• Anonym (Matstress)

Lunch Sverige vs Norge

Är delvis uppvuxen i Norge. I Sverige är det stressigt som förälder nu under lov att tillaga två måltider både till lunch och middag. I Sverige har det ju inte alltid varit så. Lunchen i skolan var ju från början för att ge alla barn möjlighet till en daglig näringsrik måltid. Vilket är toppen för att kunna ta till sig kunskap i skolan. Kompisar till mig från familjer med tex ensamstående mamma åt sen gröt till middag hemma (alltså i Sverige). Men nuförtiden skulle det kunna leda till orosanmälan.

I Norge är brödet näringsrikt matbröd. Den större varma måltiden är middag, alltså mitt på dagen ca kl tre/ fyra. Sen kvällsmat. Tycker vi stressar så mycket med maten i Sverige och blir sjukt dyrt. Jag är ensamstående och blir ruinerad på det här.

• Svar på tråden Lunch Sverige vs Norge
  • Anonym (?)
    Anonym (Matstress) skrev 2026-01-06 10:35:10 följande:
    Lunch Sverige vs Norge

Är delvis uppvuxen i Norge. I Sverige är det stressigt som förälder nu under lov att tillaga två måltider både till lunch och middag. I Sverige har det ju inte alltid varit så. Lunchen i skolan var ju från början för att ge alla barn möjlighet till en daglig näringsrik måltid. Vilket är toppen för att kunna ta till sig kunskap i skolan. Kompisar till mig från familjer med tex ensamstående mamma åt sen gröt till middag hemma (alltså i Sverige). Men nuförtiden skulle det kunna leda till orosanmälan.

I Norge är brödet näringsrikt matbröd. Den större varma måltiden är middag, alltså mitt på dagen ca kl tre/ fyra. Sen kvällsmat. Tycker vi stressar så mycket med maten i Sverige och blir sjukt dyrt. Jag är ensamstående och blir ruinerad på det här.

Men gör som i Norge då!
  • Anonym (Matstress)
    Anonym (?) skrev 2026-01-06 10:46:25 följande:
    Men gör som i Norge då!
    Ja eller hur, tack för svar! Så himla smart!

Har en i min närhet som fått orosanmälan pga av att hon gjorde så.
  • Anonym (?)
    Anonym (Matstress) skrev 2026-01-06 11:12:50 följande:

Jaha. Vad hände med den? 
  • Anonym (Matstress)
    Anonym (?) skrev 2026-01-06 11:14:27 följande:
    Jaha. Vad hände med den? 
    Det vet jag inte. Men hon var tvungen till hembesök och samtal med barnen inkluderat.
  • Aliona

Du får väl göra vad som passar din familj bäst och vad som fyller dina barns behov.

Det vanligaste i Sverige är helt klart två lagade mål per dag, men det är absolut inte ovanligt att hoppa över middag hemma om alla ätit ordentlig lunch i skolan/på jobbet. Problemet är väl att många barn inte äter tillräckligt i skolan och då blir det inte mycket näring om man också äter mackor till kvällsmat. Vi äter för det mesta lagad mat men dagar när vi kommit hem sent från aktiviteter äter vi antingen gröt (manna, risgryn eller havregryn) eller stekt ägg och rostad macka. 

?Man? blir naturligtvis inte orosanmäld för att man ger barnen kvällsmat istället för middag, om barnen i övrigt får ok kost. Det är skrämselpropaganda som du inte ska lyssna på. 

• Fjäril kär

Tro mig det finns NOLL föräldrar som får anmälan för att dom äter gröt.  Då handlar det garanterat om något annat. 

Det finns ingen som tvingar dig att laga mat flera gånger om dagen.  Alla har inte samma rutiner då vi är ett mångkulturellt land . 
    Alla äter inte frukost 
    En del äter lagad mat till frukost 
    En del äter aldrig lunch 
    En dricker kaffe till lunch
    Folk äter det dom har råd med 
    Folk äter det dom måste pga sjukdom 
    En del barn är sjuka och kan inte äta mer än näringsdrycker 

Osv osv... 

Ingen nånsin kommer ifrågasätta det.

Du låter som en stressad mamma som är livrädd att göra fel för att nån berättar en historia som inte är sann och hellre tror på överdrivna myter än att ta ett djupt andetag och lita på dig själv. 

Ät vad du vill och sluta bry dig om andra.

• Anonym (Steff)
    Anonym (Matstress) skrev 2026-01-06 11:12:50 följande:

Det kanske din bekant säger men det var garanterat annat också om soc gjorde mer än ett telefonsamtal. 
  • Anonym (Matstress)
    Aliona skrev 2026-01-06 11:26:47 följande:

Du får väl göra vad som passar din familj bäst och vad som fyller dina barns behov.

Det vanligaste i Sverige är helt klart två lagade mål per dag, men det är absolut inte ovanligt att hoppa över middag hemma om alla ätit ordentlig lunch i skolan/på jobbet. Problemet är väl att många barn inte äter tillräckligt i skolan och då blir det inte mycket näring om man också äter mackor till kvällsmat. Vi äter för det mesta lagad mat men dagar när vi kommit hem sent från aktiviteter äter vi antingen gröt (manna, risgryn eller havregryn) eller stekt ägg och rostad macka. 

?Man? blir naturligtvis inte orosanmäld för att man ger barnen kvällsmat istället för middag, om barnen i övrigt får ok kost. Det är skrämselpropaganda som du inte ska lyssna på. 

Ja det är ju helt sant, vissa dagar har mina barn inte ätit så mycket i skolan. 

Men det är som att barnen förväntar sig nu på lovet att det ska vara två lagade måltider. Dom blir oroliga annars, att vi är fattiga. Vilket vi är, men det vet dom inte.

Men det är inte skrämselpropaganda. Socialtjänsten lägger stor vikt vid att fråga om barnen går middag hemma. Har själv fått den frågan när jag tyvärr under en period behövde deras hjälp.

Nu är jag en sån som alltid vill göra rätt så mina barn får alltid det som förväntas. Men det tar på kraft och pengar.

• Anonym (vanir)

Vi äter oftast bara ett lagat mål om dagen när barnen är lediga. Övriga mål varierar, men ofta ägg, yoghurt och mackor. 

Har de ätit dåligt i skolan, finns det mat i kylen eller frysen hemma som de kan värma i micron. Rester från tidigare dagar. Man kan också göra storkok någon gång i veckan, det behöver inte vara dyr mat eller avancerade rätter. Man måste inte laga mat varje dag.

Dottern äter för det mesta bra i skolan. Med sonen varierar det, då han är mer kräsen. Men det finns alltid mat hemma (de är stora nog att vara hemma och värma själva nu).

Men vissa dagar blir det mest mackor. Särskilt sonen äter inte vad som helst. Han är delvis uppväxt på makaroner och ketchup. Vi har inte blivit Soc-anmälda för det.

Barn behöver varierad och näringsrik kost, men man måste INTE laga mat två gånger om dagen. Vissa barn är svåra att få att äta tillräckligt, eller tillräckligt varierat. Soc kommer inte springande för det. Då ska det vara riktigt illa, eller så krävs andra åtgärder.

Att Soc frågar om barnens matvanor betyder inte att dessa måste vara perfekta.

• Anonym (vanir)

Ibland äter vi samma lagade mat två dagar i rad, för att det är gott och barnen gillar det. Eller för att det inte finns så mycket annat hemma just då.

Ibland äter särskilt sonen samma lagade mat två gånger samma dag (mitt på dagen samt sen eftermiddag / tidig kväll), för jag gör i ordning åt honom eller ser till att det finns, så att det inte ska bli så mycket mackor.

Hade Soc kommit springande för det, hade de fått mycket att göra. Hälften av alla barnfamiljer hade blivit underkända.

Slappna av TS. Har du dåliga erfarenheter av Soc, eller varför är du så orolig? Eller finns det andra problem i er familj, förutom att ni inte har så mycket pengar?

Svar på tråden Lunch Sverige vs Norge