Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Varför är min 4-åring så arg?

Vänta något år till. Då kommer du kunnna förklara att man inte slår folk. Runt 5 år så börjar ungar utveckla det som kallas empati. Inte mycket förståelse för såna saker innan det. 

• Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 17:27:57 följande:
    Jag är bara oroad att med den här tanken har han inga vänner kvar på förskolan om ett år. De är inte otroligt många där och han har redan sagt att han inte får vara med vissa nu.
    Men herregud. Livet går vidare.. Du gör en höna av en fjäder. Och du kan inte se in i framtiden. 

Vad sa jag för något? Det är ett år kvar innan den kan utveckla EMPATI. Det finns inte mycket du kan göra åt det just nu. Sluta slåss emot naturen
  • Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 17:38:44 följande:
    Pedagogerna har reagerat och frågat mig om tips  Att de inte känner igen honom.

Och nej, ingen höna här, jag har sett det hända med två andra barn på förskolan.
    Pedagoger är ett låtsasjobb idag.. Verkar inte ha mycket kunskap om något alls, när till och med jag kan veta att vi åldern 5 år, så börjar ungar att utveckla det som kallas empati.

Jo, du gör en höna av en fjäder.. Du stressar upp dig över framtiden, över någonting du inte kan göra något åt direkt som det faktiskt är just nu. 

Om ett år, kommer du kunna förklara för den att "Man slår inte, då blir man ledsen." Men just nu får du stå ut med att han är lite ligist och försöka göra det bästa du kan av situationen. Men det kommer inte vara mycket hjälp. 

Han har nämligen inte dessa möjligheter än.. Det sker när han börjar att bli 5. Därifrån upp till 13, då kommer han lära sig att skaffa vänner. 
  • Anonym (C)
    Agda90 skrev 2025-12-08 17:39:59 följande:
    Man väntar för sjutton inte när barn är utåtagerande. Något måste perosonalen göra så att pojken inte kan slå sina kompsar!
    Dampkärringar, lika känsliga som femåringar... Noll förmåga att tänka långsiktigt. Vill bara skrika för dom har inte fått växt upp. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 17:38:44 följande:
    Pedagogerna har reagerat och frågat mig om tips  Att de inte känner igen honom.

Och nej, ingen höna här, jag har sett det hända med två andra barn på förskolan.
    Du kan snacka hur mycket du vill med en 4 åring. Den kommer fortfarande inte ha förmågan att förstå riktigt vad det är som den gör fel. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 17:52:32 följande:
    Nej. Men något är det när ett barn börjar slå kamrater var och varannan dag efter att i två års tid aldrig gjort något sånt, särskilt när han absolut inte har samma beteende utanför förskolans väggar.
    Från chatgpt eftersom att ni har slutat lyssna och lyssnar bara på er själv här inne: 
    Impulskontroll och social förståelse är fortfarande begränsad vid 4 år, vilket gör att det kan vara svårt för barnet att följa regler om att inte slå, även om de förstår att det gör ont.

Att vänta tills 5 år kan göra saker lättare, men det betyder inte att man inte kan börja lära gränser och konsekvenser redan nu. Viktigt är att anpassa förklaringen till barnets nivå: ?Vi slår inte för det gör ont. Vi kan säga att vi är arga istället.?

• Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 17:55:54 följande:
    Min son är också rädd för ett barn som är 1,5 år äldre som slog honom förr, på en nivå att han gömmer sig när han ser det barnet och absolut inte vill att jag ska prata med det.
    Då är det väl något att han är sårad därifrån och har fått lära sig att det är ett sätt att försvara sig eller ta plats i en stressig social miljö? 

Det är vanligt att barn agerar annorlunda i en miljö där de känner sig mindre trygga. 
  • Anonym (C)
    Agda90 skrev 2025-12-08 18:00:23 följande:
    Kallar du mig för dampkärring?
    Skrik på du bäst du vill men du framstår bara som ganska blåst nu, pga hur du uttrycker dig.
    Det är du som skriker först, så jag är inte direkt orolig för att det skulle vara mitt problem mer än det är ditt här lilla du.. 
  • Anonym (C)
    Agda90 skrev 2025-12-08 18:00:23 följande:
    Kallar du mig för dampkärring?
    Skrik på du bäst du vill men du framstår bara som ganska blåst nu, pga hur du uttrycker dig.
    Kanske så du hanterar män bara? Du är van med att det är okej att alltid försöka brusa upp dig?
  • Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 18:11:28 följande:
    Han agerade inte så när barnet var där. Det barnet har slutat. Det här nya beteendet kom nu ett år senare.
    4 åringar har fortfarande begränsad impulskontroll. I otrygga eller stressiga miljöer kan de reagera med ilska eller att slå som ett sätt att hantera känslor, särskilt om de inte kände sig tillräckligt skyddade eller sedda ens där inne förr. 
Svar på tråden Varför är min 4-åring så arg?