• Anonym (Mamma till 2)

USA

Hej! Min man vill gärna att vi flyttar till USA inom en snar framtid. Han håller på att söka jobb där nu. Vi har två barn (9, 11 år). 

Jag undrar vad ni har för erfarenhet att bo där? För mig är det viktigt att bo i ett säkert område, framför allt för barnens skull. Är orolig för skolskjutningar, kidnappning, naturkatastrofer, terrorattacker mm. Hur otryggt är det för eleverna i skolorna? 

Vågar man flytta dit och var i sådana fall VAR bör vi flytta? Vill att barnen ska få känna sig trygga. 

Jag har inget körkort men min man har. Vi kommer självklart skaffa bil, men jag vill gärna ha möjligheten att kunna ta mig ut på egen hand med kollektivtrafik. 

Ni som har bott/bor i USA, kan ni berätta hur det var/är och om ni kände er trygga där ni bor/bodde? 

• Svar på tråden USA
  • Anonym (Mary)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 19:20:43 följande:
    USA

Hej! Min man vill gärna att vi flyttar till USA inom en snar framtid. Han håller på att söka jobb där nu. Vi har två barn (9, 11 år). 

Jag undrar vad ni har för erfarenhet att bo där? För mig är det viktigt att bo i ett säkert område, framför allt för barnens skull. Är orolig för skolskjutningar, kidnappning, naturkatastrofer, terrorattacker mm. Hur otryggt är det för eleverna i skolorna? 

Vågar man flytta dit och var i sådana fall VAR bör vi flytta? Vill att barnen ska få känna sig trygga. 

Jag har inget körkort men min man har. Vi kommer självklart skaffa bil, men jag vill gärna ha möjligheten att kunna ta mig ut på egen hand med kollektivtrafik. 

Ni som har bott/bor i USA, kan ni berätta hur det var/är och om ni kände er trygga där ni bor/bodde? 

USA är enormt stort och har så många varierande miljöer. En stad där man kan ta sig fram med kommunala medel eller per cykel är t ex Portland, Oregon. 

Men generellt kan man säga att det är mer eller mindre ett måste att ha körkort och bil för att ta sig fram, speciellt om man har barn. Hur ska du kunna köra dem till skolan, hämta dem, skjutsa till aktiviteter och kompisar mm. Din man ska ju jobba, det är långa dagar i USA, inte som här där man kan flexa ut vid tretiden. 

Det finns många trygga och fina områden om man har råd att bosätta sig var man vill. I USA handlar trygghet i mångt och mycket om pengar. 

Naturkatastrofer är väl värst i tromb-områdena och på västkusten där en jordbävning kan ske när som helst. 
  • Anonym (Amerikanen)
    FtS70 skrev 2025-11-06 20:43:42 följande:

Flytta hit NU? Det skulle jag definitivt avråda från. Jag har bott här sedan 1993 och landet är så illa däran att jag lär flytta tillbaka till Sverige inom kort. Följer du inte med i vad som händer i världen?

Jag säger detsamma. Jag/vi flyttade IFRÅN USA för några år sedan, till Sverige, och det är det bästa vi gjort, och sen dess har USA bara gått utför. De är redo för revolt och inbördeskrig därborta, särskilt som det bara blir svårare och svårare att leva där för den stora massan. Folk ser sig om efter länder de härstammar ifrån i Europa att flytta till, europeer och indien flyttar hem i drivor, fattiga familjer sparar ihopp för att kunna flytta till billiga öar i Caribbeans och Pacifics och för att bli digitala nomader. Allt för att ha råd att leva och slippa se sina rättigheter snävas åt hårdare och hårdare.

Och så nerstägningen, SNAP, den eventuella dubbleringen av health care insurance, osv osv osv.

USA är en krutdurk och de som kan (och inte är MAGA) vill därifrån. Att flytta dit nu är att be om ett sämre liv.
  • Raggartjejen
    Anonym (Colorado.) skrev 2025-11-06 20:10:11 följande:

Jag bor i USA sedan +25 år och är sedan 8 år bosatt i Colorado där vi trivs. 
    Som andra skrev USA är jättestort med stora skillnader mellan många stater men för östra USA norra stater och staterna på västkusten är de som är mest lika Europa men det är även där stora skillnader på många saker.
    Grundskola i USA är avgiftsfri.
    Den stora frågan är hur din man ska få ett jobb om han inte redan är medborgare eller har greencard. 

Var i Colorado bor du? Det är en fin stat.
    Min faster och hennes man +  min ena kusin bor i Lone Tree.
  • Anonym (Colorado.)
    Raggartjejen skrev 2025-11-07 14:16:07 följande:
    Var i Colorado bor du? Det är en fin stat.
    Min faster och hennes man +  min ena kusin bor i Lone Tree.
    Vi bor ca 25 minuter norr om Denver.
    Dom bygger nya områden här med hus hela tiden så trafiken blir ett större problem år efter år speciellt på I-25. 
  • Anonym (Amerikanen)
    Anonym (Colorado.) skrev 2025-11-07 14:40:00 följande:
    Dom bygger nya områden här med hus hela tiden så trafiken blir ett större problem år efter år speciellt på I-25. 
    Jag hörde att det är någon controversy i Colorade just nu för att de öppnat en kristen public school. 
  • Raggartjejen
    Anonym (Colorado.) skrev 2025-11-07 14:40:00 följande:
    Vi har sett det hos min faster....mycket nytt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Amerikanen) skrev 2025-11-07 10:44:17 följande:
    Jag säger detsamma. Jag/vi flyttade IFRÅN USA för några år sedan, till Sverige, och det är det bästa vi gjort, och sen dess har USA bara gått utför. De är redo för revolt och inbördeskrig därborta, särskilt som det bara blir svårare och svårare att leva där för den stora massan. Folk ser sig om efter länder de härstammar ifrån i Europa att flytta till, europeer och indien flyttar hem i drivor, fattiga familjer sparar ihopp för att kunna flytta till billiga öar i Caribbeans och Pacifics och för att bli digitala nomader. Allt för att ha råd att leva och slippa se sina rättigheter snävas åt hårdare och hårdare.

Och så nerstägningen, SNAP, den eventuella dubbleringen av health care insurance, osv osv osv.

USA är en krutdurk och de som kan (och inte är MAGA) vill därifrån. Att flytta dit nu är att be om ett sämre liv.
    Om du satte dig in i vad det handlar om skulle du inte behova sprida desinfomerande jordens-ände propaganda. Om forsäkringspremien dubbleras från $20/månad till $40/månad är ändå for lite for en familj att måsta betala själva.

TS, ett tips är att ovningskora så mycket du kan i sverige, och sedan kor du upp i usa for amerikanskt korkort. Du måste ha korkort där, annars kommer du att bli så begränsad och tokig.
  • Anonym (Amerikanen)
    Tow2Mater skrev 2025-11-07 18:29:12 följande:
    Om du satte dig in i vad det handlar om skulle du inte behova sprida desinfomerande jordens-ände propaganda. Om forsäkringspremien dubbleras från $20/månad till $40/månad är ändå for lite for en familj att måsta betala själva.

TS, ett tips är att ovningskora så mycket du kan i sverige, och sedan kor du upp i usa for amerikanskt korkort. Du måste ha korkort där, annars kommer du att bli så begränsad och tokig.
    Om du inte levde i en bubbla hade du vetat att folk redan betalar hundratals dollar i health insurance. $20?Jag har nog aldrig hört nåt så billigt. Testa att lägga till en nolla, då har du en billig. 
  • Anonym (Texas)

Vi hade möjlighet att bo i USA några år.
    I Texas packade man in cykeln och barnvagn i bilen för att åka till parken/cykelspåren och fast det bara var någon km till stora mataffären så fanns det inga trottoarer eller övergångsstället i trafikkorsningarna.
    Skolan var gratis men du förväntas köpa en massa prylar och som mamma ställa upp som volontär.
    Vi bodde i ett medelklassområde med trevliga grannar.
    Frågan är har du och övriga i er familj samma önskemål om flytt.
    Pratar barnen bra engelska så de klarar skolan, är de öppna och har lätt att anpassa sig?
    Ska du jobba? Köra bil?
    Har ni ekonomiska förutsättningar att leva på en lön, bostad, skola, resor?
    Vilken delstat?

• Dr Nail

Jag minns fortfarande förr i världen när bokstavligen alla skulle flytta till USA och jobba. Entreprenörer, artister, affärsmän, mäklare, sjuksköterskor, bönder; alla skulle till USA och bygga en karriär. Vad har hänt med den drömmen? Verkar stendött.

Svar på tråden USA