Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Varför är min 4-åring så arg?

Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 18:20:02 följande:
    Det hinner de inte. Jag har ju bett om det men han går ju på andra barn ändå och berättar det för mig sen att "han varit dum" och "gjort dåliga saker".
    Att han berättar för dig efteråt är bara positivt för lärandet. Här kanske du kan lära honom lite andra sätt han kan hantera det? 
  • Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 18:22:41 följande:
    Och det är det jag vill att förskolan ska jobba med. Såklart. Men de ber mig lite hitta lösningar, och jag kan inte det.  För hemma har vi jobbat med det och här slåss han nu knappt någon gång. Men jag vet inte vad jag kan göra när jag själv inte ser problemet men får höra att det finns i den enda miljön jag inte är.
    Jag förstår att det känns som mycket när du inte är där och ser problemet själv. Men det är normalt att han agerar annorlunda på en plats där han inte har någon trygghet. Gör det du kan hemma med honom när han berättar det för dig och fortsätt att bolla med pedagogerna, så får han verktyg att hantera situationer även när du inte är där.
  • Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 18:23:50 följande:
    Hur? Det jag gör funkar ju hemma men inte på förskolan. Vi har övat på saker hemma men de funkat uppenbart inte på förskolan.
    Det betyder inte att det du gör är helt verkningslöst. Det betyder bara att han är i den åldern nu och behöver lite mera stöd i förskolan där han nu känner sig otrygg. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 18:48:02 följande:
    Gud . läser du alls???

Han har inte agerat såhär på över 2,5 år på samma förskola. Bytte avdelning. Nu rapporter hem var och varannan dag, andra barn som berättar att mitt barn slagit dem så de får ont osv.
    Ja, jag läser vad du skriver. Beteendet kan komma nu, för att något tidigare gjort att han känner sig otrygg i den miljön... Och hinner inte pedagogerna ge stöd där så är det lätt att allting fortsätter. Därför behövs det hjälp både hemma och hjälp på plats. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-08 19:06:58 följande:
    Och om de inte nu säger att de kan göra mer på plats utan lämnar det åt mig mkt.  Förstår du då min uppgivenhet?
    Ja, jag förstår precis det. Och jag kan inte göra mycket åt det. Det är där som lösningen faktiskt är. Det och att du har tid med honom där han faktiskt öppnar upp sig. Där har du dina key moment. Pedagoger måste göra mer på plats för honom, och du gör det du kan i hemmet och när du faktiskt är där. 
  • Anonym (C)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-12-08 22:23:48 följande:
    Empati börjar utvecklas långt före 5 års ålder, även om den inte är fullt utvecklad förrän i vuxen ålder.
    Oj, försöker du göra en poäng? Ta det igen lite tydligare. Eller menar du att det var så typ i ditt fall?
  • Anonym (C)
    Jimmy75 skrev 2025-12-09 07:17:48 följande:

Och ibland kommer det aldrig på plats....då lyser rövhålsbeteendet igenom långt upp i vuxen ålder - bara kastar ut det som något för dig att tänka på.

Du behöver inte försöka fiska likes här jimmyboi, du har sagt precis samma sak som jag, fast bara mera ord.
  • Anonym (C)
    Jimmy75 skrev 2025-12-09 07:33:40 följande:
    Tvivlar på att det fiskar så mycket likes att jag hoppade ner i sandlådan och skrev på samma nivå faktiskt men ibland är det värt det.
    Jo jag märker att ni hoppar ner i sandlådan här rätt fort. Det är lugnt, ni har era egna nivåer som ni trivs på. 
  • Anonym (C)
    Jimmy75 skrev 2025-12-09 07:56:34 följande:
    Ni??? Jag är bara en person, eller du gav någon annan skit för min kommentar?
    Ni = alla som försöker hoppa runt här inne och dominera diskussionen igenom att antingen höja rösten eller att börja att bli otrevlig. Men okej, vi kan låtsas att du inte var en av dem och citerade mig när jag höll på att faktiskt prata med någon annan. 
  • Anonym (C)
    Jimmy75 skrev 2025-12-09 07:56:34 följande:
    Ni??? Jag är bara en person, eller du gav någon annan skit för min kommentar?
    Men nu börjar det bli tragiskt att se dig sitta där och åla dig. Säg till när du är klar i sandlådan. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Rådlös mamma) skrev 2025-12-09 08:03:39 följande:
    Nej. Däremot hoppas jag att min son växer upp till en person som tänker lite mer på hur beteende påverkar andra än vad du har uppvisat här.
    Vad är det du ska lära din son menar du? Att man inte får stå på sig när någon skriker åt honom eller försöker dominera honom? 
  • Anonym (C)
    Jimmy75 skrev 2025-12-09 08:27:17 följande:
    Tja jag kan bara säga säkert för min del men skulle gissa att de andra du tycker höjt rösten eller varit otrevliga mot dig antagligen haft samma skäl som mig. Det är för att du börjat vara otrevlig och bete dig nedsättande mot flera andra här och kommit med påhopp och mästrande. Jag köper inte sånt beteende och därför lade jag mig i. Det finns inget vi här. Det är ingen komplott eller samlad mobb som samverkar. Att det är flera brukar vara ett tecken på att man har en åsikt eller beteende som inte uppskattas och om det är flera kan det finnas en poäng att reflektera över hur man själv bidrar till att det blir så
    lol, du får ta och läsa hela tråden innan du försöker dra några stora slutsatser. Jag står för varje ord jag har sagt här inne och jag ångrar inte något. Det har snarare varit rätt åt varenda en utav er svaga själar. Men det är alltid kul att ni försöker. 
  • Anonym (C)
    Jimmy75 skrev 2025-12-09 08:27:17 följande:
    Reaktiva känsliga lilla jimmyboi
    Tack ändå jimmyboi att du gick in och bekräftade varenda bokstav av det jag sa här inne efteråt. Slapp jag använda så många ord. 
Svar på tråden Varför är min 4-åring så arg?