• Anonym (Hej)

Min sambo respekterar mig inte!

Min sambo och jag har varit tillsammans i 14 år. Vi har två barn tillsamman. Han är snäll och omtänksam och ställer upp mycket både för mig och barnen. Jag har en kronisk svår sjukdom som gör att min sambo får ta mycket ansvar över barn och hushåll för att jag inte orkar det.

Genom åren har jag blivit allt mer frustrerad och ledsen över hans själviskhet och brist på respekt för mig. Det händer allt oftare att han ignorerar min vilja, mina önskemål och mina känslor. Han blir allt mer självisk och gör som han själv vill. När jag sedan konfronterar honom så tycker han aldrig att han gjort något fel. Trots att jag blir ledsen och uttrycker att han inte respekterar mig. Han bara erkänner att han är självisk och kommer fortsätta vara det. Han förstår inte varför jag blir så upprörd och tycker att jag överreagerar. Han säger aldrig förlåt. Hur ska jag hantera honom!

• Svar på tråden Min sambo respekterar mig inte!
  • TL12

han kanske blir trött han med och då kommer irritationen krypande , måste ju vara tufft att jobba och ta han om två barn och en sjuk fru , även din man måste få energi från något han tycker om att göra eller bara få vila. 
    Han kanske skulle behöva 1 dag i veckan där han får styra sin tid själv 

• Anonym (Vad)

Vad exakt är det han gör som är själviskt? På vilket sätt respekterar han inte dig? Han sköter om barnen och hushållet och ställer upp för dig när du inte mår bra, så vad exakt är det han gör fel? Att han vill ha egentid när det är möjligt när du har bättre stunder? 

Det är väldigt svårt att ge förslag på hur du ska hantera saker när man inte får veta vad det är du anser att han gör fel.

• Anonym (f)
    Anonym (Vad) skrev 2025-12-26 23:29:12 följande:

Vad exakt är det han gör som är själviskt? På vilket sätt respekterar han inte dig? Han sköter om barnen och hushållet och ställer upp för dig när du inte mår bra, så vad exakt är det han gör fel? Att han vill ha egentid när det är möjligt när du har bättre stunder? 

Det är väldigt svårt att ge förslag på hur du ska hantera saker när man inte får veta vad det är du anser att han gör fel.

"Det händer allt oftare att han ignorerar min vilja, mina önskemål och mina känslor."

Är inte det illa? Att han tar en större del av allt betyder inte att han kan behandla TS illa.
  • Anonym (Vad)
    Anonym (f) skrev 2025-12-26 23:37:06 följande:
    "Det händer allt oftare att han ignorerar min vilja, mina önskemål och mina känslor."

Är inte det illa? Att han tar en större del av allt betyder inte att han kan behandla TS illa.
    Men på vilket sätt? Vad är det han gör som hon menar är respektlöst etc. Är det rimliga saker han ignorerar? 

Jag tänker inte säga att någon är respektlös och ge tips på hur man ska hantera det hela om jag inte vet vad det är som anses respektlöst. Det kan faktiskt lika gärna vara TS som är orimlig. Det är svårt att veta och därmed ge råd.
  • Anonym (Hej)

Idag så var han med barnen på hockeymatch. De skulle vara hemma vid kl 18. Då skickar han ett SMS och frågar om det är ok att han skickar hem barnen före honom. De skulle åka med en annan förälder som också var med på matchen. Jag skrev då att jag ville att han skulle åka hem tillsammans med barnen. Jag misstänkte då att anledningen var att han ville ut på krogen efteråt. Vilket jjag inte brukar ha några problem med när det är planerat och vi har barnvakt. Kl 19 dök barnen upp utan min sambo. Jag ringer då upp honom och han var på krogen. Han tyckte inte att det var några problem att han gick emmot min vilja.

• Jemp

Dumt att gå emot ett rakt svar utan att meddela när man ändå ställt frågan.

Men hur kommer det sig att du inte tyckte det var okej? 
    I vilken utsträckning respekterar du honom, och hur?

• Anonym (Är det bara han som gör fel?)

Så mannen gör 90% av jobbet i hemmet, passar upp dig och förutom det vill du även att han ska följa din vilja till 100% för annars blir du sur och skapar drama i huset? Stackars man! 

Hur tror du att han skulle ha känt sig om han alltid skulle följa dina pekpinnar? Det kan jag berätta, som en toffel deluxe eller slav som bara har en uppgift.. att vara dig till lags. Tror inte det var den rollen han såg framför sig när han drömde om framtida familjeliv eller att få skit från frun när han inte alltid gör som hon säger. Hade du varit man hade du förmodligen blivit anklagad för att misogyni och kontrollerande mot din partner.

• Anonym (Erfaren man)
    Anonym (Är det bara han som gör fel?) skrev 2025-12-27 00:41:30 följande:

när han drömde om framtida familjeliv eller att få skit från frun 

varför skulle han ha drömt om att få skit från frun?
  • Anonym (f)
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-27 00:00:57 följande:

Idag så var han med barnen på hockeymatch. De skulle vara hemma vid kl 18. Då skickar han ett SMS och frågar om det är ok att han skickar hem barnen före honom. De skulle åka med en annan förälder som också var med på matchen. Jag skrev då att jag ville att han skulle åka hem tillsammans med barnen. Jag misstänkte då att anledningen var att han ville ut på krogen efteråt. Vilket jjag inte brukar ha några problem med när det är planerat och vi har barnvakt. Kl 19 dök barnen upp utan min sambo. Jag ringer då upp honom och han var på krogen. Han tyckte inte att det var några problem att han gick emmot min vilja.

Så i denna situation, varför ville du att han skulle komma hem med barnen?
  • Anonym (2 i en tango)

Ni är inte en parrelation där det verkar som han tar större delen av barn. Hem, logistik medan du gör en mindre del men vill att han är där du vill ha honom?
    Båda ni är enskilda individer med enskilda behov av omsorg, egentid, vilotider etc. Prata om era förväntningar på varandra och era behov.
    Kom överens eller gå åt var sitt håll.
    Livet är kort

Svar på tråden Min sambo respekterar mig inte!