Barnbidrag
Kanske tråden hör hemma i någon mer politisk kategori, men frågan lyder:
Ska barnbidragen inkomstprövas?
Bättre att slopa det helt. De som behöver stöd kan få det inom andra bidrag, som försörjningsstödet och bostadsbidraget.
Bättre att slopa det helt. De som behöver stöd kan få det inom andra bidrag, som försörjningsstödet och bostadsbidraget.
Det är väl en väldigt dålig idé att minska barnbidragen , när vi har så låga födelsetal. Om något borde de höjas, för alla.
I princip borde alla bidrag behovsprövas men det sägs ju att det skulle vara väldigt dyrt att administrera, så är inte värt det. Dessutom mycket administration för föräldrar vars inkomst varierar.
Nej jag tycker inte barnbidrag ska inkomstprövas. Av flera anledningar. Dels för vi har redan andra bidrag för personer med låga inkomster. Dels pga administrations kostnader. Men främst av rättviseskäl. Alla som skaffar barn får högre utgifter. Det är rimligt att de som betalar hög inkomstskatt också får tillbaka något när de skaffar barn. Folk som jobbar, sköter sig, tar ansvar osv för sitt liv, arbete kan inte bara ses som kassakor till mindre bemedlade. Helt rimligt att det inte inkomstprövas.
Nej jag tycker inte barnbidrag ska inkomstprövas. Av flera anledningar. Dels för vi har redan andra bidrag för personer med låga inkomster. Dels pga administrations kostnader. Men främst av rättviseskäl. Alla som skaffar barn får högre utgifter. Det är rimligt att de som betalar hög inkomstskatt också får tillbaka något när de skaffar barn. Folk som jobbar, sköter sig, tar ansvar osv för sitt liv, arbete kan inte bara ses som kassakor till mindre bemedlade. Helt rimligt att det inte inkomstprövas.
Nej. Har folk ansträngt sig, pluggat och knegat sig till en bättre lön så ska de inte straffas. De betalar redan mer skatt.
Jag tycker barnbidraget ska slopas helt, även bostadsbidraget och så höjs det ekonomiska biståndet istället.
Självklart borde det inkomstprövas. Varför ska staten betala insatsen på en lägenhet för de barn vars föräldrar inte behövt bidraget utan lagt undan hela varje månad?
Ja, egentligen tycker jag faktiskt det. Bidrag ska vara för dem som inte klarar sig utan dem. Jag tycker att det är stötande, att skattemedel används till rikemännens barns aktieportföljer...Det enklaste skulle vara att lägga hela budgeren för barnbidrag i potten för bostadsbidraget. För där är det redan uträknat, d.v.s några rimenän får inget, och inte hela familjer heller (utom i väldigt sällsynta undantags fall då pappan i familjen är studerande t.ex.).