• Anonym (I)

Gifta sig efter lite mer än ett halvår?

Först endast prat i ca fyra månader innan första mötet. Flyttar sen i teorin ihop direkt, är alltid hos den ena eller den andra. Sen bröllop ca fyra månader efter första mötet.

Vad tänker ni? Är vi galna? Har någon här varit med om något liknande där ni bara visste från första stund?

• Svar på tråden Gifta sig efter lite mer än ett halvår?
  • Anonym (L)

Det mesta är väl sagt redan, men en aspekt till..
    Att vara nästan 40 och i princip flytta ihop direkt eller ?vara ihop hela tiden hos den ene eller den andre??

Är inte det ett ganska ?behövande? beteende? Dvs är man inte mån om sina vänner och sitt eget liv när man träffas när man är lite äldre? Att man ser till balansen i livet o vårdar även andra relationer.

Hur ser det ut för TS? Har ni många egna vänner?

Om ni varit ihop så kort tid, hur stor kris kan ni egentligen ha hunnit gå igenom och ni är ju trots allt i förälskelse-fasen?. Och man kan väl också vända på det o säga, om ni har varit ihop så kort tid, hur kan ni redan ha krisat? Allt borde väl vara rosa?

• Anonym (Jasmine)

Om du vill ha berättelser om hur det gått för andra är det lätt att hitta om du googlar runt lite 

Men om jag ska bidra med konkret fakta..

Hälften av äktenskapen slutar i skilsmässa 

Risken för skilsmässa ökar för varje gång man gifter om sig 

Ett äktenskap/förhållande håller i snitt 7 eller 11 år beroende på vilken undersökning man väljer att läsa 

Ansökan om skilsmässa peakar vid jul och semester  

En majoritet av äktenskapsförord överklagas i samband med skilsmässa

• Fjäril kär

TS - på vilket sätt skulle det vara dåligt stt vänta några månader till? 

Vill du enbart höra solskenshistorier eller finns det en möjlig tvekan till din fråga här? 

Jag träffade en man över internet och vi kände inte varandra alls.. vi förlovade oss 10 dagar efter vi möttes och gifte oss 10 månader senare.. vi var gifta I 15 år och fick barn ihop och hade båda barn sedan tidigare.. det var ett destruktivt äktenskap då han drack alldeles för mycket och jag hamnade i klassiskt medberoende.  Utöver det fanns andra destruktiva mönster hos honom och jag hamnade i ett kontrollerande äktenskap . För att överleva flydde jag från ena dagen till den andra.   

Jag kände honom inte alls helt enkelt.  Hadr vi bott ihop en längre tid hade jag hunnit se dessa mönster och kunnat avstyra äktenskap.  Och jag hade definitivt inte skaffat barn. 

• Anonym (Eko)
    Anonym (L) skrev 2026-01-06 10:42:02 följande:

Om ni varit ihop så kort tid, hur stor kris kan ni egentligen ha hunnit gå igenom och ni är ju trots allt i förälskelse-fasen?.

En kris behöver inte vara en relationskris. De kan ha varit med om en olycka, en nära anhörig som gått bort under svåra omständigheter etc. 
  • Anonym (Mmm)
    Fjäril kär skrev 2026-01-06 10:59:38 följande:

TS - på vilket sätt skulle det vara dåligt stt vänta några månader till? 

Vill du enbart höra solskenshistorier eller finns det en möjlig tvekan till din fråga här? 

Jag träffade en man över internet och vi kände inte varandra alls.. vi förlovade oss 10 dagar efter vi möttes och gifte oss 10 månader senare.. vi var gifta I 15 år och fick barn ihop och hade båda barn sedan tidigare.. det var ett destruktivt äktenskap då han drack alldeles för mycket och jag hamnade i klassiskt medberoende.  Utöver det fanns andra destruktiva mönster hos honom och jag hamnade i ett kontrollerande äktenskap . För att överleva flydde jag från ena dagen till den andra.   

Jag kände honom inte alls helt enkelt.  Hadr vi bott ihop en längre tid hade jag hunnit se dessa mönster och kunnat avstyra äktenskap.  Och jag hade definitivt inte skaffat barn. 

Det tragiska är att du inte lärde dig något. Du skaffade ju dessutom barn med din älskare som också behandlade dig illa. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Eko) skrev 2026-01-06 11:36:18 följande:
    En kris behöver inte vara en relationskris. De kan ha varit med om en olycka, en nära anhörig som gått bort under svåra omständigheter etc. 
    Fast nu är det väl relationskriser som orsakar separationer, eller?
    Att leva ihop o klara kriser är en fråga om inställning o beslutsamhet förutom att man ska passa ihop o stå utmed den andres ?nackdelar?. Vilka de är, framgår sällan från början? det kan ta några år?
  • Lynx123
    Anonym (I) skrev 2026-01-06 08:08:54 följande:

Jag är helt sansad och inte det minsta naiv. Jag har varit gift tidigare, haft två väldigt destruktiva förhållanden. Jag vet skillnaden och ingen behöver prata om "nyförälskelse". Jag kan utan problem vänta, men han vill väldigt gärna gifta sig redan till sommaren och jag har inga problem med det. Vi har redan hanterat något extremt stressande och sett den sidan av varandra. Vi är båda närmare 40.

Alltså är du väldigt sårbar just nu och har onekligen haft problem med dina val av partners i det förflutna. Nu behöver du ta lite kommando över ditt liv och välja klokt - inte förhastat och efter en annans vilja. Det har väl hänt dig förr, tänker jag? Ni är båda medelålders och har väl ändå såpass mycket sunt förnuft att förstå att ni knappt känner varandra än. Sådant tar tid. Eller förstod du i dina tidigare förhållanden direkt att de var destruktiva men gick in i dem ändå?
  • KimLinnefeldt

Det kan väl funka. Men i mina öron låter det alldeles för snabbt. Man bör nog undvika att ta livsavgörande beslut under förälskelsen. Ett år bör gå.

• Anonym (ABC)

Det känns som lite för snabbt men människor är olika så kanske det fungerar utan problem.

• Anonym (m)
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-06 16:23:16 följande:

Det kan väl funka. Men i mina öron låter det alldeles för snabbt. Man bör nog undvika att ta livsavgörande beslut under förälskelsen. Ett år bör gå.

Ett livsavgörande beslut? Hurdå?
Svar på tråden Gifta sig efter lite mer än ett halvår?