• Aliona

Godis/läsk

Vi har inte lördagsgodis då jag själv tyckte att jag fick ett dåligt förhållande till sötsaker genom en passa på-mentalitet det skapat. Istället får barnet äta godis då och då, på kalas, ibland något sött efter maten, när vi är ute och fikar, kanske som extra energi när vi gör något aktivt osv. Morfar gillar att ge honom godis och sött. Läsk är det ingen som dricker dock, det är ingen som tycker om det. 

Barnet är nio år, i allra understa delen av normalviktig, och rör på sig massa varje dag, inklusive ganska tuff organiserad träning, och han äter annars bra med grönsaker, frukt, nötter, bönor, kött och fisk, så jag har inget behov av att förbjuda socker. Han gillar inte heller att äta mängder på en gång. En gång föråt han sig på ett barnkalas och mådde illa och fick magknip, så sedan dess äter han några bitar när tillfälle ges, sen lägger han skälv undan till senare. 

• Aliona
    Anonym (Baba) skrev 2025-11-10 20:47:40 följande:

Låter vettigt att det är många som inte tillåter läsk då det i princip bara är socker.

Jag kan inte avgöra om godis inte ska tillåtas i veckorna men tänker att det kan ses som en belöning att bara koncentrera det till helgen eller högtidsstunder.

Ser så otroligt många i åldrarna från ca 8 och uppåt som bunkrar upp både under raster och efter skolan, och rätt så många ser ut att behöva jogga av några kilon. Det är så lätt att det blir en vana som sitter kvar under uppväxten och som skapar övervikt som är svår att bli av med, vilket i sin tur för med sig mycket negativt...

Dock verkar ju alla här ha bra koll på intaget vilket är toppen, bara hoppas att juniorerna inte proppar i sig alltför mycket när föräldrarna tittar åt andra hållet. ;)

Var får 8-åringarna tag på godis att bunkra upp? Jag kan inte se att min 9-åring skulle kunna få tag på godis under skoldagarna. Han har inte med sig pengar, och även om han hade så finns det inget ställe där han kan handla under skoldagen. Han går inte heller hem själv, så att handla på vägen hem från skolan går inte heller. Att andra i klassen skulle smuggla med sig godis till skolan ser jag inte heller som troligt - det skulle komma fram. 

Sen skulle jag gissa att stillasittandet är en betydligt vanligare orsak till övervikt hos barn än lite godis då och då. Jag tycker dock inte som du att barn behöver jogga av sig kilona, men att leka, springa, klättra, hoppa hopprep, sparka boll, cykla, bada, hoppa studdsmatta osv är jätteviktigt för båda den fysiska utvecklingen som hälsan, och dessutom psyket och skolresultaten. Får barn vara aktiva så håller sig de allra flesta normalviktiga. 

Svar på tråden Godis/läsk