• Anonym (Illa till mods)

Fick en utskällning😥

Åkte buss i morse med barnvagnen för att lämna äldsta barnet på förskolan. Vi skulle inte så lång sträcka så spände inte fast vagnen. Busschauffören sa till mig i högtalarna med irriterad ton att vagnen måste stå stil och vara fastspänd under hela resan. Blev så ledsen. Kändes som alla på hela bussen stirrade på mig..upplever chaufförer ofta som irriterade vilket är tråkigt..

• Svar på tråden Fick en utskällning😥

buscchauffören var en bitter tjej. Hon var extremt onödigt otrevlig. Man kan faktiskt vara vänlig. Biljettkontrollanterna är mycket trevligare. Busschaufförerna är bedrövliga i sina bemötanden mot mig och andra resenärer.

• Anonym (Tomte)
    Anonym (Illa till mods) skrev 2025-11-27 08:35:39 följande:
    Fick en utskällning😥

Åkte buss i morse med barnvagnen för att lämna äldsta barnet på förskolan. Vi skulle inte så lång sträcka så spände inte fast vagnen. Busschauffören sa till mig i högtalarna med irriterad ton att vagnen måste stå stil och vara fastspänd under hela resan. Blev så ledsen. Kändes som alla på hela bussen stirrade på mig..upplever chaufförer ofta som irriterade vilket är tråkigt..

För det första är nog busschauffören trött på att uppfostra alla tomtar till resenärer hur man beter sig på en buss. För det andra har busschauffören ansvar för säkerheten och tröttnar på folk som tänker som du. Där har du nog svaret.

Busschaufförerna är ofta väldigt griniga mot resenärerna och bemötandet är bedrövligt. Har klagat flera gånger. Inget händer. Trist..

• Anonym (Juni)
    Anonym (Illa till mods) skrev 2025-11-27 12:03:53 följande:

buscchauffören var en bitter tjej. Hon var extremt onödigt otrevlig. Man kan faktiskt vara vänlig. Biljettkontrollanterna är mycket trevligare. Busschaufförerna är bedrövliga i sina bemötanden mot mig och andra resenärer.

Vissa människor är buffliga i sitt sätt och har kortare stubin än andra. Visst kan det kännas pinsamt att bli tillrättavisad och speciellt om det drar uppmärksamheten till sig men nu vet du ju att du inte ska göra om det misstaget. Jag skulle inte ta det personligt eftersom det inte var ett personangrepp.

Om hon gick till personangrepp kan du anmäla det till hennes chef, men då kan du nog bara räkna med att chaffisen får en tillsägelse. Om hon uppträdde hotfullt ska du polisanmäla och försöka hitta medresenärerna som kan bekräfta att det var hotfull stämning.

Men jag uppfattade från det du skrev att du bara fick en tillsägelse, om än en irriterad sådan, och det är inte mycket att göra åt. Man kan inte riva upp himmel och jord bara för att en busschaufför pratade i ett irriterat tonläge.
  • Egon den stora
    Anonym (Illa till mods) skrev 2025-11-27 12:03:53 följande:

Typiskt att lägga till sånt här när du inte fick det medhåll du önskat. 
    Du fick en tillsägelse, ingen utskällning.  Hade du följt reglerna så hade det aldrig hänt. 
    Busschauffören kan råka illa ut om det händer en olycka där någon skadas pga detta. 
    Klart att personen kan upplevas som sur över att behöva påpeka självklara saker för vuxna människor hela dagarna. 
    Gå vidare i livet bara. 
  • Anonym (K)

Griniga chaufförer finns lite överallt. Släpp det bara. Gör rätt nästa gång så slipper chauffören säga till.

Jag har varit med om när en stor ledad SL-buss körde 30-40 km/h och var tvungen att tvärnita vid en korsning när en bil med väjningsplikt körde ut precis framför. Passagerarna for som vantar i bussen. Det finns inte en chans att hålla emot. 

Egon den stora skrev 2025-11-27 12:22:30 följande:
    Typiskt att lägga till sånt här när du inte fick det medhåll du önskat. 
    Du fick en tillsägelse, ingen utskällning.  Hade du följt reglerna så hade det aldrig hänt. 
    Busschauffören kan råka illa ut om det händer en olycka där någon skadas pga detta. 
    Klart att personen kan upplevas som sur över att behöva påpeka självklara saker för vuxna människor hela dagarna. 
    Gå vidare i livet bara. 
    Förstår inte vad du menar att jag lagt till som skulle öka medhållet här? Jag sa bara att busschauffören var en tjej eftersom alla trodde det var en han.

Ja tack för informationen, nu var det tonen jag reagerade på.
  • Anonym (Okey?)
    Anonym (Illa till mods) skrev 2025-11-27 12:10:08 följande:

Busschaufförerna är ofta väldigt griniga mot resenärerna och bemötandet är bedrövligt. Har klagat flera gånger. Inget händer. Trist..

Tror du hade mått bättre av att inte lägga så mycket energi på hur busschaufförer är.. 
  • Anonym (kattan)

Klart man blir bitter när man träffar idioter hela dagarna

• EnAnonumius
    Anonym (Illa till mods) skrev 2025-11-27 13:03:22 följande:
    Förstår inte vad du menar att jag lagt till som skulle öka medhållet här? Jag sa bara att busschauffören var en tjej eftersom alla trodde det var en han.

Ja tack för informationen, nu var det tonen jag reagerade på.
    Vad var det så svårt att förstå?

Du blev upplyst tydligt, av skribenten, varför en  busschaffis kan låta irriterad.  Jag har full förståelse för busschaffisar att det kan bli irriterade när föräldrar väljer medvetet att ignorera sitt barn säkerhet och andra passagerares säkerhet när de skall ha sin barnvagn på bussen. Du är ju knappast ensam förälder som skiter i sitt barns säkerhet och andra passagerares säkerhet  med den otroligt dumma ursäkten, "jag skall ju bara en kort bit".  

Om du gör rätt för dig på bussen, d.v.s tänka på ditt barns säkerhet och andra passagerares säkerhet och låser fast vagnen  på bussen, så slipper du att bli åthutat. En trevlig bonus blir ju för dig också att du slipper känna dig dum med av att busschaffisen säger till dig.

Jaha så busschafissen var en kvinna. Du var tvungen att upplysa om det bara för att folk skrev "han".
    Du i sammanhanget så är det irrelevant om det är en kvinna eller en man. Tillsägelsen till dig och ditt bristande säkerhets tänk var befogat ändå, baserat på informationen du skrev i din TS, oavsett könsorgan på busschaffisen. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Fick en utskällning😥