• Anonym (Ulf)

Får inte träffa dottern

Lång historia kort. 

Har en dotter på 13 år. Separerade ifrån henne mamma för ca 3,5 år sen. Dottern vill inte träffa mig mer, men ingen vet varför. 

Hon har en ADHD-problematik, samtidigt som henne mamma också har psykiska besvär, bipolaritet m.m. 

Jag har ny sambo sedan tätt inpå separationen. Dottern har sagt x ggr att hon älskar min nya sambo. 

Jag går sönder när jag inte får träffa henne, och ingen vet eller kan förklara varför. Inte heller mitt ex, och hon hjälper inte direkt till heller. 

Hur ska jag tänka? Går till psykolog m.m, men behöver ännu mer inputs på hur jag ska hantera det. 

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Får inte träffa dottern
  • Anonym (Hj)

Handlar det om att din dotter inte kommer till dig eller träffas ni inte alls? Om hon av någon anledning inte vill vara hos dig varannan vecka eller på helger så kan man ju iaf träffas och hitta på något.

Mamman kanske inte lägger energi på att se till att dotter kommer till dig för hon anser att er dotter får bestämma det själv. 

Sen kan det ju vara så att din dotter inte vill vara hos dig på grund utav att du nu redan är sambo. Spelar ingen roll om hon gillar din sambo eller inte.  Kan vara och kännas jobbigt ändå. Kanske tyckte du valde din nya framför henne. 

• Anonym (J)

Vad sa tingsrätten och familjerätten?  Hur blev vårdnaden och umgängesschemat? 

• Anonym (Ulf)
    Anonym (Hj) skrev 2026-01-19 06:28:13 följande:

Handlar det om att din dotter inte kommer till dig eller träffas ni inte alls? Om hon av någon anledning inte vill vara hos dig varannan vecka eller på helger så kan man ju iaf träffas och hitta på något.

Mamman kanske inte lägger energi på att se till att dotter kommer till dig för hon anser att er dotter får bestämma det själv. 

Sen kan det ju vara så att din dotter inte vill vara hos dig på grund utav att du nu redan är sambo. Spelar ingen roll om hon gillar din sambo eller inte.  Kan vara och kännas jobbigt ändå. Kanske tyckte du valde din nya framför henne. 

Hon vill helst inte ses alls verkar det som. 

Som du säger; mamman anser att dottern själv ska bestämma. Mamman har även pratat skit om mig inför dottern osv, gör ju inte saker bättre. 

Dottern har också haft mer kontakt med min sambo än med mig vid några tillfällen. Hon är även blockat mitt nr, utan att säga varför. 

• Anonym (Ulf)
    Anonym (J) skrev 2026-01-19 06:32:39 följande:

Vad sa tingsrätten och familjerätten?  Hur blev vårdnaden och umgängesschemat? 

Familjerätten gav ingenting. Vi har delad vårdnad, men alla instanser lyssnar i stort sett enbart på barnet. Och hon är, anser jag med många, hjärntvätta av mamman tyvärr.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ulf) skrev 2026-01-19 06:38:19 följande:
    Familjerätten gav ingenting. Vi har delad vårdnad, men alla instanser lyssnar i stort sett enbart på barnet. Och hon är, anser jag med många, hjärntvätta av mamman tyvärr.
    Så du drev inte på från början om ett fasställt schema?  

Är du oroligt för dottern har du soc som ett alternativ 
    Har du varit i kontakt med skolan, mentor, elevhälsan? 
  • Anonym (Skilsmässobarn)

Hej, det är tråkigt när det blir så.
    Jag tänker att din dotter kan bestämma själv om ni ska ses eller inte. Men som vuxen är det viktigt att fortsätta finnas, höra av sig, föreslå träffar, skicka peppade sms och aktivt visa att man bryr sig, att man ser henne och att du samtidigt respekterar henne.
    Om det inte ligger annat bakom som du inte skriver här så är det nog en lojalitets konflikt i henne.
    Fortsätt finnas och höra av dig och för allt i världen säg inget negativt om hennes mamma.
    Ge det tid , stå kvar och var glad de gånger hon hör av sig.

• Anonym (Ulf)
    Anonym (J) skrev 2026-01-19 06:41:45 följande:
    Så du drev inte på från början om ett fasställt schema?  

Är du oroligt för dottern har du soc som ett alternativ 
    Har du varit i kontakt med skolan, mentor, elevhälsan? 

Oh jo. Men får ju noll gensvar. 

Har inkommit flera orosanmälningar. Men ger ingenting det heller tyvärr. 

• Anonym (Ulf)
    Anonym (Skilsmässobarn) skrev 2026-01-19 06:48:05 följande:

Hej, det är tråkigt när det blir så.
    Jag tänker att din dotter kan bestämma själv om ni ska ses eller inte. Men som vuxen är det viktigt att fortsätta finnas, höra av sig, föreslå träffar, skicka peppade sms och aktivt visa att man bryr sig, att man ser henne och att du samtidigt respekterar henne.
    Om det inte ligger annat bakom som du inte skriver här så är det nog en lojalitets konflikt i henne.
    Fortsätt finnas och höra av dig och för allt i världen säg inget negativt om hennes mamma.
    Ge det tid , stå kvar och var glad de gånger hon hör av sig.

Jag gör allt det du skriver; är alltid jätteglad när vi ses. Det är även dottern, vilket gör det ännu konstigare. Jag hör av mig och frågar hur hon mår, men hon skriver ändå att hon tycker inte att jag bryr mig om henne. 

Jag hade absolut inte tänkt säga nåt elakt om hennes mamma, även om hon pratar skit om mig. Saker som inte stämmer. 

Jag kämpar, men är sjukt tufft. 

• Anonym (J)
    Anonym (Ulf) skrev 2026-01-19 06:48:34 följande:

Oh jo. Men får ju noll gensvar. 

Har inkommit flera orosanmälningar. Men ger ingenting det heller tyvärr. 

Du tog det inte till tingsrätten för att tvinga fram ett schema?

Vem har orosanmälant och när? 
  • Anonym (Ulf)
    Anonym (J) skrev 2026-01-19 06:51:21 följande:
    Du tog det inte till tingsrätten för att tvinga fram ett schema?

Vem har orosanmälant och när? 

Nej. Inte så långt. 

Jag och dotterns farmor förra året. 

Dotterns farfar m.fl för nån mån sen. 

Svar på tråden Får inte träffa dottern