• Jemp

Vad kan man förvänta sig av skolan - kläder i regn?

Anonym (Mamma) skrev 2025-11-13 07:55:55 följande:

Finns det föräldrar till barn som går, eller nyligen gått i förskoleklass som kan beskriva hur det går till i deras barns skolor?

Jag tycker inget låter anmärkningsvärt (yngsta går i ettan och har alltså nyss lämnat förskoleklassen). Möjligen att de inte får hämta mer kläder om de inser att de är dåligt klädda. 

Att hänga upp vantarna själv i torkskåpet osv förväntas. Likaså att i grunden leta efter sina kläder själv, men jag utgår från att de inte blir nekade hjälp om de ber om det. Har han varken extrainsatt eller extra tjocktröja i skolan kanske det är läge att fylla på? 

Mina barn verkar få viss guidning i klädsel av lärarna, men jag antar att de inte envisas. 

• Jemp
    Jemp skrev 2025-11-13 09:03:59 följande:

Jag tycker inget låter anmärkningsvärt (yngsta går i ettan och har alltså nyss lämnat förskoleklassen). Möjligen att de inte får hämta mer kläder om de inser att de är dåligt klädda. 

Att hänga upp vantarna själv i torkskåpet osv förväntas. Likaså att i grunden leta efter sina kläder själv, men jag utgår från att de inte blir nekade hjälp om de ber om det. Har han varken extrainsatt eller extra tjocktröja i skolan kanske det är läge att fylla på? 

Mina barn verkar få viss guidning i klädsel av lärarna, men jag antar att de inte envisas. 

Extrainsatt skulle vara extravantar 
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-13 10:55:07 följande:
    Det var verkligen inte bara mitt barn som inte hade regnkläder på sig igår. I princip inget barn hade det, trots hällregn. Det är inte så märkligt, för från klassrummet ser man inte ut. Det är först när de fått på sig skorna (utanför klassrummet) och kommer till dörren som de ser ut ordentligt. Att ett gäng sexåringar då skulle klä av sig igen och gå in och sätta på sig skalbyxor är inte särskilt troligt. Jag tänker att det måste vara lättare för läraren att påtala att det är blött ute, än att 70 av 90 barn ska byta kläder när de kommer in igen.

Mitt barn hänger själv upp jacka och byxa i torkrummet, men han visste inte hur man skulle hänga upp vantar och fick ingen hjälp.

Att maila lärarna och be dem flagga för dåligt väder på ett trevligt sätt går ju lätt att göra och är inte orimligt.

Så här års är det ju också lätt att instruera barnet att skalbyxor,  och varmare jacka är rimlig standard-klädsel, samt ett par extravantar i jackfickan. Det är som sagt rätt stor skillnad mellan förskolan och skolan i eget ansvar. 

• Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-13 19:24:26 följande:
    Klassrummet är egentligen inget klassrum, utan ett stort rum som också är ett samlingsrum. På ena sidan, mot fönsterna, har man satt upp bokhyllor så att barnen inte ska gå för långt åt det hållet. I övrigt är det imaginära väggar som barnen ska låtsas finns, som är gränsen till deras klassrum. Utanför de gränserna får de inte gå under lektion. När de sen går ut, går de åt andra hållet bort från fönsterna där dörren är. Mer begripligt nu?
    Fullkomligt obegripligt faktiskt. Varför har barnen inte klassrum? Varför har de sina kläder i ett klassrum som inte finns? Varför får de inte röra sig ens under rasten?
    Varför har ett fruset barn så lite kläder?
    och svarar inte lärarna på tilltal om hur det ser ut utanför fönstren bara vuxna kan se ut genom? 

Är ert största problem med skolan u så fall huruvida nån lärare har tid att mellan rasterna sätta upp en skult på dörren att det regnar?
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2025-11-13 21:09:37 följande:
    Man tryckte in en klass till, utan att ha klassrum för det. Då blev fritidsrummet ett klassrum under skoldagen, men det är så klart ohanterligt om barnen ska springa fritt där (inga bänkar finns i skolan, bara bord och så får barnen hämta saker på hyllor). Därför har barnen ägnat första delen av terminen åt att lära sig var låtsasväggarna går. Eftersom klassrummet är i markplan, precis invid skolgården, behöver de också täcka fönsterna eftersom barnen annars skulle titta på skolkamrater som har rast. Alla toaletter finns för övrigt utanför de här låtsasväggarna, så de andra klasserna på samma plan (två till) måste gå in i deras klassrum om de behöver gå på toa under lektionstid. 

Det frusna barnet har inte lite kläder. Det finns kläder. I skåpet i det så kallade klassrummet. När ingen "kompis" får för sig att tömma skåpet vill säga. 

Ja, det största problemet nu är att barnet är ute och fryser. I nuläget är kompisarna viktigare än skolan. Vi kommer med stor sannolikhet byta skola innan lågstadiet är slut, när vi nått en ålder att åka buss själv. Barnet trivs i övrigt, älskar skolan och älskar sina lärare och just nu är det prioriterat. 

Låter som usel arbetsmiljö. Och underligt att de inte får titta ut, det är då inga problem här?
    Vad bra att han ändå har extrakläder i skåpet där de inte får plats! Då måste han ju haft extra vantar trots att han inte la in de i skåpet?

Svar på tråden Vad kan man förvänta sig av skolan - kläder i regn?