• AL79

Järn - Hemofer?

Var hos BM idag. Hun tilrådde mig att börja med järntilskott eftersom jag är i v22. Hon tog inget blodprov och jag hade ingen järnbrist vid inskrivningen. Hon föreslog Hemofer. Nån som har erfarenhet av det? Eller kanske kan rekommandera något annat?

• Svar på tråden Järn - Hemofer?
  • lata kocken Johanna

sorry trådstartaren för kidnappningen av tråden

tack Jennie - det är underbart med all info man kan få på det hrä forumet, med alla olika kunskaper

• Jennie med ie

Ja, hoppas TS har överinseende med utsvävningen. Sorry

• TereseJörgen

Jag tar niferex dom funkar bra.

• AL79

Gud vad ni skriver i min tråd!!!!!!!! ha ha det är okej. Roligt att lära sig lite nytt. Tack för alla svar.

• lillälva

Jag har ätit hemofer med extra folsyra sen strax innan grav. På inskrivningen tyckte min bm att jag skulle byta till "mitt val kvinna" en tablett om dagen plus niferex, en tablett varannan dag och sedan varje dag från v 20. Run t den veckan brukar man tydligen dippa (få brist) på järn.

• vera79

OBS! Om ni är vegetarianer så bör ni veta att både Niferex och Hemofer är animaliska ingredienser. Niferex är gelatinkapsel och Hemofer är gjort på grisblod!!!!!! Denna info fick jag på apoteket efter ha ätit Hemofer ovetandes om att det var gjort på grisblod. Det står inte på förpackningen, gissa om jag blev irriterad och mådde dåligt...

• vera79

Iställert äter jag Duroferon, 1/dag, om ska innehålla lika mkt järn som Niferex.

• mammas älskling
    Niferex är jättebra!!!

Jag åt det under min graviditet ( äter det nu med)
  • Babe

vera, du har rätt, men Hemofer och andra tabletter med hemjärn upptas lättare av kroppen (OK för oss icke-veg.)

Jag är superkänslig i magen och ahr nu tatt Hemofer i ngr veckor utan besvär... Den är bra för oss med känslig mage!
    Fick tips på apoteket att börja med 1-2 tabletter i en vecka och sedan öka dosen, och ta dem i samband med en måltid.

Babe

• nelle87

Hmm tycker de va konstigt att hon sa åt dej att ta järntabletter när hon inte ens kollat värdet! De är väl onödigt att äta järntabletter i onödan tycker jag (det är ju alltid bra att få i sej extra järn, men det kan ju räcka med bara vitamintabletter om blodvärdet inte är för lågt)..varför kollade hon inte?

Jag är i v 25 nu och hade 110 när jag va där sist så hon rekommenderade niferex. Men jag har duroferontabletter sen tidigare så jag äter dom. Tycker dom är bra hittills, men alla reagerar ju olika på tabletterna så de är svårt att säja..

Svar på tråden Järn - Hemofer?