• Anonym (Baba)

Godis/läsk

Hur mycket tillåter ni era barn att äta godis och dricka läsk och annat som är onyttigt? Ser ni till att dom rör på sig och inte är för stillasittande?

Godis och läsk i veckorna eller bara på helgen eller mer sällan än så?

• Svar på tråden Godis/läsk
  • Tow2Mater

Hur mycket som helst. Sitter stilla mycket, men har träningar flera ggr i veckan.

• Anonym (Baba)
    Tow2Mater skrev 2025-11-09 18:45:01 följande:

Hur mycket som helst. Sitter stilla mycket, men har träningar flera ggr i veckan.

Vilken ålder och hur är det med vikten och flåset?
  • Anonym (Godisråtta)

Våra barn är fysiskt aktiva nästan varje dag, dom idrottar och promenerar/cyklar till skola och de flesta vänner osv. Vi äter godis/snacks på helgerna för det mesta, men kan bli nåt gotta på en veckodag ibland också, och vissa helger inget snask för vi kanske gör annat. Läsk samma sak, oftast på helgen, väldigt sällan på vardagar.

Har inget förbud, tror inte på sånt. Sett så otroligt långa barn omkring oss som har mkt förbud hemma och dom blir helt galna när godsaker kommer fram. Nä, jag tror mer på att lära barnen att man behöver äta bra för att må bra, röra på sig och äta godsaker lite lagom för att kroppen och knoppen ska må som bäst. 

Mina barn är 13 och 11. 

• Anonym (Godisråtta)
    Anonym (Godisråtta) skrev 2025-11-09 19:04:23 följande:

Våra barn är fysiskt aktiva nästan varje dag, dom idrottar och promenerar/cyklar till skola och de flesta vänner osv. Vi äter godis/snacks på helgerna för det mesta, men kan bli nåt gotta på en veckodag ibland också, och vissa helger inget snask för vi kanske gör annat. Läsk samma sak, oftast på helgen, väldigt sällan på vardagar.

Har inget förbud, tror inte på sånt. Sett så otroligt långa barn omkring oss som har mkt förbud hemma och dom blir helt galna när godsaker kommer fram. Nä, jag tror mer på att lära barnen att man behöver äta bra för att må bra, röra på sig och äta godsaker lite lagom för att kroppen och knoppen ska må som bäst. 

Mina barn är 13 och 11. 

Många barn, inte långa 😂
  • Jimmy75

De får köpa godis på fredagen och får äta det under fredagkvällen och lördagkvällen. De får lov att köpa läsk då också om de vill men gör det sällan eftersom det kostar en del och de hellre lägger de pengarna på godis. Extrema undantagsfall att de får dricka läsk under veckorna. Självklart undantaget om det skulle vara något firande, eller de bjuds på läsk någonstans de befinner sig.

• Aliona

Vi har inte lördagsgodis då jag själv tyckte att jag fick ett dåligt förhållande till sötsaker genom en passa på-mentalitet det skapat. Istället får barnet äta godis då och då, på kalas, ibland något sött efter maten, när vi är ute och fikar, kanske som extra energi när vi gör något aktivt osv. Morfar gillar att ge honom godis och sött. Läsk är det ingen som dricker dock, det är ingen som tycker om det. 

Barnet är nio år, i allra understa delen av normalviktig, och rör på sig massa varje dag, inklusive ganska tuff organiserad träning, och han äter annars bra med grönsaker, frukt, nötter, bönor, kött och fisk, så jag har inget behov av att förbjuda socker. Han gillar inte heller att äta mängder på en gång. En gång föråt han sig på ett barnkalas och mådde illa och fick magknip, så sedan dess äter han några bitar när tillfälle ges, sen lägger han skälv undan till senare. 

• Spucks

Godis och saker med mycket socker har vi främst på helgerna, men det kan förekomma även under veckan. Speciellt under vissa perioder blir det mer socker än vanligt, tex. glass flera gånger i veckan under sommarsemestern, eller kakor i december.
    Läsk köper jag inte. Finns det på något kalas, för barnet undantagsvis dricka det, men inte Cola, det är förbjuden än så länge. Saft får han dricka ett glas på helgen och när vi äter ute.

För det mesta äter han rätt nyttigt och han rör på sig mycket. 8 år.

Jag höll det ungefär lika med första barnet, som numer är vuxen.

• Astrid12
    Anonym (Baba) skrev 2025-11-09 18:26:48 följande:
    Godis/läsk

Hur mycket tillåter ni era barn att äta godis och dricka läsk och annat som är onyttigt? Ser ni till att dom rör på sig och inte är för stillasittande?

Godis och läsk i veckorna eller bara på helgen eller mer sällan än så?

Dom är 6 och 4 år. Ingen läsk får dom dricka alls men godis på lördagar. Sedan blir det väl fika någon gång under vardagarna om man får gäster samt fredagsmys med popcorn osv. 
  • Anonym (Baba)

Låter vettigt att det är många som inte tillåter läsk då det i princip bara är socker.

Jag kan inte avgöra om godis inte ska tillåtas i veckorna men tänker att det kan ses som en belöning att bara koncentrera det till helgen eller högtidsstunder.

Ser så otroligt många i åldrarna från ca 8 och uppåt som bunkrar upp både under raster och efter skolan, och rätt så många ser ut att behöva jogga av några kilon. Det är så lätt att det blir en vana som sitter kvar under uppväxten och som skapar övervikt som är svår att bli av med, vilket i sin tur för med sig mycket negativt...

Dock verkar ju alla här ha bra koll på intaget vilket är toppen, bara hoppas att juniorerna inte proppar i sig alltför mycket när föräldrarna tittar åt andra hållet. ;)

• Tow2Mater
    Anonym (Baba) skrev 2025-11-10 20:47:40 följande:

Låter vettigt att det är många som inte tillåter läsk då det i princip bara är socker.

Jag kan inte avgöra om godis inte ska tillåtas i veckorna men tänker att det kan ses som en belöning att bara koncentrera det till helgen eller högtidsstunder.

Ser så otroligt många i åldrarna från ca 8 och uppåt som bunkrar upp både under raster och efter skolan, och rätt så många ser ut att behöva jogga av några kilon. Det är så lätt att det blir en vana som sitter kvar under uppväxten och som skapar övervikt som är svår att bli av med, vilket i sin tur för med sig mycket negativt...

Dock verkar ju alla här ha bra koll på intaget vilket är toppen, bara hoppas att juniorerna inte proppar i sig alltför mycket när föräldrarna tittar åt andra hållet. ;)

Så vad vill du diskutera med tråden, mer än kartlägga FLs vanor?

Att belona med ätbart kan vara mycket riskabelt och leda till ätstorningar.

Vem är du i skolan som håller koll på 8-åringar som bunkrar godis på rasterna? Var har de sina lager, i skolbänkarna?

8-åringar ska inte jogga. De ska leka, fritt eller genom olika lekfulla idrotter. Lite overvikt är inte svårt att bli av med for rorliga barn.

Tydligen proppar juniorerna i sig när lärarna i skolan tittar åt andra hållet, och tilåter deras godisbunkring under rasterna?
  • Anonym (rosa)

Jättebra att man har koll på yngre men när de kommer till högstadiet kan jag lova att det går utför. Det är läsk oavsett dag och chips, godis, kakor och bullar resterande. 

Vi åt väl också godis men då var det typ en snusklubba eller två. 

Ska inte skylla allt på skolmaten MEN den är sämre idag. Och med magar som inte blir mätta så fixar de bukfylla på annat sätt eftersom de kan och föräldrarna ger pengar frikostigt. Till och med personalen på lokala affären är faschinerade över hur mycket pengar barn idag har att röra sig med. Som de dessutom lägger på sötsaker. 

Tänk om skolan satsade mer på husmanskost är konstiga gröna nuggets, kikärtsbiffar med mera. Dessutom fler tillagningskök så ungarna får känna dofterna. Jag tror faktiskt ungarna hade ätit mer mat och mindre sötsaker. 

• Anonym (Baba)
    Tow2Mater skrev 2025-11-10 22:08:29 följande:
    Så vad vill du diskutera med tråden, mer än kartlägga FLs vanor?

Att belona med ätbart kan vara mycket riskabelt och leda till ätstorningar.

Vem är du i skolan som håller koll på 8-åringar som bunkrar godis på rasterna? Var har de sina lager, i skolbänkarna?

8-åringar ska inte jogga. De ska leka, fritt eller genom olika lekfulla idrotter. Lite overvikt är inte svårt att bli av med for rorliga barn.

Tydligen proppar juniorerna i sig när lärarna i skolan tittar åt andra hållet, och tilåter deras godisbunkring under rasterna?
    Hoppla, verkar ha tagit skruv...

Blir du provocerad bara för att jag ställer ett par frågor angående godisvanor?

Jag ser åtskilliga barn i den yngre skolåldern som på rasterna passar på att köpa sötsaker, likaså efter att de slutar skolan.

Flera ser överviktiga ut och det får mig att reflektera över hur deras kroppar mår och vad det kan leda till och tycker samtidigt att det kan vara värdefullt att föräldrar är medvetna konsumtionen.

Detta i kombination med all lättillgänglig snabbmat som innehåller skräp är ju egentligen förödande för unga.

Jogga var mer ett samlingsuttryck för rörelse och uppenbarligen så finns det ett flertal som inte rör på sig tillräckligt.

Vad som pågår i skolan när det kommer till godis har jag ingen aning om och det är inte min sak att hålla reda på.
  • Aliona
    Anonym (Baba) skrev 2025-11-10 20:47:40 följande:

Var får 8-åringarna tag på godis att bunkra upp? Jag kan inte se att min 9-åring skulle kunna få tag på godis under skoldagarna. Han har inte med sig pengar, och även om han hade så finns det inget ställe där han kan handla under skoldagen. Han går inte heller hem själv, så att handla på vägen hem från skolan går inte heller. Att andra i klassen skulle smuggla med sig godis till skolan ser jag inte heller som troligt - det skulle komma fram. 

Sen skulle jag gissa att stillasittandet är en betydligt vanligare orsak till övervikt hos barn än lite godis då och då. Jag tycker dock inte som du att barn behöver jogga av sig kilona, men att leka, springa, klättra, hoppa hopprep, sparka boll, cykla, bada, hoppa studdsmatta osv är jätteviktigt för båda den fysiska utvecklingen som hälsan, och dessutom psyket och skolresultaten. Får barn vara aktiva så håller sig de allra flesta normalviktiga. 

• Tow2Mater
    Anonym (Baba) skrev 2025-11-10 22:52:37 följande:
    Hoppla, verkar ha tagit skruv...

Blir du provocerad bara för att jag ställer ett par frågor angående godisvanor?

Jag ser åtskilliga barn i den yngre skolåldern som på rasterna passar på att köpa sötsaker, likaså efter att de slutar skolan.

Flera ser överviktiga ut och det får mig att reflektera över hur deras kroppar mår och vad det kan leda till och tycker samtidigt att det kan vara värdefullt att föräldrar är medvetna konsumtionen.

Detta i kombination med all lättillgänglig snabbmat som innehåller skräp är ju egentligen förödande för unga.

Jogga var mer ett samlingsuttryck för rörelse och uppenbarligen så finns det ett flertal som inte rör på sig tillräckligt.

Vad som pågår i skolan när det kommer till godis har jag ingen aning om och det är inte min sak att hålla reda på.
    Jag försöker diskutera.

Eftersom du ser så otroligt många i åldrarna från ca 8 och uppåt som bunkrar upp under raster hur kan du nu säga du inte har en aning om vad som pågår i skolan? Ar du en nyfiken granne som bor vid skolan? eller säljer du godiset till barna?
  • Anonym (Baba)
    Tow2Mater skrev 2025-11-10 23:48:06 följande:
    Jag försöker diskutera.

Eftersom du ser så otroligt många i åldrarna från ca 8 och uppåt som bunkrar upp under raster hur kan du nu säga du inte har en aning om vad som pågår i skolan? Ar du en nyfiken granne som bor vid skolan? eller säljer du godiset till barna?
    Jag bor i innerstan där utbudet är stort.

Jag ser barnen gå in och handla både från fönstret där jag sitter vid skrivbordet men också i butikerna jag själv handlar i och om de bunkrar eller äter upp innan de är tillbaka vet jag inte.
    Som jag sa, hanteringen på skolan är inget jag är insatt i.

Sen om ungarna är 8 eller 11, det ska jag låta vara osagt.

Nyfiken eller inte så är det ändå en reflektion. I övrigt har jag inget specialintresse i deras godiskonsumtion. Men många ser kraftigare ut på ett sätt de inte hade behövt om de rört på sig och valt bort en del godis.

Det verkar vara ett känsligt ämne.
  • Anonym (Baba)
    Aliona skrev 2025-11-10 22:56:48 följande:

Var får 8-åringarna tag på godis att bunkra upp? Jag kan inte se att min 9-åring skulle kunna få tag på godis under skoldagarna. Han har inte med sig pengar, och även om han hade så finns det inget ställe där han kan handla under skoldagen. Han går inte heller hem själv, så att handla på vägen hem från skolan går inte heller. Att andra i klassen skulle smuggla med sig godis till skolan ser jag inte heller som troligt - det skulle komma fram. 

Sen skulle jag gissa att stillasittandet är en betydligt vanligare orsak till övervikt hos barn än lite godis då och då. Jag tycker dock inte som du att barn behöver jogga av sig kilona, men att leka, springa, klättra, hoppa hopprep, sparka boll, cykla, bada, hoppa studdsmatta osv är jätteviktigt för båda den fysiska utvecklingen som hälsan, och dessutom psyket och skolresultaten. Får barn vara aktiva så håller sig de allra flesta normalviktiga. 

Nej jag skrev det senare att jogga var ett samlingsnamn för rörelse.

Olika tillgång beroende på ort.

Stillasittande i kombination med mat som inte fyller kostcirkeln.

Mina barn är vuxna och ni som har barn i skolåldern nu vet vad som funkar för er. Bra så. 
  • Anonym (H)

Mina barn äter inte godis och dricker inte läsk. De är 5, 8 och 12 år. 

• cosinus

Mina barn är nu 15-21 och äter därmed godis när de känner för det, men de har alla en rimlig inställning till det.

Inte nitiska, inte hejdlösa. 

Vi har kört lördagsgodis och jag har faktiskt aldrig medans de var små köpt godis under en veckodag när vi varit på affären bara för att jag är sugen. Mest bara för att slippa öppna den dörren, slippa det tjatet. 

Om vi däremot haft godis hemma har de kunnat få äta upp det om det varit vardag.

Ena sonen hade en period när han köpte godis efter skolan när han insåg att det gick men sen hade vi dels ett snack om det och framförallt visade han sig vara mer snål än godissugen sett över tid.

• Anonym (Mmm)

Vi har aldrig haft ett förbud, men när barnen var små så åt vi aldrig godis hemma om det inte var kalas eller vi hade gäster. Vi åt bara sötsaker/kakor när vi t ex fikade med andra eller blev bjudna borta (t ex kalas) eller hade kalas själv. Aldrig läsk men t ex juice till frukost om vi bodde på hotell.
    Däremot åt vi mkt frukt.
    Idag är barnen vuxna och inga av dom är särskilt förtjusta i godis. Inte slentrianmässigt för att det är lördag utan de äter när de blir bjudna eller själv har gäster, och inte så mkt godis utan mer fika, efterrätt eller snacks. Läsk dricker de nästan aldrig.

Svar på tråden Godis/läsk