Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-21 13:51:19 följande:
Ok ja det är olika hur det sägs om saltet. Enligt läkaren undvik salt eller att extra salta. Undvik all processerad mat som korv, pålägg. Koka all mat....(vilket jag är less på) Jag dricker lättmjölk, tål inte ost, grädde eller standard mjölk.
Äter sällan söta saker.
Av kryddorna du säger är hälsokuren tål jag inte cayen, chilli , gurkmeja eller ingefära.
Var får man tag på Brödernas köttpåägg?
Röbetsjuice tål jag inte heller.......Har som sagt fibromyalgi och tål inte en massa i mat eller drick väg. Promenerar så ofta jag kan.
Det låter som att du har en hyfsat god kosthållning. Stressa inte upp dig över det utan titta på trycket när du mäter det - har det gått ner sedan du började medicinera? I så fall är det jättebra.
Som med så många andra sjukdomar hakar folk ofta upp sig på just
kosten, trots att det är så många olika faktorer som leder till högt blodtryck.
Det viktigaste är ändå att skära ner på saltet om man nu talar om kosten.
Sedan finns det annat att jobba på för de som behöver: vikten, rökning, stress i allmänhet, hög ålder (svårt att undvika), stillasittande, alkohol, dålig sömn och förstås ärftlighet som också är svårt att ändra på.
Kosten är ju dagens nya "religion" så det är genast detta alla vill prata om när det gäller hälsa, trots att det finns så många andra viktiga faktorer som spelar in.
Jag har ätit blodtrycksmedicin i ca 15 år nu och inte haft några biverkningar att tala om. Får man det, kan man bara byta till en annan medicin som funkar.
Hellre medicinera än hjärtinfarkt (som jag också har haft). Om jag fick en krona för alla som har kommit med goda råd om kosten efter det så skulle jag vara rik nu. Folk snackar om saker de inte har koll på för att dämpa sin egen stress. Det har inget med verkligheten att göra.
Ät, njut, var glad och ta hand om dig på bästa sätt. Din kropp är ditt tempel.
Ett exempel från mitt liv: tränar styrketräning 4 gånger i veckan, går dagliga promenader, håller kaloriintaget relativt lågt, mycket frukt och grönt, försöker sova 7-8 timmar per natt (misslyckas oftast), basta är bra för hjärtat, det sociala spelar stor roll - att umgås med nära och kära under trevliga former, lägga lite tid och kärlek på hemmet och ja, även maten. Yes, jag kommer att äta en semla och jag äter en mjukglass på sommaren. Äter smågodis ibland och även en god biff med bearnaisesås och pommes. Men - det sker inte ofta och bara vid utvalda tillfällen. För mig är det viktigt att skilja på vardag och fest. Vardag kan vara lite tråkigt, fest får vara just fest.
Den viktigaste dieten kan vara att utesluta vissa stressande människor ur ens tillvaro.
Ok, nu ska jag inte skriva mer! :)