• Anonym (Illa till mods)

Fick en utskällning😥

Åkte buss i morse med barnvagnen för att lämna äldsta barnet på förskolan. Vi skulle inte så lång sträcka så spände inte fast vagnen. Busschauffören sa till mig i högtalarna med irriterad ton att vagnen måste stå stil och vara fastspänd under hela resan. Blev så ledsen. Kändes som alla på hela bussen stirrade på mig..upplever chaufförer ofta som irriterade vilket är tråkigt..

• Svar på tråden Fick en utskällning😥
  • Anonym (Känslig)

"inte så lång sträcka" är världens sämsta ursäkt, olyckan kan ju hända likaväl under den sträckan som under någon annan sträcka. Och chauffören hade ju rätt, dessa regler finns för passagerarnas skull. I detta fall för DITT BARNS skull (om du tänkte ha kvar det i vagnen och det tänkte du väl)! Sedan var det väl en tillsägelse också och inte direkt en utskällning?

Med detta sagt så förstår jag din reaktion, även om det var du själv som gjort fel. Jag kunde själv bli väldigt ledsen för tillsägelser när jag var yngre, jag kunde till och med börja gråta. Kommer ihåg när en bibliotekarie SKREK åt mig en gång att jag skulle vara tyst t.ex., då var jag 17 eller 18. Jag kände att jag hade tappat ansiktet totalt inför alla andra besökare, och rusade därifrån, gråtande! Eller när en ridlärare skrek åt mig "Du klarar inte av att leda hästen!". Detta var i samma ålder, när jag fått för mig att jag skulle lära mig rida lite sent kanske. Jag gick aldrig mer dit, det gick inte att få tillbaka pengarna jag redan betalat för flera lektioner, men de fick frysa inne. 

Du får försöka tuffa till dig, för ditt barns skull, för det är inte bra om du för över detta till ditt barn, som jag tror att min mamma gjorde till mig. Hon var alltid väldigt ängslig, kände sig utskämd för minsta lilla. Om det hade varit något tjafs med en kassörska, så kunde hon inte handla i den butiken under flera år framöver, hon måste ta bussen in till stan och handla (vi hade bara en livsmedelsaffär där vi bodde). Hon var alltid rädd för vad grannarna skulle tänka och sådana saker. 

Tuffa till dig, skaka av dig, tänk inte mera på det! Men följ reglerna i fortsättningen.

• Anonym (Julia)

Vad du behöver, låter det som, är skinn på näsan. Ska du gå genom livet och bli så upprörd över såna här grejer så kommer du att få det jäkligt tufft. 

Ibland har någon en dålig dag och låter snäsig. Du kan inte haka upp dig på sånt. Släpp det och följ reglerna i fortsättningen. 

• Ascendere

Ska man åka buss så ingår det i konceptet att busschauffören har rätt att säga till en om såna saker efter som det är hen som är ansvarig för alla passagerares säkerthet ombord 

• Anonym (Engel)
    Anonym (Illa till mods) skrev 2025-11-27 16:29:22 följande:

Ni fattar ju tydligen ingenting. det var sättet hon sa till på som gjorde mig ledsen. har sldrig nekat att jag gjorde fel.
    men visst, vi är olika. Jag vill ha serviceinriktad trevlig Personal. Ni andra verkar tycka det är okej att vara otrevlig mot kunder. Men det tycker inte jag.

Adjö. 

Blev det jobbigt när du inte fick det medhåll du räknat med?

Det är ditt jäkla ansvar att värna om och skydda ditt barn, att någon annan måste tvinga dig till det gör dig till en oansvarig förälder.

Så skammen förtjänade du.
  • Anonym (vux)
    Anonym (Illa till mods) skrev 2025-11-27 08:35:39 följande:
    Fick en utskällning😥

Åkte buss i morse med barnvagnen för att lämna äldsta barnet på förskolan. Vi skulle inte så lång sträcka så spände inte fast vagnen. Busschauffören sa till mig i högtalarna med irriterad ton att vagnen måste stå stil och vara fastspänd under hela resan. Blev så ledsen. Kändes som alla på hela bussen stirrade på mig..upplever chaufförer ofta som irriterade vilket är tråkigt..

Det där var ingen utskällning, det var en tillsägelse. Och en tillsägelse för att du inte följde säkerhetsrutinerna och äventyrade säkerheten för ditt barn och för busschauffören.

Du bör lära dig att hantera att någon säger till dig när du gör fel, och hantera att någon låter irriterad på rösten. Du är ju vuxen, och förälder, sånt bör du kunna hantera.
  • Egon den stora

Ni fattar ju tydligen ingenting. det var sättet hon sa till på som gjorde mig ledsen. har sldrig nekat att jag gjorde fel.
    men visst, vi är olika. Jag vill ha serviceinriktad trevlig Personal. Ni andra verkar tycka det är okej att vara otrevlig mot kunder. Men det tycker inte jag.

Adjö. 

Men i stället för att tänka att det var dumt gjort av dig och att du ska göra bättre nästa gång, så sitter du här och gnäller?  Vuxna människor ska väl kunna ta till sig ett enkelt regelverk i synnerhet när det gäller säkerheten för sitt eget barn. 
    Busschauffören har ett ansvar för säkerheten och kan förlora jobbet för sådant här.  Nyligen togs en chaufför ur tjänst då ett barn suttit obältat vid en olycka.  Lär dig och gå vidare. 
  • Anonym (Hej)

Jag tycker att man ska vara trevlig, det kostar inte särskilt mycket. Bra att busschauffören sa till, men mindre bra att han inte kunde säga det med en trevlig ton. Nu vet du att du ska spänna fast vagnen nästa gång. 

• SaraRenstrm83

Tycker att busschauffören gjorde rätt som sa till, och tonen kan bero på massa olika saker. Ta inte tonen så personligt, men ta tillsägelsen seriöst! 

• Anonym (qwerty)

Adjö. 

OK Karen..... Allt är andras fel.
  • Anonym (z)
    Ascendere skrev 2025-11-28 08:04:58 följande:

Ska man åka buss så ingår det i konceptet att busschauffören har rätt att säga till en om såna saker efter som det är hen som är ansvarig för alla passagerares säkerthet ombord 

Det är inte svårare än så.
Svar på tråden Fick en utskällning😥