 19:20:43 följande:
    USA

Hej! Min man vill gärna att vi flyttar till USA inom en snar framtid. Han håller på att söka jobb där nu. Vi har två barn (9, 11 år). 

Sätt stopp för din mans egocentriska projekt. Du har allt att förlora på det och barnen är alltför stora. USA är heller inte stället att börja en ny framtid i just nu. 
  • Anonym (MSM)

Har ni möjlighet så flytta, om din man har en såpass attraktiv kompetens att företag är beredde att rekrytera honom från Sverige så kommer han förmodligen kunna få en grym lön i USA, nästan alla som flyttar från Sverige till USA får bättre levnadsstandrad, högre lön, bättre sjukvård, barnen får bättre skolor etc. 

Visst finns det fattigdom i USA och elände med det kommer ju knappast drabba er. Fattigdomen drabbar ju i regel illegala invandrare, flyktingar och personer som kommer från tredje världen till USA, välutbildade europeer som flyttar till usa får i regel tillgång till en högre levnadsstandard.

I nuläget med krisen i Sverige så är också stora delar av USA betydligt säkrare än i Sverige med alla skjutningar och bombningar, inte svårt att hitta städer i samma storlek som Sthlm med färre skjutningar per medborgare etc. 

• Anonym (Aldrig i livet)

Din man är ju galen.

De vi känner som bott där i 9 år är skitglada att de hann flytta hem med sina barn innan Trump började spåra ur.

• Tow2Mater
    Anonym (Aldrig i livet) skrev 2025-11-07 21:59:11 följande:

Din man är ju galen.

De vi känner som bott där i 9 år är skitglada att de hann flytta hem med sina barn innan Trump började spåra ur.

Var de rädda Trump skulle äta upp barnen? eller vad tyckte de var så hemskt?
  • Anonym (Boston)

Jag och min man har bott i Boston några år. Man tjänar bra om man har bra jobb, vilket vi hade. Men det är svindyrt att bo i USA och man jobbar inga 40 timmar i veckan. Man förväntas jobba långa dagar och man har knappt någon semester. Våra företag erbjöd betald semester, typ 2 veckor per år ungefär, men sånt är frivilligt för arbetsgivarna och långt ifrån alla erbjuder det. Vi jobbade på internationella företag som hade kontor i Sverige, varför vi fick möjlighet att testa. Så man ska ha i åtanke att det INTE är som här hemma. 

Sedan går man inte i USA. Finns knappt trottoarer i många orter. ALLA kör bil, överallt, fast det är jättenära. Kollektivtrafik finns knappt, i stora städer förstås men landet bygger på att man kör bil, vägarna är byggda för bil ej för gångare. 

Dyrt att handla och laga mat, iaf i Bosten. Vi åt ute typ varje dag för det var billigare. 

Amerikanerna är väldigt patriotiska och har enligt mig förlegade synsätt när det gäller mkt så det blev en stor kulturkrock för mig. 

Det är kul att testa på, mkt är ju bra, roligt, häftigt osv men skulle aldrig vilja bo där för life. Aldrig med barn. Saknade allt med Sverige och så bodde vi ändå fint, på dyr adress, hade bra jobb, fick nya vänner osv.  

• Anonym (H)
    Kolla upp hur det funkar med a-kassa, vab och sjukpenning.
  • Anonym (Amerikanen)
    Anonym (H) skrev 2025-11-08 13:16:16 följande:
    Kolla upp hur det funkar med a-kassa, vab och sjukpenning.
    Med vad, vad och vad, sa du?
  • Anonym (Fundera mycket...)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 19:20:43 följande:
    USA

Jag undrar vad ni har för erfarenhet att bo där? För mig är det viktigt att bo i ett säkert område, framför allt för barnens skull. Är orolig för skolskjutningar, kidnappning, naturkatastrofer, terrorattacker mm. Hur otryggt är det för eleverna i skolorna? 

Vågar man flytta dit och var i sådana fall VAR bör vi flytta? Vill att barnen ska få känna sig trygga. 

Jag har inget körkort men min man har. Vi kommer självklart skaffa bil, men jag vill gärna ha möjligheten att kunna ta mig ut på egen hand med kollektivtrafik. 

Ni som har bott/bor i USA, kan ni berätta hur det var/är och om ni kände er trygga där ni bor/bodde? 

Det är fint att ha drömmar och man får jobba på att förverkliga de. Det finns både pro och cons att bo i USA liksom I Sverige och överallt. 
    När det gäller transport USA liksom Kanada är stora länder det är STORT plus att du kvinna får lära bil alltså ta körkort, det kommer underlätta dig livet. Man får inte köra barnen till skolan, aktiviteter, sitt jobb, ditt jobb etc...Det blir mycket för honom. 
    College (University) är dyrt där jämförande med Sverige även när man lånar pengar från staten det gäller vården också sjukt dyrt även när man har försäkring men om man är ett bra eller båda bra lön ni kommer kunna klara er.
    Kidnapping, mass shooting, terror, attentat, rasism, diskriminering, naturell katastrof etc...har alltid funnits och kommer fortsätta tyvärr. USA är först på ranking med det största antalet personer i fängelse (både män och kvinnor). Karma existerar och jag tror på det. Du kan inte göra krig orsakar krig, sälja vapen, stjäla andra länder naturella resurser och vilja leva så där. 
    USA har alltid varit inblandad i en konflikt på något sätt som hänt, händer kommer hända i världen för att de känner pengar på det. USA är landet med högsta antal serial killer i historien det finns mer att säga men jag ska inte skrämma dig.
    Fundera med din familj och ta beslut utöver vad du tycker är bäst för er.
  • Anonym (MSM)

Sen är det en sanning med modifikation att amerikanerna jobbar mycket, jag har flera bekanta i USA som jag diskuterat och jämfört med. 

Jag som Svensk jobbar mina 40 timmars veckor och mina bekanta i staterna jobbar 70 - 80 timmars veckor. 

Men här får man komma ihåg att har man ett kvalificerat arbete i USA så utnyttjar man tjänster i betydligt större utsträckning, mina bekanta har ex företag som sköter allt i trädgården, allt underhåll på huset, hjälp med barnpassning, lagar betydligt mindre mat etc. 

När vi jämfört och jag räknat in alla timmar jag lägger på att tvätta/städa/husreparationer så blir det ingen skillnad, vi Svenskar jobbar minst lika mycket pga att tjänster i Sverige är så dyra i förhållande till våra inkomster.

Det är ju ex extremt ovanligt att svenskar faktist har 5 veckors semester, de flesta tvingas ju använda större delen av dessa veckor för att arbeta och utföra tjänster man inte har råd att leja bort. Husmålning etc. Så att vi Svenskar har fem veckors "ledighet" per år är verkligen inte särskilt sant för dom allra flesta. Jag skulle säga att det snarare är 1 - 2 veckors ledigt som är snittet för medelklassen i Sverige.

Personligen hade jag hellre jobbat 80 timmars veckor i mitt yrke som jag tycker är roligt och stimulerande snarare än att arbeta med husunderhåll etc. 

• Anonym (Milla)
    Anonym (MSM) skrev 2025-11-08 15:12:53 följande:

Sen är det en sanning med modifikation att amerikanerna jobbar mycket, jag har flera bekanta i USA som jag diskuterat och jämfört med. 

Jag som Svensk jobbar mina 40 timmars veckor och mina bekanta i staterna jobbar 70 - 80 timmars veckor. 

Men här får man komma ihåg att har man ett kvalificerat arbete i USA så utnyttjar man tjänster i betydligt större utsträckning, mina bekanta har ex företag som sköter allt i trädgården, allt underhåll på huset, hjälp med barnpassning, lagar betydligt mindre mat etc. 

När vi jämfört och jag räknat in alla timmar jag lägger på att tvätta/städa/husreparationer så blir det ingen skillnad, vi Svenskar jobbar minst lika mycket pga att tjänster i Sverige är så dyra i förhållande till våra inkomster.

Det är ju ex extremt ovanligt att svenskar faktist har 5 veckors semester, de flesta tvingas ju använda större delen av dessa veckor för att arbeta och utföra tjänster man inte har råd att leja bort. Husmålning etc. Så att vi Svenskar har fem veckors "ledighet" per år är verkligen inte särskilt sant för dom allra flesta. Jag skulle säga att det snarare är 1 - 2 veckors ledigt som är snittet för medelklassen i Sverige.

Personligen hade jag hellre jobbat 80 timmars veckor i mitt yrke som jag tycker är roligt och stimulerande snarare än att arbeta med husunderhåll etc. 

Hur lever man om man lägger 30-40 timmar vardera på hemmet och hushållet? 
  • Tow2Mater
    Anonym (MSM) skrev 2025-11-08 15:12:53 följande:

Gissar med kvalificerade jobb som jobbar 80 timmarsveckor du menar typ läkare, advokater, IT ingenjörer etc, dvs de där mycket högt betalda yrkena, ofta i väst- eller öststaterna. Där det även verkar legitimt att hyra in illegal arbetskraft till hemsysslorna.

Nu har vi mer normala kvalificerade jobb som lärare, sjuksköterskor, andra ingenjörer, avdelningschefer i olika företag, banktjänsteman, revisorer, etc etc - det beror helt på företaget du jobbar för hur mycket tid du förväntas jobba på en vecka. En del avtalar bort övertid, en del måste jobba 80 timmar en månad och kan ta kompledigt nästa, och andra jobbar faktist inte mer än 40 timmar som är normal arbetsvecka.
    Semester kan variera, från en vecka till flera veckor - det beror också på företag och hur länge man varit anställd. Ofta börjar man med två veckors semster (ibland kan man förhandla sig till t ex en tredje vecka) och sedan kan man få bade fyra och fem veckor efter några år med samma företag.
    Visst är det vanligare att ta in tjänster som städning kanske ett par timmar varje eller varannan fredag, gräsklippning en gång i veckan, barnpassning etc än i Sverige och tar hämtmat ett par ggr i veckan. Och projekt som att anlägga en altan eller måla ett hus. Men att vanliga kvalificerade arbetare generellt skulle ha en sk pool boy eller trädgårdsmästare som fixar allt tillhör nog mest den där första gruppen rikemansjobb i väst- och öststaterna. 
    Stater och grupper av kvalificerade jobb är så olika, så jag tycker det är viktigt i diskussionen att klargöra det. Att bara ge intrycket att folk med kvalificerade jobb generellt lever som Beverly Hills priviligierade är inte sant.
Svar på tråden USA