• AL79

Järn - Hemofer?

Var hos BM idag. Hun tilrådde mig att börja med järntilskott eftersom jag är i v22. Hon tog inget blodprov och jag hade ingen järnbrist vid inskrivningen. Hon föreslog Hemofer. Nån som har erfarenhet av det? Eller kanske kan rekommandera något annat?

• Svar på tråden Järn - Hemofer?
  • marlene23

Besservisser... då var det väl det andra B-vitaminet jag saknade då...

• sininen

Jag var smart nog att ignorerar BMs rekomendation att börja med järntabletter för att mina järnvärden var bättre än de någonsin varit. Det slutade med att jag fick anemi och orkade knappt gå upp ur sängen. Nu käkar jag fortfarande Niferex två ggr om dagen.

• ökenblomman

Hemofer är bra och skonsamt mot magen, men du får ta flera tabletter om dagen eftersom de är rätt svaga. Du gör rätt i att vänta tills du vet om du faktiskt har järnbrist eller inte.

• lata kocken Johanna

vaddå besservisser? varför vara så elak?

försöker bara få klarhet i vad det är för problem - många B-vitaminer ger samma bristsymptom - så om det verkligen var b12 du saknade så kan det ju vara idé att kolla upp och äta extra av det

• marlene23

någon b-vitamin brist var det.. vad du vill kalla den är upp till dig.. visste inte att det fanns olika, då de bara testar för ett.. men b-vitaminbrist var det iallafall

• marlene23

någon b-vitamin brist var det.. vad du vill kalla den är upp till dig.. visste inte att det fanns olika, då de bara testar för ett.. men b-vitaminbrist var det iallafall

• Jennie med ie

Får man problem med magen av Homofer eller av andra anledningar inte vill stoppa i sig animaliskt järn så rekommenderar jag antingen Blutsaft eller Järnsaft. Det är alltså i flytande form och smakar inte alltför äckligt. Järnsaft är nog det jag gillar bäst och är nog billigare än Blutsaft också. Och Järnsaft innehåller mindre en del vitaminer osv än Blutsaften vilket minskar risken för onödig överdosering.

Svar på tråden Järn - Hemofer?