Anonym (Min man) skrev 2025-12-29 20:53:14 följande:
Min man är alkolist men dricker inte sånna mängder som din gör (än).
han började dricka efter andra barnet fötts så jag känner mig verkligen lurad och fast.
innan barn drack han när vi festade vilket inte var speciellt ofta eller när han såg fotboll blev det några öl. Lite tendenser att kunna dricka för mycket vid fester hade han men det var inget jag tänkte så mycket på för jag var ung och de flesta festade så. Sen efter första barnet drack han inget alls i princip.
några månader efter 2a barnet märkte jag att spriten vi hade från innan första barnet plötsligt var slut (flera år gammal som ingen av oss drack av). Billig konjak osånt som jag hade till matlagning dracks upp, han gömde sprit i olika köksskåp plus köpte öl. han drack aldrig när jag såg så han satt uppe på nätterna. konfronterade honom och det blev bättre men han är tyvärr fast i missbruket. Han dricker numera mest öl och jag vet inte riktigt hur mycket då han gömmer inköp och burkar.
gissar på en 3 stora stark per kväll han är ledig. Han köper gärna riktigt stark öl med.
har tänkt att jag kan leva med det eftersom han dricker när han är själv och sköter sitt jobb men på senare tid har han slutat göra hushållsarbete så det mesta hamnar på mig samt att han är slö med barnen.
droppen blev för några veckor sen när han drack sig skitfull en onsdagskväll när han skulle vara ledig med barnen dagen efter. Jag kunde inte åka till jobbet då jag inte vågade lämna de med honom. Då sa jag att jag lämnar honom, det är sista chansen.
han har skärpt till sig en del men jag vet att det bara är tillfälligt och att han kommer bli bättre på att dölja det. Jag känner väl ändå att det är försent och att jag inte vill leva med honom längre.
han är uppväxt med alkoholiserade föräldrar så han är väl medveten om riskerna och hur det påverkar barnen.
jag planerar långsamt för en separation, vi har bl.a. flyttat till en kommun jag vill bo i och har bra stöd i. Det är rent taktikdrag från min sida.
Det är bra att du förstår allvaret i att era barn inte ska behöva växa upp med en alkoholiserad pappa. Du verkar ha sunda gränser. Man vill ge sin partner en chans samt hoppas att de söker hjälp, särskilt när man har barn ihop. Men går det för långt, måste man lämna.
Har du bevis för hans drickande, angående framtida vårdnad och umgänge? Han ska inte ha barnen själv så länge han är i ett aktivt missbruk.
Bra att han har skärpt sig en del samt inte verkar spåra ur framför barnen. Men de märker. Garanterat. De märker att deras pappa har förändrats. Är de små, känner de att något är fel men förstår inte vad. Är de större, förstår de mer.
Barn märker mycket mer än vad många vuxna tror eller fattar.