• AL79

Järn - Hemofer?

Var hos BM idag. Hun tilrådde mig att börja med järntilskott eftersom jag är i v22. Hon tog inget blodprov och jag hade ingen järnbrist vid inskrivningen. Hon föreslog Hemofer. Nån som har erfarenhet av det? Eller kanske kan rekommandera något annat?

• Svar på tråden Järn - Hemofer?
  • ajnas

Verkar dumt av BM att säga åt dig att äta järntabletter "bara för att", utan att kolla blodvärdet först...

Men jag tycker också att det verkar dumt generellt att som Safir köpa Hemofer om BM rekommenderar Niferex. När jag var på apoteket hittade jag inte Niferex i hyllan, så jag tog hjälp av personalen. De sa då att Niferex är otroligt mycket mer verksamt, den innehåll 100mg järn medan Hemofer bara innehåller ~15mg (är inte helt säker på denna siffra, men det var runt 10mg iaf). Så det är ju knappast "järntablett som järntablett".

• Jennie med ie

Sen måste jag vara petig och korrigera lata kocken Johana, B12 finns inte BARA i animaliska produkter, även om det främst finns där...
    Men att B12 och folat är 2 olika B-vitaminer är korrekt såklart

• magganhm

Jag har en liten fundering relaterat till lågt hb...var hos bm på kontroll idag, och mitt hb sjunker oroväckande trots att jag äter niferex... nu ska jag öka dosen till 2 kapslar om dan, men om det inte hjälper, vad kan man göra då? Finns det nåt som är starkare än niferex?

Ska tillägga att när jag födde min son, förlorade jag ganska mkt blod, plus att jag drabbades av livmoderinfektion, så mitt hb sjönk till 72...då fick jag nåt dropp som såg ut som cocacola, men hoppas att inte behöva göra om nåt liknande igen..

Förlåt TS att jag "kidnappar" tråden lite..

• lata kocken Johanna

det finns syntetiskt framställt oxå - men det är ju i tablettform

men i mat finns det enligt alla böcker som jag har bara i animaliska produkter (allt från fisk till mjölk till kött till ägg...)

i övriga källor är det försumbart - inte på långt när tillräckligt för att en människa ska klara sig på det
    var det bättre så jennie

• Jennie med ie

lata kocken Johanna, inte bara syntetiskt B12 finns t ex i alger och sjögräs. Hur bra kroppen är på att ta upp B12 från dessa källor är inte klarlagt, däremot är det klarlagt att den utmärkt tar upp B12 från t ex B-jäst som förvisso är syntetiskt framställd men fortfarande inte är animaliskt

• lata kocken Johanna

maggan

byt järntillskott!

och sprid ut det över dagen, 100mg som finns i niferex kan kroppen inte ta upp oavsett vad den gör

testa blutsaft/järnsaft i kombination med tex hemofer (hemjärn)

och försök att käka järnet ihop med kött och c-vitamin och skippa mjölkprodukterna vid de måltiderna (dela upp över dagen lixom)

• lata kocken Johanna

enl livsmedelsdatabasen och min tabell så är det ingen b12 i jäst och bryggerijäst????

upplys mej - var har du hittat jäst med b12? eller har de genmanipulerat fram en ny sort?

• Jennie med ie

Ingen genmanipulation. Det finns bl a på hälsokosten. handlar inte om vanlig jäst alltså...

• lata kocken Johanna

b-jäst trodde jag var bryggerijäst
    ngt nytt kul som har kommit? *nyfiken*
    vet du vad de grundat den på? är det bryggerijäst som avlats fram?
    vill ju lära mej meeeeer om allt

• Jennie med ie

Ingen aning faktiskt, men jag skulle kunna gissa att det är nån form av alger i grunden som de förädlat eller nåt...
    Själv har jag hittills inte haft problem med B12-brist, tog blodprov senast för nån månad sedan, så jag har inte satt mig in fullt i det.

Svar på tråden Järn - Hemofer?