• Anonym (Hej)

Min sambo respekterar mig inte!

Min sambo och jag har varit tillsammans i 14 år. Vi har två barn tillsamman. Han är snäll och omtänksam och ställer upp mycket både för mig och barnen. Jag har en kronisk svår sjukdom som gör att min sambo får ta mycket ansvar över barn och hushåll för att jag inte orkar det.

Genom åren har jag blivit allt mer frustrerad och ledsen över hans själviskhet och brist på respekt för mig. Det händer allt oftare att han ignorerar min vilja, mina önskemål och mina känslor. Han blir allt mer självisk och gör som han själv vill. När jag sedan konfronterar honom så tycker han aldrig att han gjort något fel. Trots att jag blir ledsen och uttrycker att han inte respekterar mig. Han bara erkänner att han är självisk och kommer fortsätta vara det. Han förstår inte varför jag blir så upprörd och tycker att jag överreagerar. Han säger aldrig förlåt. Hur ska jag hantera honom!

• Svar på tråden Min sambo respekterar mig inte!
  • Anonym (Vad)
    Anonym (E) skrev 2025-12-28 18:15:44 följande:

Som ensamstående mamma kan jag konstatera att det inte alls är samma sak. Jag behöver inte planera min tillvaro utifrån en partners behov som dessutom blir upprörd om partnern inte får precis som den vill. 

Jag behöver inte vara frustrerad över olika uppfattningar om hur vi ska lösa situationer som den här. 

Jag har mer frihet och kontroll än TS man. 

Det här inte en fråga om kön och jag är säker på att en man hade fått samma svar som TS. 

TS skriver själv att sambon är snäll och omtänksam men att han har blivit mer självisk med åren. Det verkar som om sambon prioriterar sig själv lite mer och det har TS tydligen svårt att acceptera. 

TS sambo kanske har hållit fast vid att allt kommer att bli lättare när barnen blir äldre och nu blir han frustrerad över att inget förändras. 

TS verkar ha lämnat tråden men det skulle vara intressant att veta varför så pass stora barn enligt TS måste ha barnvakt när hon är hemma. 

Ja, TS fick inte medhåll samt att de som svarade ville ha mer info vad TS menade (tex jag). Ett futtigt exempel har det blivit och det gav inte TS de svar hon önskade (dvs att sambon var ett själviskt kräk).
  • Anonym (D)
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-27 00:00:57 följande:

Idag så var han med barnen på hockeymatch. De skulle vara hemma vid kl 18. Då skickar han ett SMS och frågar om det är ok att han skickar hem barnen före honom. De skulle åka med en annan förälder som också var med på matchen. Jag skrev då att jag ville att han skulle åka hem tillsammans med barnen. Jag misstänkte då att anledningen var att han ville ut på krogen efteråt. Vilket jjag inte brukar ha några problem med när det är planerat och vi har barnvakt. Kl 19 dök barnen upp utan min sambo. Jag ringer då upp honom och han var på krogen. Han tyckte inte att det var några problem att han gick emmot min vilja.

Du känns ego. Låt honom andas lite!
  • Anonym (H)

Ensamstånde kvinnor ( och män ) har ofta lättare eftersom de kan planera allt själva.

Utan en missnöjd partner som inte bidrar men klagar.

Risken är också stor ( men TS kan såklart rätta mig om jag har fel ) att TS  inte står för 50 % av alla utgifter , så mannen skulle ha det lättare gällande arbetsbördan samt  ekonomiskt bättre ,  som emsamstånde med en inhyrd barnvakt vid behov än med TS.

Anonym (L) skrev 2025-12-28 16:18:36 följande:
    Men han är inte hennes vårdare! TS säger ju att hon klarar att sköta sig själv, det är precis det som hennes energi räcker till.

Han gör det som ensamstående kvinnor med ensam vårdnad har gjort i alla tider. Men visst kan det vara tufft ibland!

Och ja, om barnen inte har några särskilda svårigheter så kan de bre egna smörgåsar, dricka lite mjölk, tanborsta sig och byta om till pyamas.
  • Anonym (L)
    Anonym (H) skrev 2025-12-28 20:52:59 följande:

Ensamstånde kvinnor ( och män ) har ofta lättare eftersom de kan planera allt själva.

Utan en missnöjd partner som inte bidrar men klagar.

Risken är också stor ( men TS kan såklart rätta mig om jag har fel ) att TS  inte står för 50 % av alla utgifter , så mannen skulle ha det lättare gällande arbetsbördan samt  ekonomiskt bättre ,  som emsamstånde med en inhyrd barnvakt vid behov än med TS.

Det är ändå mer ekonomiskt fördelaktigt att sammanbo med någon, även om den personen har lägre inkomst än en själv. Det gäller det mesta, från bostad, bredband, fasta elavgifter, hemförsäkring, abbonemang av olika slag, storpack när man handlar o.s.v. När man har separerat så delar man också på barnbidraget.

Vi vet att TS blir missnöjd när mannen gör oplanerade saker på kvällen utan att natta barnen. Det betyder inte att hon gnäller hela tiden, det vet vi inget om. Hon säger ju att han är snäll och omtänksam. 
  • Anonym (H)
    Anonym (L) skrev 2025-12-28 21:17:31 följande:
    Det är ändå mer ekonomiskt fördelaktigt att sammanbo med någon, även om den personen har lägre inkomst än en själv. Det gäller det mesta, från bostad, bredband, fasta elavgifter, hemförsäkring, abbonemang av olika slag, storpack när man handlar o.s.v. När man har separerat så delar man också på barnbidraget.

Vi vet att TS blir missnöjd när mannen gör oplanerade saker på kvällen utan att natta barnen. Det betyder inte att hon gnäller hela tiden, det vet vi inget om. Hon säger ju att han är snäll och omtänksam. 
    Beror vâl på hur mycket personen som har lägre inkomst får in och hur mycket extra utgifter ( som läkemedel , specialkost osv. ) hen behöver?
    Jag menar rent allmänt , inte just gällande TS.

Om TS inte kan ta barnen halva tiden då delas inte barnbidraget?
    Och den som inte har barnen ska betala underhåll också.

TS skulle väl inte kunna ta barnen halvtid hon inte klarar att vara hemma med barnen utan barnvakt? 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (tvärsemot) skrev 2025-12-28 16:31:47 följande:
    Jag förstår inte varför TS inte redan får hemtjänst, om behovet finns. Jag får hemtjänst/hjälp i hemmet som det heter här när man är under 65. I alla fall i min kommun finns inget krav på att man ska vara ensamstående.. 
    Samma för mig. Har haft hemtjänst en längre period efter ett antal stora operationer, fast jag inte är ensamstående. Men i och med att TS klarar att sköta sin egen omvårdnad är det nog osannolikt att få hjälp av hemtjänst med hushållsarbete då hennes sambo förutsätts sköta det. Tror att hemtjänsthjälpen bara gäller personlig omvårdnad, om man behöver hjälp med dusch/påklädning/få i sig mat m m. Har man har en annan i hushållet som kan städa/handla/laga mat får ju den personen ta hand om det.. Är man däremot ensamstående kan man nog få hjälp med även dessa saker från hemtjänsten, om behovet finns. Så jag tror TS har rätt i att hon inte kan få hemtjänst.
  • Anonym (L)
    Anonym (H) skrev 2025-12-28 21:42:13 följande:
    Beror vâl på hur mycket personen som har lägre inkomst får in och hur mycket extra utgifter ( som läkemedel , specialkost osv. ) hen behöver?
    Jag menar rent allmänt , inte just gällande TS.

Om TS inte kan ta barnen halva tiden då delas inte barnbidraget?
    Och den som inte har barnen ska betala underhåll också.

TS skulle väl inte kunna ta barnen halvtid hon inte klarar att vara hemma med barnen utan barnvakt? 
    Det finns ett högkostnadsskydd på läkemedel.

Kan ju bli så att TS får stöd från kommunen om hon är ensamstående. 
  • Anonym (tvärsemot)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-12-28 22:17:44 följande:
    Samma för mig. Har haft hemtjänst en längre period efter ett antal stora operationer, fast jag inte är ensamstående. Men i och med att TS klarar att sköta sin egen omvårdnad är det nog osannolikt att få hjälp av hemtjänst med hushållsarbete då hennes sambo förutsätts sköta det. Tror att hemtjänsthjälpen bara gäller personlig omvårdnad, om man behöver hjälp med dusch/påklädning/få i sig mat m m. Har man har en annan i hushållet som kan städa/handla/laga mat får ju den personen ta hand om det.. Är man däremot ensamstående kan man nog få hjälp med även dessa saker från hemtjänsten, om behovet finns. Så jag tror TS har rätt i att hon inte kan få hemtjänst.
    Så är det inte här. Jag får hjälp i hemmet specifikt för att jag har svårt att orka med hushållet, min man förväntas inte sköta min halva. De har ingenting med min personliga hygien eller dylikt att göra, det tar jag hand om själv.
  • Anonym (H)
    Anonym (L) skrev 2025-12-28 22:51:50 följande:
    Det finns ett högkostnadsskydd på läkemedel.

Kan ju bli så att TS får stöd från kommunen om hon är ensamstående. 
    På läkemedel visst...
    Men inte på alla andra kostnader.

Jag har svårt att tro att det är alltid bättre ekonomiskt att bo med någon oavsett inkomst och kostnader för personerna.
    Vissa har ingen eller nästan ingen inkomst och då får den andra stå för allt eller nästan allt.

• Anonym (L)
    Anonym (H) skrev 2025-12-29 08:37:29 följande:
    På läkemedel visst...
    Men inte på alla andra kostnader.

Jag har svårt att tro att det är alltid bättre ekonomiskt att bo med någon oavsett inkomst och kostnader för personerna.
    Vissa har ingen eller nästan ingen inkomst och då får den andra stå för allt eller nästan allt.

Sjukersättningen är 64,7 % av den inkomst man beräknas skulle ha fått om man i nutid skulle ha arbetat, med tanke på tidigare inkomstnivå.

Den typen av sjukdom som TS beskriver ger inga jättestora omkostnader. 
    Det finns både högkostnadsskydd på läkemedel och sjukvård. 

TS man är inte Försäkringskassan som inte har en personlig relation till den som är sjuk.

Tydligen värderar du en partner enbart efter vad den drar in i pengar. Rätt intressant sätt att vara, men också
    rätt torftigt.
Svar på tråden Min sambo respekterar mig inte!