• Solros123

Dumpad och ghostad efter 10 år

Första gången jag skriver här?

3 dagar innan julafton 2025 sätter sig min partner sedan 10 år tillbaka sig upp i sängen och säger att han inte tror att han kan leva med mig längre (Vi har tre barn tillsammans).
    Han flyr hem till en kompis och efter 2 veckor får jag på SMS att vi behöver prata. Jag ringer upp för att få höra att han dumpar mig och inte tänker komma hem. Orsaken, han har så dåligt samvete för saker han gjort mot mig genom åren och han kan inte komma över det. Det har delvis påverkat hans känslor mot mig men annars älskar han mig och saknar mig. I övrigt har han fortfarande rätt känslor för mig. Men han orkar inte söka någon form av hjälp och han känner att han behöver bo själv.
    Beslutet känns rätt nu men han vet inte om han har tagit rätt beslut på sikt, säger han. 

Han dök upp hemma hos oss när alla barnen var hemma bara för att packa med sig halva sitt bohag. Sedan drog han och har ghostat mig och alla våra tre barn sedan dess. Yngsta barnet är endast 2 år gammal. Han påstår sig inte kunna ha barnen förrän han har en egen lägenhet. Trots att jag kommit med flertalet förslag och lösningar för hur han kan ha barnen eller i alla fall umgås och kommunicera med dem. 
    Nu har han ghostat dem/oss i nästan 2 veckor. Idag hämtade han sina sista saker när vi var iväg.

Någon med erfarenhet, varför beter man sig som honom? Dumpar sambon utan förvarning, ghostar barnen. Flyttar in till en kompis och klarar av att hantera jobb, intressen och vänner. Men familjen sedan 10 år tillbaka är totaldumpad..

• Svar på tråden Dumpad och ghostad efter 10 år
  • Anonym (Knäppgökar)

Ja hur var det nu med vilket kön det är som tar ansvar för barnen....Obestämd

TS, jag hade en sån sopa som din man i min klass i Frankrike. Vi var alla unga 20+ som pluggade franska i två av deras terminer, det fick man studielån för just då. Och så en trebarnsfar 40+ från Sverige som hade flytt från familjen och bara "måste få hitta sig själv lite". 

"Hitta sig själv" verkade mest bestå av att dricka för mycket vin, nostalgi-föreläsa om sin ungdom och försöka ragga på väldigt ointresserade studentskor.

Han var med andra ord rejält omogen och vi tyckte bara han var knäpp.

• Solros123
    Anonym (qwerty) skrev 2026-01-11 00:50:40 följande:

As till man och praktas till pappa.

Kontakta hans föräldrar, förklara vad som skett och att barnen undrar vart fan pappa är. De får hjälpa till här när de uppfostrat en idiot.

Säg till honom att ni behöver prata, han kan inte köra med, "det är inte så enkelt" för jo, prata är enkelt, enklare än att flytta alla sina saker och överge partner och barn.
    Det finns partnersamtal och terapi man kan få genom kommunen, du kan även få stöd. Hör av dig till dem och fråga hur du ska göra,
    samt meddela att du är själv med barnen just nu och han ska som minsta sak bistå med underhåll.

Jag har ringt hans föräldrar flera gånger men de är tydliga med att trots att jag ensam tar hand om deras barnbarn så är de inte intresserade av att prata med mig. De säger att sonen, mitt ex inte pratar med dem och de verkar vilja ligga lågt. Så därifrån får jag noll stöd.

Vi har gått i parterapi några gånger sedan i somras, vi har pratat och det har för mig känts bra, men uppenbarligen har exet tänkt på saker som han inte ville lyfta där för ?det hade ändå inte hjälpt?.
  • Solros123
    Anonym (c) skrev 2026-01-11 08:41:59 följande:

Han kanske tänker att han kan starta ett nytt liv. Och det kan han absolut, men frågan är vilket liv.

Om han har orealistiska planer när det gäller vilket företag han kan starta och inte kollar upp det seriöst, slösar pengar på för dyr sportutrustning och vill köpa ny alldeles för dyr bil, så kommer han inte framåt på ett bra sätt. För han släpar på samma gamla orealistiska jag. 

Dessutom kommer han att få högre levnadskostnader som ensamstående. 

Men visst, han kanske har hittat en annan att bo med, tiden får utvisa. 

Tror att du ska ställa in dig på att leva ensam, åtminstone på kort sikt, och söka stöd hos kurator på vårdcentralen, hos vänner och släkt eller hos en diakon i Svenska kyrkan (man behöver inte vara troende).  

För det är en väldigt jobbig sits som du har hamnat i!

Ja mycket känns orealistiskt kring honom och hans agerande. Men just nu är det väl lugnt för honom, han bor hemma hos en vän, de lagar mat och har trevliga kvällar tillsammans och ihop med vänner. Han har fortfarande inte träffat barnen (3 veckor sedan). Han skulle ha hämtat sina sista saker i fredags men gjorde inte det. Jag har fått en tid hos psykoterapeuten hos vårdcentralen, om 2 veckor?.
  • Solros123
    Anonym (Knäppgökar) skrev 2026-01-11 19:25:10 följande:

Ja hur var det nu med vilket kön det är som tar ansvar för barnen....Obestämd

TS, jag hade en sån sopa som din man i min klass i Frankrike. Vi var alla unga 20+ som pluggade franska i två av deras terminer, det fick man studielån för just då. Och så en trebarnsfar 40+ från Sverige som hade flytt från familjen och bara "måste få hitta sig själv lite". 

"Hitta sig själv" verkade mest bestå av att dricka för mycket vin, nostalgi-föreläsa om sin ungdom och försöka ragga på väldigt ointresserade studentskor.

Han var med andra ord rejält omogen och vi tyckte bara han var knäpp.

Herre? ja det där skulle kunna vara mitt ex. Av alla de tjejer jag kommit på honom med att ha gått bakom min rygg med på ett eller annat sätt så var alla betydligt yngre än honom och av sorten ?problematisk?. 
  • Anonym (F)

Boka en tid med familjerätten för att diskutera vårdnad och fastställt umgänge.

• Anonym (m)
    Anonym (F) skrev 2026-01-12 08:11:49 följande:

Boka en tid med familjerätten för att diskutera vårdnad och fastställt umgänge.

Och där tror du att han kommer dyka upp? Men visst, det är kanske bra att personalen där ser vilken dålig pappa han är.
  • Anonym (m)

TS varför svarar du inte på hur ni kan ha tonåringar efter 10 års förhållande?

• Anonym (c)
    Solros123 skrev 2026-01-12 06:59:31 följande:
    Herre? ja det där skulle kunna vara mitt ex. Av alla de tjejer jag kommit på honom med att ha gått bakom min rygg med på ett eller annat sätt så var alla betydligt yngre än honom och av sorten ?problematisk?. 
    Jättebra att du har fått tid hos psykoterapeut på vårdcentralen! Det finns också stödlinjer där man kan få samtal på mobilen, om du känner att du akut behöver det!

Ju mer jag läser, ju mer funderar jag på om det kanske är det bästa som har skett för dig i det långa loppet. Att han flyttade. Om du inte själv tycker att det är okej att leva i en öppen relation.

Om han är ovarsam med pengar så är du kanske inte heller så mycket värre ute ekonomiskt heller nu? Men det klart du har ju hyran själv för en större lägenhet nu. 

Du kanske inte är tillräckligt strulig för honom? Om han nu söker upp jättestruliga tjejer (som kanske är en spegelbild av honom själv psykologoskt sett.)

Om han själv inte visat tecken på att vilja mogna är det tveksamt om han kommer att göra det i framtiden heller....
  • Fjäril kär
    Anonym (m) skrev 2026-01-12 10:35:14 följande:

TS varför svarar du inte på hur ni kan ha tonåringar efter 10 års förhållande?

Du fattar inte själv?  Tonåringarna är från tidigare relation givetvis och är inte deras gemensamma. 
Svar på tråden Dumpad och ghostad efter 10 år