• Anonym (Olustigt)

Åldersskillnad i relationer

Varför målas alltid par med stor åldersskillnad upp som något väldigt perverst eller att man skulle skilja sig så mycket åt och inte ha något att prata om för att man är tydligen på olika platser i livet och så vidare. 

När är det okej annars att dra sånna här slutsatser? 

• Svar på tråden Åldersskillnad i relationer
  • Anonym (mina)

Min första var 22 år äldre än mig. Jag gick i gymnasiet när vi började dejta. Han lämnade mig efter 5 år, och hans nästa var 27 år yngre än honom. Ni kan säkert tänka er hur stor åldersskillnad det var mellan honom och den efter henne. Ni kan säker också tänka er vad förhållandena går ut på och hur mycket vi egentligen hade gemensamt.

Min andra var 20 år äldre än mig. Höll bara i två år då vi inte hade så mycket gemensamt och ville olika saker av livet.

Den tredje är 17 år äldre än mig, men vi har massor gemensamt och vi uppskattar och drömmer om samma saker, är på väg åt samma håll och ser en gemensam framtid. Visst att folk dömer oss ibland, men det får man väl ta, då.

• Tyra myra
    Fjäril kär skrev 2025-11-08 17:20:25 följande:

Well det handlar om folks fördomar och inskräknkthet när det skriks om åldersskillnad. 
    Det finns folk som på fullaste alllvar tycker att 2-5 års skillnad åt endera håll är på tok för mycket och usch så äckligt. ... 

Jag har i alla år föredragit män med stor åldersskillnad vilket har rört sig om allt mellan 10-30 års skillnad. Och ja folk har känt sig sekundärkränkt av det av nån märklig anledning.   Sen har jag förklarat lugnt och stilla hur det kommer sig att jag vill ha såna män och då blir folk oerhört förvirrade för det passar inte in med hur man "ska" tycka och när jag sen förklarat vad vi haft gemensamt etc blir dom ännu mer tyst och förvirrade .. 

Det jag kan tycka är märkligt i sammanhanget är att JAG av nån outgrundlig anledning bara måste pricka i alla rätt på nån checklista på en mans egenskaper just för att han är så mycket äldre och jag MÅSTE hålla ihop med honom för alltid ... medans däremot ett jämnårigt par kan skita i  vem dom träffar ,vara odrägliga skitstövlar , skaffa barn hit och dit och skilja sig bäst dom vill - dom är ju iallafall jämnåriga ? Drömmer

Håller med dig i vad du säger och vill tillägga att det förvånar mig storligen att så många här på FL och i RL på något sätt omyndigförklarar de kvinnor som väljer att leva med äldre män.

Det är precis som om de inte skulle känna till sitt eget bästa. 
    Nu är det väl ändå så att man känner sig bäst själv, och om man vet att ens personlighet och den situation man befinner sig i passar det bättre med en äldre man så väljer man självklart detta.

Det finns mycket som talar till den äldre mannens fördel. De har ofta vuxna eller nästan vuxna barn och de har lärt sig en hel del av sina tidigare relationer. Trygg ekonomi inte minst.

Självklart finns det kvinnor som inte alls passar ihop med äldre män och då ska de inte ingå i sådana relationer, Men de ska inte heller kritisera dem som lever i goda relationer med äldre män.
  • Anonym (Därför)

Därför att man inte vill uppmuntra främst äldre män att söka sig till mycket yngre tjejer. De flesta äldre kvinnor brukar ha tillräcklig moral för att inte söka sig till mycket yngre killar, även om undantagen förstås finns där med.

Vi kvinnor som blivit ofredade och antastade av mycket äldre män som unga vill inte på något sätt uppmuntra män att söka sig långt nedåt i åldrarna. Vi minns hur äckligt det var när vi var unga.

• Anonym (Därför)
    Fjäril kär skrev 2025-11-08 17:20:25 följande:

Well det handlar om folks fördomar och inskräknkthet när det skriks om åldersskillnad. 
    Det finns folk som på fullaste alllvar tycker att 2-5 års skillnad åt endera håll är på tok för mycket och usch så äckligt. ... 

Jag har i alla år föredragit män med stor åldersskillnad vilket har rört sig om allt mellan 10-30 års skillnad. Och ja folk har känt sig sekundärkränkt av det av nån märklig anledning.   Sen har jag förklarat lugnt och stilla hur det kommer sig att jag vill ha såna män och då blir folk oerhört förvirrade för det passar inte in med hur man "ska" tycka och när jag sen förklarat vad vi haft gemensamt etc blir dom ännu mer tyst och förvirrade .. 

Det jag kan tycka är märkligt i sammanhanget är att JAG av nån outgrundlig anledning bara måste pricka i alla rätt på nån checklista på en mans egenskaper just för att han är så mycket äldre och jag MÅSTE hålla ihop med honom för alltid ... medans däremot ett jämnårigt par kan skita i  vem dom träffar ,vara odrägliga skitstövlar , skaffa barn hit och dit och skilja sig bäst dom vill - dom är ju iallafall jämnåriga ? Drömmer

Att reagera på 2, 5-10 års åldersskillnad tycker även jag är oerhört inskränkt. Men man måste markera mot främst äldre män som går väldigt långt ned i åldrarna. Där handlar det mycket sällan om att de har något gemensamt, utan han vill bara ha en ung och osäker tjej som han kan dominera sexuellt.
  • Anonym (M.)
    Anonym (Därför) skrev 2025-11-08 20:14:50 följande:
    Att reagera på 2, 5-10 års åldersskillnad tycker även jag är oerhört inskränkt. Men man måste markera mot främst äldre män som går väldigt långt ned i åldrarna. Där handlar det mycket sällan om att de har något gemensamt, utan han vill bara ha en ung och osäker tjej som han kan dominera sexuellt.
    Exakt. Eller något slags ömsesidigt utnyttjande, där hon hoppas få modellkontrakt, skådespelar-roller...
  • Miz B Havin

Jag tycker ändå att det är väldigt mycket mer accepterat idag än för säg 20 år sedan. Det pratas mycket mer öppet tex om att kvinnor når sin sexuella peak i 40-50 årsåldern, medan män peakar redan i tidiga 20.

I de fall där exempelvis en kvinna på 45 och en man på 20-22 har ett seriöst förhållande handlar tvivlen och dömandet väl mest om att det är svårt att tro på att mannen ska välja bort en tid med småbarn och familjevardag för ett livslångt förhållande med den äldre kvinnan... Vilket jag ärligt talat inte tror är så osannolikt i dagens samhälle där alltfler män faktiskt inte vill ha egna barn.

Själv har jag alltid dragits till yngre män och kännt att jag haft mer lika värderingar med den än med jämnåriga.

• Miz B Havin
    Tyra myra skrev 2025-11-08 19:10:23 följande:
    Håller med dig i vad du säger och vill tillägga att det förvånar mig storligen att så många här på FL och i RL på något sätt omyndigförklarar de kvinnor som väljer att leva med äldre män.

Det är precis som om de inte skulle känna till sitt eget bästa. 
    Nu är det väl ändå så att man känner sig bäst själv, och om man vet att ens personlighet och den situation man befinner sig i passar det bättre med en äldre man så väljer man självklart detta.

Det finns mycket som talar till den äldre mannens fördel. De har ofta vuxna eller nästan vuxna barn och de har lärt sig en hel del av sina tidigare relationer. Trygg ekonomi inte minst.

Självklart finns det kvinnor som inte alls passar ihop med äldre män och då ska de inte ingå i sådana relationer, Men de ska inte heller kritisera dem som lever i goda relationer med äldre män.
    Ännu vanligare att kvinnor som väljer mycket yngre män blir snusktant-förklarade 🤭

Speaking of experience 😎
  • Tyra myra
    Miz B Havin skrev 2025-11-08 21:37:44 följande:
    Ännu vanligare att kvinnor som väljer mycket yngre män blir snusktant-förklarade 🤭

Speaking of experience 😎
    Det gäller val samma sak där fast tvärtom.

En äldre kvinna som inte känner sig bekväm med en jämnårig man utan har en personlighet som mera passar en yngre man ska självklart välja en yngre. 

Samtidigt finns det kvinnor som inte alls passar ihop med yngre män. 

Man väljer det som passar en själv inte omgivningen.

Sex nämns ofta i den här tråden men det handlar inte bara om detta utan om  hela paketet. En yngre man passar väldigt bra tillsammans med en aktiv äldre kvinna då äldre män gärna vill börja ta det lugnt både fysiskt och psykiskt.
  • Anonym (Yes)

Som yngre man kan man bli besviken när en vacker mogen kvinna väljer att vara kvar oss sin trötte tjocke gubbe. Vilket slöseri! Men dom tankarna ligger hos mig och hon kanske är lycklig med sin gubbe.

• Tyra myra

Vill försöka förtydliga mig en smula. De reaktioner som kommer fram här anspelar ofta på att unga kvinnor skulle vara svaga och osäkra medan den äldre mannen skulle vara stark och krävande.  

Detta kan visst vara sant i nåra fall, men generellt söker man sig till partners som kompletterar sig själv, oavsett ålder. 

Det är väldigt ovanligt att man söker någon att förändra eller göra om. Nej man dras till de personligheter som passar ens egen.

Sen kan det ju dyka upp hinder på vägen, det gör det i alla förhållanden.

• Anonym (Donna)
    Anonym (Yes) skrev 2025-11-08 16:55:57 följande:
    Varför använda ordet uppseendeväckande? skulle den stora åldersskillnaden inte vara ok eller?
    Ja, det är vad jag menar.
    Skulle min son som närmar sig 30 komma hem och presentera en 70-årig kvinna som sin "tjej" så hade jag nog fått då dåndimpen. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Olustigt) skrev 2025-11-08 18:53:00 följande:
    kanske mellan 10-25 år räknas väl som stor ålderskillnad. 
    Tolv år här, som sagt. Funkar jättebra. 
    Jag, kvinnan, är den äldre. 
  • Anonym (Därför)
    Tyra myra skrev 2025-11-08 22:02:08 följande:
    Det gäller val samma sak där fast tvärtom.

En äldre kvinna som inte känner sig bekväm med en jämnårig man utan har en personlighet som mera passar en yngre man ska självklart välja en yngre. 

Samtidigt finns det kvinnor som inte alls passar ihop med yngre män. 

Man väljer det som passar en själv inte omgivningen.

Sex nämns ofta i den här tråden men det handlar inte bara om detta utan om  hela paketet. En yngre man passar väldigt bra tillsammans med en aktiv äldre kvinna då äldre män gärna vill börja ta det lugnt både fysiskt och psykiskt.
    Precis, och det är därför äldre kvinnor har mycket mer gemensamt med yngre män än äldre män har med yngre kvinnor. Som någon också skrev, vi kvinnor når vår sexuella peak mellan 40-50, män vid 20. Det bästa hade varit om män mellan 40-50 istället söker sig till kvinnor mellan 50-70, eftersom de har tröttheten och ta-det-lugnare-ambitionerna gemensamt.
  • Anonym (Snabb)
    Anonym (Yes) skrev 2025-11-08 22:10:17 följande:

Som yngre man kan man bli besviken när en vacker mogen kvinna väljer att vara kvar oss sin trötte tjocke gubbe. Vilket slöseri! Men dom tankarna ligger hos mig och hon kanske är lycklig med sin gubbe.

Eller så längtar hon efter något helt annat. Allt är kanske inte som det verkar vara. 
  • Tyra myra
    Anonym (Därför) skrev 2025-11-09 19:17:04 följande:
    Precis, och det är därför äldre kvinnor har mycket mer gemensamt med yngre män än äldre män har med yngre kvinnor. Som någon också skrev, vi kvinnor når vår sexuella peak mellan 40-50, män vid 20. Det bästa hade varit om män mellan 40-50 istället söker sig till kvinnor mellan 50-70, eftersom de har tröttheten och ta-det-lugnare-ambitionerna gemensamt.
    Du ska inte glömma att det finns yngre kvinnor som inte alls är aktiva utan trivs bättre med det lugna livet tillsammans med en äldre man.

En del vill ha spänning, andra söker trygghet, vi är olika
Svar på tråden Åldersskillnad i relationer