• Anonym (uppgiven)

Relationer var mycket bättre förr i tiden

Allt var bättre på den tiden när folk gifte sig vid 25 år. Män var män och kvinnor var kvinnor. Inget tjafs om mansbebisar. Kvinnor jobbade inte dubbelt och brände ut sig. Det fanns inte incels. Barnen hade en harmonisk uppväxt utan föräldrar som bråkar.

Nu kommer många svara: "Kvinnor har rätt till en man som både tjänar mycket pengar och tar halva hemarbetet." Ja, i teorin men i verkligheten är det helt omöjligt att majoriteten av män ska leva upp till det. De genetiska förutsättningarna saknas för det.

Konsekvenserna blir ett elände utan dess like med olyckliga människor, rekordlångt barnafödande och ett samhälle som långsamt dör ut. Framtiden är inte ljus.

• Svar på tråden Relationer var mycket bättre förr i tiden
  • Fjäril kär
    Anonym (uppgiven) skrev 2025-11-08 19:59:14 följande:
    Kul för dig, men jag tror inte att du mår bra av det på lång sikt. När du är gammal och saknar barn som hälsar på dig.
    Öppna tidningar, böcker och se tv-program så får du tusentals berättelser om gamla människor som trots många barn aldrig får besök på hemmet... Oftast av helt diffusa ursäkter som att "måste jobba"..  "har inte tid" eller bestämt sig för att föräldrarnas skilsmässa är ett giltigt skäl att sluta hälsa på gamla mamma på 89 år 
  • Anonym (uppgiven)
    Jemp skrev 2025-11-08 19:54:21 följande:
    Vad heter genen för hushållsarbete?
    hur kan män vara så inkompetenta som du påstår?
    Det är väl positivt att även kvinnor har friheten att skilja sig?
    Ja positivt, men många som skiljer sig hittar aldrig en bättre man. De går bara vidare från den ena relationen till den andra som också tar slut.
  • Anonym (uppgiven)
    Fjäril kär skrev 2025-11-08 20:05:43 följande:
    Öppna tidningar, böcker och se tv-program så får du tusentals berättelser om gamla människor som trots många barn aldrig får besök på hemmet... Oftast av helt diffusa ursäkter som att "måste jobba"..  "har inte tid" eller bestämt sig för att föräldrarnas skilsmässa är ett giltigt skäl att sluta hälsa på gamla mamma på 89 år 
    Här är en kvinna med en mycket respektabel ålder.

www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/anna-lisa-108-bestulen-av-hemtjanstpersonal-i-karlskrona-forbaskad-och-besviken

Hon är nog mycket glad över att ha sin dotter. Tror inte hon går runt och tänker att hennes man var en mansbebis eller att hon var missgynnad av patriarkatet.
  • Anonym (Dad)
    Bara sluta.

Väldigt många har varit emotionellt oerhört svaga föräldrar. Sedan blir de förvånade över att barnen inte känner någon lojalitet.

Hur barnen behandlar föräldrarna när de är gamla är bara en spegling av hur föräldrarna behandlade barnen när de var små.
  • Aniiee
    Anonym (uppgiven) skrev 2025-11-08 20:19:43 följande:
    Här är en kvinna med en mycket respektabel ålder.

www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/anna-lisa-108-bestulen-av-hemtjanstpersonal-i-karlskrona-forbaskad-och-besviken

Hon är nog mycket glad över att ha sin dotter. Tror inte hon går runt och tänker att hennes man var en mansbebis eller att hon var missgynnad av patriarkatet.
    Hur vet du det? Känner du henne? Har du hennes livshistoria? Så gammal som hon är skulle det inte förvåna mig alls om hon stod på en barrikad och brände bhn i sin.... medelålder....
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Hur)
    Anonym (uppgiven) skrev 2025-11-08 19:49:09 följande:
    Jag vet att ingen pratade om mansbebisar förr i tiden.
    Det är där skon klämmer
  • Anonym (h)
    Vilket inte är något man kan förvänta sig heller när ens barn inte längre brukar bo nästgårds eller i samma hem. Jobbar inom hemtjänsten där vissa har sina anhöriga nära men som också förstår att de har egna liv och vissa där anhöriga vill besöka oftare men inte kan pga avståndet.
  • Anonym (h)
    Anonym (Hur) skrev 2025-11-08 20:34:31 följande:
    Det är där skon klämmer
    Att ordet inte var uppfunnet?

Nog klagade kvinnorna på oduglig män allt
  • Anonym (Hm)

Var nog mer våld inom familjen som inte kom fram så det var nog inte lyckligare förr. 

Jag tror man får göra det bästa av vad man kan göra idag.

Jag är man och för min del handlar mitt liv om att utvecklas och hitta mig själv i denna värld. Det är liksom bara att göra det bästa av situationen.

Jag tror inte det var bättre förr.

Vi är alla barn av vår tid. 

Svar på tråden Relationer var mycket bättre förr i tiden