Vilken diagnos?
Ursäkta långt inlägg men problemet ökar och jag vill försöka förstå. Har en vän som det blir svårare och svårare att umgås med pga psykisk ohälsa. Det är svårt att förstå problemet och då blir det svårt att veta hur man ska agera.
Upplever henne som lynnig. Hon kan plötsligt bli otrevlig och elak i tonen. Men är oftast vänlig och omtänksam. Svänger väldigt fort. Upplever också att hon säger en sak men agerar på ett annat sätt. Så hon blir väldigt motsägelsefull.
Hon jobbar inte utan har någon sorts sjukpension (sedan länge). Lite svårt med sociala situationer? Stora reaktioner på små saker eller vad man ska säga. Hon blir oproportionerligt ledsen eller blir arg eller upprörd över till synes helt oviktiga saker. Samtidigt är hon jättesnäll sekunden efter?
Exempel på situationer. Ibland när vi har bestämt något så bara avbokar hon med kort varsel. Då bara med ett mess. Hon ringer alltså inte ens.
Andra situationer. En gång vände hon i dörren och bara försvann utan ett ord när vi skulle äta lunch ett större sällskap.
Hon har även valt ibland att inte vara med men på ett helt OK sätt. Till exempel middagar. Det kan ju vara jobbiga situationer om man är känslig för sociala situationer. Så det känns mer förståeligt.
Vid ett annat tillfälle blev hon halvt hysterisk över att hennes make tog fel paket i kylen. Det fanns två likadana paket av något helt oviktigt, typ smörgåsskinka? Han tog fel och det var en katastrof tydligen?
Sen kan hon vara otrevlig och rent av elak till synes utan anledning. Det förstår jag inte. Hon blir så motsägelsefull. Nyckfull. Hon säger att hon vill umgås och sen blir hon elak när man föreslår något?
Jag upplever henne även som stressad? Liksom allmänt uppstressad på något märkligt sätt?
Vad kan detta vara och framförallt hur ska jag agera? Vi ses redan rätt sällan men det blir ju problem så fort det är något. Samtidigt bjuder de in oss och hon är ju så gullig när hon är gullig så att säga.
Maken hennes är ju snäll och så, men han slätar mest över hennes beteende. Han säger inte ifrån, misstänker att det skulle göra problemet ännu större.
Det jag vet är att hon haft depression och till och med försökt ta livet av sig vid något tillfälle. Hon har också berättat att hon hade ätstörningar som ung. Någon sorts terapi som är som en sorts KBT fast för känslokontroll har nämnts. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette.
Just nu har jag backat då jag är en snäll person som blir ledsen av hennes elakheter. Men jag tänker att relationen kan fungera om jag förstår varför hon blir elak och kan undvika att hamna där? Tack du som läst ända hit.
Råd någon?