Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 20:47:57 följande:
Tack. Jag känner inte att de hinner det. Får bara höra att han slagits igen och att de sagt till. Att de är i närheten, att han gör saker utan skäl.
Tack för dina ord iaf, jag är så ledsen just nu, det känns som vissa pedagogerna snabbt fått en väldigt negativ syn på mitt barn och det känns tungt. Ochså att andra barn kommer till mig och klagar på min son.
Det sista du skriver låter inget bra.
Jag förstår att du är ledsen. Men tycker att du ska sträcka på dig, du vågar se att det finns ett problem och söker stöd.
Ditt barn är inget problem, han har rätt till stöd för sin utvecklings skull.
Detta går ju inte att lösa bara med bara er i hemmet utan alla vuxna behöver samarbeta.
Förskolan måste stoppa våldet, både för att din son ska kunna ta till sig av undervisningen och utveckla en god självkänsla samt för att skydda de andra barnen.
Be om ett möte snarast. Om du inte får gehör vänd dig till rektorn.
De kanske kan få en specialpedagog som kan komma in och observera men oavsett så behövs det göras en kartläggning. Det finns
alltid skäl till varför ett barn gör som det gör!
Kan vara exempelvis
-ej uppfyllda basala behov (ex sömnbrist, lågt blodsocker)
-kravkänslighet
-svaga lekkoder
-överstimulans
-svårt med förändringar exempelvis vid övergångar, personalbyte/många vikarier
-negativa maktstrukturer i barngrupper, kan ex vara kopplat till ålder/kön men finns ingen tydlig faktor. De vuxna kanske inte ser vad som händer för det som triggar kanske påbörjats långt innan situationen och/eller byggts upp under länge tid
Det är oftast en kombination och finns såklart fler exempel.
Det finns så mycket som går att göra men de vuxna i förskolan måste ta kommandot och kartlägga styrkor/gynnsamna situationer och utmaningar/triggande faktorer för att kunna hitta de bästa lösningarna för just ert barn. De behöver även fundera på hur de jobbar med gruppen, känslor och känslouttryck.
Ni hemma kan bidra med sådant som fungerar/inte fungerar hemma och även ge info om sömn/frukost eventuella förändringar/händelser.
Vi upptäckte exempelvis med hjälp av gemensam kartläggning att ett barn alltid var extra känslig dag efter fotbollsträning. De största utbrotten inträffade då.
Bara genom informationen var vi i personalen mer beredda och föräldrarna började försöka hämta tidigare de dagarna och utbrotten kunde på detta sätt minskas.
Be om veckoavstämningar med sammanfattning av veckan (inte på fredagar utan typ ons/torsdag) istället för dagsrapporter.
Blir bara negativt annars.
Jag hoppas att det kommer bli bra