• Anonym (I)

Gifta sig efter lite mer än ett halvår?

Först endast prat i ca fyra månader innan första mötet. Flyttar sen i teorin ihop direkt, är alltid hos den ena eller den andra. Sen bröllop ca fyra månader efter första mötet.

Vad tänker ni? Är vi galna? Har någon här varit med om något liknande där ni bara visste från första stund?

• Svar på tråden Gifta sig efter lite mer än ett halvår?
  • Hellishen

Jag tror också att du bör vara väldigt försiktig. Män generellt är ovilliga att binda sig och att denne man har så ytterligt bråttom KAN (säger inte att det garanterat är så) vara ett tecken på att han vill snärja dig innan du får grepp om vem han är egentligen. 
    Det är lätt att luras och spela spel och få allt att verka fantastiskt i början. 

Är han från ett annat land? 
    Vad tycker dina vänner och familj om honom? 

Anonym (I) skrev 2026-01-06 09:12:30 följande:
    Du uttalar dig väldigt säkert om något du vet noll om. Första träffade jag som 16-åring. Vi var tillsammans i 17 år. Sen en efter honom, som var hans motsats, men ändå destruktiv.
  • Anonym (Eko)
    Anonym (I) skrev 2026-01-06 09:12:30 följande:
    Du uttalar dig väldigt säkert om något du vet noll om. Första träffade jag som 16-åring. Vi var tillsammans i 17 år. Sen en efter honom, som var hans motsats, men ändå destruktiv.

Jag förstår inte på vilket sätt det förändrar något? Det gör snarare situationen ännu mer bekymmersam. Med det du skriver här räknar jsg ut att du (nästan?) enbart har haft destruktiva relationer i ditt liv, och nu ger du dig in i en ny relation som visar vissa tecken som är vanliga hos kontrollerande män.  

Har du någonsin upplevt en förälskelse som sedan på ett alldeles vanligt sätt mynnat ut i en lång, sund och stabil relation? Om jag räknar på din ålder och det du beskriver här låter det inte så. 

Jag är inte ute efter att hacka på dig utan vill varna dig, så att du inte råkar illa ut en gång till. Jag är orolig att du har svårt för den här biten av livet, och då är det smartare att ta det lugnt och försiktigt. Är den här mannen seriös och verkligen bryr sig om dig så förstår han det och har inget emot att sakta farten och vänta in dig. 

• Anonym (S)

Som andra är inne på är det ett dåligt tecken att han vill gå så fort fram. Självklart visar han inga kontrollerande eller destruktiva sidor så här tidigt i förhållande, men risken är att det kommer sedan. En vanlig schysst man har inget behov av att gå så fort fram. Varningsflagga.

• Anonym (Hm)

Män som vill binda upp sig snabbt visar ofta upp sämre sidor i efterhand. Det är troligen skälet till att dom snabbt vill binda upp sig.

Sen kan TS nya man bara en klippa, men det är inte hur det känns just nu som avgör om han är denna klippa, utan hur det fungerar i längden.

• Anonym (Eko)
    Anonym (Hm) skrev 2026-01-06 09:46:22 följande:

Män som vill binda upp sig snabbt visar ofta upp sämre sidor i efterhand. Det är troligen skälet till att dom snabbt vill binda upp sig.

Sen kan TS nya man bara en klippa, men det är inte hur det känns just nu som avgör om han är denna klippa, utan hur det fungerar i längden.

Kanske. Eller så är de väldigt känslostyrda i kombination med egoism. De blir jättekära och vill ha tjejen på samma sätt som ett litet barn vill ha godis i affären. Och de vill inte vänta till lördag. De vill ha det NU!

Och om tjejen/föräldern säger Nej, du får inte. Då reagerar mannen, precis som barnet i affären, väldigt känslomässigt och kräver att få det han vill ha. Och vuxna män har ju fler sätt att få vad de vill än treåringar. 

• Lisa0987
    Anonym (I) skrev 2026-01-06 08:08:54 följande:

Jag är helt sansad och inte det minsta naiv. Jag har varit gift tidigare, haft två väldigt destruktiva förhållanden. Jag vet skillnaden och ingen behöver prata om "nyförälskelse". Jag kan utan problem vänta, men han vill väldigt gärna gifta sig redan till sommaren och jag har inga problem med det. Vi har redan hanterat något extremt stressande och sett den sidan av varandra. Vi är båda närmare 40.

Varför frågar du då? Jag vet inte om ditt svar känns så bra?. Han vill gifta sig och du har inga problem med det? Det är inte så jag vill känna.

Har ni barn Innan som man bör ta hänsyn till? 

Det finns inga garantier för något utfall, dvs det kan gå bra eller dåligt.

Dock förstår inte jag VARFÖR man skulle gifta sig så snabbt om båda t ex är svenska medborgare och ni ska fortsätta bo i Sverige.
    Vad är skälet? Det känns forcerat och jag tänker mer som någon skrev att Det finns en osäkerhet i detta (o ev kontroll). 
    Att han är den som har mest o tycker att ni ska dela gör inte saken bättre, snarare tvärtom.

Hade du två destruktiva förhållanden i bagaget? Jag vet inte, men varför räcker det inte för er att vara sambo? 

Jag förstår faktiskt inte. Antingen är du ju helt övertygad och tycker att detta är en fantastiskt bra idé och då gifter ni er i sommar och då skulle du ju inte ha behovet att skriva här överhuvudtaget. Då vet du vad du vill.

Eller så är du mer tveksam och vill lyssna på de som svarar dig, men då går du inte i försvarsställning?

Om han har mest att förlora vid ev skilsmässa, varför har han då så bråttom? och svara inte för ?han tror så mycket på er kärlek? för då känns det ännu mindre trovärdigt.

Visst var ni dessutom lite äldre, typ 40? Då förstår jag inte alls stressen. Ha en stor sommarfest istället o fira kärleken ändå.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Eko) skrev 2026-01-06 09:58:01 följande:

Kanske. Eller så är de väldigt känslostyrda i kombination med egoism. De blir jättekära och vill ha tjejen på samma sätt som ett litet barn vill ha godis i affären. Och de vill inte vänta till lördag. De vill ha det NU!

Och om tjejen/föräldern säger Nej, du får inte. Då reagerar mannen, precis som barnet i affären, väldigt känslomässigt och kräver att få det han vill ha. Och vuxna män har ju fler sätt att få vad de vill än treåringar. 

Jag tror som du. Även om man fysiskt är vuxen, så kan man vara emotionellt omogen. Det i sin tur leder till man oftare går i affekt, sämre självkontroll och ett otillräckligt mått av tålamod. Precis dom egenskaper som vi förknippar med att vara ett barn.

TS man behöver inte ha dessa drag, men om hon har lite tålamod så kommer hon snart att veta.
  • Anonym (Jorå)

Hej Ts - Vi träffades när vi hjälpte en att flytta, inte långt efter kom hon på besök hem till mig, nått besök senare sov hon över.... Blev kvar
    Drygt ett år senare - Barn, flyttat från Stockholm till södra Norrland där ingen av oss hade någon direkt anknytning. Gifta i 37 år i år.....

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Eko)
    Anonym (Hm) skrev 2026-01-06 10:06:24 följande:
    Jag tror som du. Även om man fysiskt är vuxen, så kan man vara emotionellt omogen. Det i sin tur leder till man oftare går i affekt, sämre självkontroll och ett otillräckligt mått av tålamod. Precis dom egenskaper som vi förknippar med att vara ett barn.

TS man behöver inte ha dessa drag, men om hon har lite tålamod så kommer hon snart att veta.

Precis. Det gäller att inte TS själv har de här dragen av impulsivitet och känslostyrdhet. Då kan det gå illa, om det visar sig vara en sån man. 

Alla har vi saker vi är lite mindre bra på. Det gäller att vara medveten om de sidorna och använda de starkare sidorna för att kompensera. I TS fall är det ju till exempel en stark sida att vända sig till andra och be om råd. Det är det inte alla som har förstånd att göra. 

Svar på tråden Gifta sig efter lite mer än ett halvår?