• Anonym (Ulf)

Får inte träffa dottern

Lång historia kort. 

Har en dotter på 13 år. Separerade ifrån henne mamma för ca 3,5 år sen. Dottern vill inte träffa mig mer, men ingen vet varför. 

Hon har en ADHD-problematik, samtidigt som henne mamma också har psykiska besvär, bipolaritet m.m. 

Jag har ny sambo sedan tätt inpå separationen. Dottern har sagt x ggr att hon älskar min nya sambo. 

Jag går sönder när jag inte får träffa henne, och ingen vet eller kan förklara varför. Inte heller mitt ex, och hon hjälper inte direkt till heller. 

Hur ska jag tänka? Går till psykolog m.m, men behöver ännu mer inputs på hur jag ska hantera det. 

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Får inte träffa dottern
  • Anonym (Ulf)
    Grässtrå77 skrev 2026-01-19 09:32:13 följande:

Förstår att det är en riktigt tuff situation för både dig och dottern.

Tänker på det hon säger om att du inte bryr dig och på vad du skulle kunna göra för att hon ska känna att du bryr dig. Hon verkar inte må bra och orkar kanske inte träffa dig då, men skulke du kunna fråga om du kan komma förbi och lämna något, tex en god lunch om hon är hemma från skolan (eller middag om hon är ensam hemma). Bara lämna den och säga ett kort hej.

Och fortsätt skicka medelanden även om du inte får svar. Och fråga inte varför hon inte svarar eller kommentera när ni har kontakt, sånt kan ge ångest.

Är ju svårt när hon inte ens vill svara när jag ringer. Blockerat mitt nr, svarar inte på sms osv. Jag skickar inget om att hon måste svara, bara frågar hur hon mår osv. Men hon kan inte bete sig hursomhelst heller;  blocka mig, sen komma när hon behöver pengar eller liknande. Samma gäller hennes mamma. Svarar inte mig när jag kollar läget, men när det är pengar det gäller så är man populär. 
  • Anonym (Ulf)
    Lynx123 skrev 2026-01-19 09:52:08 följande:

Har ni ingen kontakt eller är det bara fysisk kontakt hon inte vill ha? 

I stort sett ingen kontakt alls. 
  • Anonym (Ulf)
    Anonym (Grabb) skrev 2026-01-19 10:59:35 följande:

Kan känna igen mig, och känna för dig TS.

I sak så har du fått det bästa råd du kan få; dvs fortsätt hålla kontakten (SMS, DM på Insta, en Snap... beroende på vilka "kontaktytor" ni har...). Tänk "mjuka händer", försök så långt det går att inte hamna i några sms som kan väcka tankar på skuld, skam, ångest, eller vara "för" ifrågasättande (varför vill du aldrig träffas?). Hur tufft det än kan vara...

Men visa att du finns där, för henne. Alltid, hela tiden. Visa att du är engagerad, att du vill väl. Men var samtidigt aktsam på "balansgången"...

Fokusera på dig, och din dotter, och er relation. Lägg ingen energi på ditt ex, eller vad som sagts tidigare hit och dit. Det kan du inte påverka, varken då, eller framåt. Tänk framåt, tänk "ny relation".  

För din egen skull. Tänk hela tiden att du är den vuxna i detta (!). Ditt barn är just det - ett barn. Ytterligare en tanke att bära med dig - bortsett från att din dotter kanske kämpar med olika former av psykisk ohälsa, eller blir "påverkad" av sin mammas psykiska ohälsa - Glöm inte bort att din dotter (dessutom) är 13år, hon är nybliven tonåring (!). Även om allt (runt i kring) skulle vara "bra", så är tonårstiden oerhört tuff för många. Och det kan vara tufft under ett antal år (!)... tyvärr...

Vidare, när du får någon positiv respons, om än så liten, eller sällan. Sätt in den "på banken". För att orka.

Så, ge inte upp. Håll i, håll ut. 

Bra skrivet. Tack. Jag tar alla tillfällen jag får att njuta när vi ses osv. Tyvärr alldeles för sällan. Är också rädd att hon kommer må ännu sämre när hon konstant blir påmind över sjukdomar, att man måste vila hela tiden, att hon mår dåligt osv, av folk i hennes närhet. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Ulf) skrev 2026-01-19 11:10:12 följande:
    Är ju svårt när hon inte ens vill svara när jag ringer. Blockerat mitt nr, svarar inte på sms osv. Jag skickar inget om att hon måste svara, bara frågar hur hon mår osv. Men hon kan inte bete sig hursomhelst heller;  blocka mig, sen komma när hon behöver pengar eller liknande. Samma gäller hennes mamma. Svarar inte mig när jag kollar läget, men när det är pengar det gäller så är man populär. 
    Vadå "kan"? 
    Hon är ett barn i en känslig ålder. Av någon anledning vill hon inte ses. 
    Men du som förälder har väl fortfarande försörjningsplikt för din dotter, så du ska väl ändå ge henne pengar? Sådant kan du och mamman göra upp om med rätten. 
    Underhållet ska inte komma med förbehåll. Du är skyldig att försörja din dotter.
  • Anonym (Brister)
    Anonym (Ulf) skrev 2026-01-19 06:38:19 följande:
    Familjerätten gav ingenting. Vi har delad vårdnad, men alla instanser lyssnar i stort sett enbart på barnet. Och hon är, anser jag med många, hjärntvätta av mamman tyvärr.

Vem ska de annars lyssna på menar du?

Vad gör du rent konkret för att återfå kontakten med henne? Det låter ju lite oroväckande att dottern både haft mer kontakt med sin mamma OCH din nya. 

• Anonym (Brister)
    Anonym (Ulf) skrev 2026-01-19 11:10:12 följande:
    Hon är 13! Ni är inte, och ska inte, vara på samma nivå. En förälders jobb är att älska sitt barn förutsättningslöst.
  • Anonym (m)
    Anonym (.) skrev 2026-01-19 16:22:41 följande:
    Vadå "kan"? 
    Hon är ett barn i en känslig ålder. Av någon anledning vill hon inte ses. 
    Men du som förälder har väl fortfarande försörjningsplikt för din dotter, så du ska väl ändå ge henne pengar? Sådant kan du och mamman göra upp om med rätten. 
    Underhållet ska inte komma med förbehåll. Du är skyldig att försörja din dotter.
    Men det om att dottern själv som ber om pengar så kanske det mer handlar om fickpengar och inte försörjningspengar.
  • Anonym (.)
    Anonym (m) skrev 2026-01-19 17:22:04 följande:
    Men det om att dottern själv som ber om pengar så kanske det mer handlar om fickpengar och inte försörjningspengar.
    Ja, så kanske det är.
    Men han väljer ändå att fokusera på det, att hon inte "kan be om pengar" om hon inte vill ses.

En tonåring kan visst "be om pengar", och jag lade till det där om underhåll, just för att pengar som går till ens barn inte har något att göra med om de bor hos en eller inte, eller om dottern inte beter sig som han vill. 
    Frågan är väl om ts ens betalar underhåll. 
  • Anonym (m)
    Anonym (.) skrev 2026-01-19 17:59:39 följande:
    Ja, så kanske det är.
    Men han väljer ändå att fokusera på det, att hon inte "kan be om pengar" om hon inte vill ses.

En tonåring kan visst "be om pengar", och jag lade till det där om underhåll, just för att pengar som går till ens barn inte har något att göra med om de bor hos en eller inte, eller om dottern inte beter sig som han vill. 
    Frågan är väl om ts ens betalar underhåll. 
    Kan kan man väl, men är det inte märkligt att be om pengar av någon man inte vill ha i sitt liv? Jag hade iallafall inte gjort det. Om vi antar det inte handlar om försörjningen då. Det är väl tveksamt att det är så att dottern ber TS om pengar för att betala hyran och sätta mat på bordet så borde ju handla om egna fickpengar för nöjen.
  • Anonym (Brister)
    Anonym (m) skrev 2026-01-19 19:02:10 följande:
    Kan kan man väl, men är det inte märkligt att be om pengar av någon man inte vill ha i sitt liv? Jag hade iallafall inte gjort det. Om vi antar det inte handlar om försörjningen då. Det är väl tveksamt att det är så att dottern ber TS om pengar för att betala hyran och sätta mat på bordet så borde ju handla om egna fickpengar för nöjen.
    Är du 13 år? Annars förstår jag inte jämförelsen. Det är väl klart att ingen vuxen gör så. Men barn är inte kända för att tänka som vi gör.
Svar på tråden Får inte träffa dottern