• Anonym (Mamma till 2)

USA

Hej! Min man vill gärna att vi flyttar till USA inom en snar framtid. Han håller på att söka jobb där nu. Vi har två barn (9, 11 år). 

Jag undrar vad ni har för erfarenhet att bo där? För mig är det viktigt att bo i ett säkert område, framför allt för barnens skull. Är orolig för skolskjutningar, kidnappning, naturkatastrofer, terrorattacker mm. Hur otryggt är det för eleverna i skolorna? 

Vågar man flytta dit och var i sådana fall VAR bör vi flytta? Vill att barnen ska få känna sig trygga. 

Jag har inget körkort men min man har. Vi kommer självklart skaffa bil, men jag vill gärna ha möjligheten att kunna ta mig ut på egen hand med kollektivtrafik. 

Ni som har bott/bor i USA, kan ni berätta hur det var/är och om ni kände er trygga där ni bor/bodde? 

• Svar på tråden USA
  • Anonym (Alla papper klara?)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 20:26:11 följande:
    Ja, företaget erbjöd ett arbetsvisum och de erbjöd även tillfällig  lägenhet och att bekosta flyttning av våra möbler och ägodelar. Nu kanske det är svårare? 
    Kan inte din man höra med det företaget igen då?
    Vart var det i USA?
  • Anonym (Colorado.)
    Ja, företaget erbjöd ett arbetsvisum och de erbjöd även tillfällig  lägenhet och att bekosta flyttning av våra möbler och ägodelar. Nu kanske det är svårare? 
    Det låter bra och är hur jag kom över men det innebär väl också att det begränsar vart ni kan bo i USA?
  • Anonym (Linda)
    Det brukar innebära att ni inte får  bo vart ni vill utan är hänvisad till den bostad ni erbjuds och thats it. 
  • Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (Alla papper klara?) skrev 2025-11-06 20:28:19 följande:
    Kan inte din man höra med det företaget igen då?
    Vart var det i USA?
    San Fransisco
  • Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (Colorado.) skrev 2025-11-06 20:28:26 följande:
    Det låter bra och är hur jag kom över men det innebär väl också att det begränsar vart ni kan bo i USA?
    Ja, men vi (min man) tackade alltså nej till jobbet. Detta var för några år sedan. Nu funderar vi på USA igen och vill veta var någonstans det är ?värt? att söka jobb vad gäller säkerhet. Lite onödigt att söka ett jobb i ett område som är otryggt. 
  • Anonym (Colorado.)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 20:39:01 följande:
    Ja, men vi (min man) tackade alltså nej till jobbet. Detta var för några år sedan. Nu funderar vi på USA igen och vill veta var någonstans det är ?värt? att söka jobb vad gäller säkerhet. Lite onödigt att söka ett jobb i ett område som är otryggt. 

Det är som att fråga hur långt är ett snöre. 

Varje stat har bra och dåliga områden så omöjligt att säga. Varje stat är lika stora som många länder förutom några stater på östkusten. 

• Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-06 20:31:56 följande:
    Det brukar innebära att ni inte får  bo vart ni vill utan är hänvisad till den bostad ni erbjuds och thats it. 
    Vad menar du med att vi inte får bo var vi vill? Den lägenheten vi blev erbjudna skulle ju vara tillfällig tills vi skulle hitta en eget boende. Men tanken var ju naturligtvis att vi skulle försöka hitta ett boende i närheten av jobbet. 
  • FtS70

Flytta hit NU? Det skulle jag definitivt avråda från. Jag har bott här sedan 1993 och landet är så illa däran att jag lär flytta tillbaka till Sverige inom kort. Följer du inte med i vad som händer i världen?

• Fiona M

Jobbar du nu?
    Är du OK med att ge upp en stor del av din självständighet och bli ett bihang?
    Kan du ta körkort så du inte blir isolerad?

• Anonym (Alla papper klara?)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 20:33:01 följande:
    San Fransisco
    Ja som jag skrev tidigare är det en trevlig stad med en down town dvs en riktig stadskärna men jag liksom de flesta jag kände då bodde i villa förorter en bit ifrån stan och det finns vissa områden som man undviker på kvällar mm som på många andra ställen.

Men sen beror det ju vart företaget låg och vart bostaden låg som ni blev erbjuden. Men så fort du kommer utanför innerstan behöver man bil för att komma runt. 

Många IT företag ligger i Silicon Valley söder om staden.
Svar på tråden USA