• Anonym (Rådvill)

Högt blodtryck

Ni som har fått högt blodtryck och medicin för att får ner den hur har ni gjort med maten? 
    Har ni totalt lämnat allt med salt?
    Äter ni bara kokt kött, fågel, fisk och grönsaker?

Enligt vad man läser och får höra ska man inte äta en bit korv, varmkorv, grillad korv, eller som pålägg.

Skulle vara bra att få prata med er som haft problemet med högt blodtryck länge och hur ni lever med detta. Jag själv är rådvill och tänker inte leva med att bara äta kokt och bönor och allt som rekommenderas som inte ens är gott.

• Svar på tråden Högt blodtryck
  • Anonym (Rådvill)

Har ni som äter blodtrycksmätare haft några biverkningar som yrsel eller annat?

Frågar även en dum sak som vågar ni ta några öl eller vin till mat ibland?  

Jag är nojig då jag inte har ätit några mediciner över huvud taget mer än Alvedon vid smärta då jag har fibromyalgi.

• Anonym (Paleo)

Att låta bli att äta salt vid högt blodtryck är fel. 
    Det är vilken typ av salt man äter som är viktigt. 
    Vi behöver mineralerna. För lite salt kan ge högt blodtryck också!

Hoppa över saltet som är tillsatt (Dvs. hel- och halvfabrikat) så långt det går.  Använd riktigt salt UTAN klumpförebyggande medel. Gärna havssalt. 

Förutom att äta hälsosamt (= inte som livsmedelsverket säger), dvs, riktigt kött, riktigt smör, fulllfeta mejeriprodukter. Undvika spannmål, växtbaserade oljor, socker och ultraprocessad mat, socker, sötningsmedel (tror det var det mesta) så tillsätt bra kryddor!
    Bladkryddor, cayennepeppar, chili, gurkmeja och ingefära är rena hälsokuren!

Att hoppa över korv och olika påläggsprodukter är inte helt fel. Brödernas har bra köttpålägg utan konstiga tillsatser. 

Drick rödbetsjuice för blodrtyckets skull så kanske du slipper mediciner på sikt. Träna utifrån det du kan. Yoga är jättebra när man har problem med blodtrycket. 

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Paleo) skrev 2026-01-21 13:13:30 följande:

Hoppa över saltet som är tillsatt (Dvs. hel- och halvfabrikat) så långt det går.  Använd riktigt salt UTAN klumpförebyggande medel. Gärna havssalt. 

Förutom att äta hälsosamt (= inte som livsmedelsverket säger), dvs, riktigt kött, riktigt smör, fulllfeta mejeriprodukter. Undvika spannmål, växtbaserade oljor, socker och ultraprocessad mat, socker, sötningsmedel (tror det var det mesta) så tillsätt bra kryddor!

Att hoppa över korv och olika påläggsprodukter är inte helt fel. Brödernas har bra köttpålägg utan konstiga tillsatser. 

Drick rödbetsjuice för blodrtyckets skull så kanske du slipper mediciner på sikt. Träna utifrån det du kan. Yoga är jättebra när man har problem med blodtrycket. 

Ok ja det är olika hur det sägs om saltet. Enligt läkaren undvik salt eller att extra salta. Undvik all processerad mat som korv, pålägg. Koka all mat....(vilket jag är less på) Jag dricker lättmjölk, tål inte ost, grädde eller standard mjölk.
    Äter sällan söta saker.

Av kryddorna du säger är hälsokuren tål jag inte cayen, chilli , gurkmeja eller ingefära.

Var får man tag på Brödernas köttpåägg?

Röbetsjuice tål jag inte heller.......Har som sagt fibromyalgi och tål inte en massa i mat eller drick väg. Promenerar så ofta jag kan.
  • Anonym (Systole)

Är det bara blodtrycket och medicineringen får ner trycket till normalt så behöver man ju inte anpassa kosten.

Men då får du ju leva med medicinering.

Sedan finns det ju medicinska fördelar med att anpassa kosten och börja motionera lite mer men ingen vill ju leva på bara kokt blomkål, osaltad, resten av livet.

Jag har anpassat min kost en del men äter ju i stort sett som innan ändå.

• Anonym (W)
    Anonym (Paleo) skrev 2026-01-21 13:13:30 följande:

Som sagt. Det du skriver har ingenting med vetenskapen att göra och är inte vad varken läkare eller dietister rekommenderar. Tvärtom. 

Det är nog betydligt lättare att leva normalt hälsosamt, skippa rött kött och korv  och skitmat men göra undantag ett rimligt antal gånger. Strunta i vad tiktok-dietisterna säger och följa vetenskapligt belagda råd och rön. 

Jag tror inte man behöver göra något extremt, särskilt inte om man är den typen som lätt får blodtrycket under kontroll med medicin. Vissa får ju inte det och då kanske man måste ta i extra.

Vi är alla olika, TS. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-21 13:51:19 följande:
    Ok ja det är olika hur det sägs om saltet. Enligt läkaren undvik salt eller att extra salta. Undvik all processerad mat som korv, pålägg. Koka all mat....(vilket jag är less på) Jag dricker lättmjölk, tål inte ost, grädde eller standard mjölk.
    Äter sällan söta saker.

Av kryddorna du säger är hälsokuren tål jag inte cayen, chilli , gurkmeja eller ingefära.

Röbetsjuice tål jag inte heller.......Har som sagt fibromyalgi och tål inte en massa i mat eller drick väg. Promenerar så ofta jag kan.
    Det låter som att du har en hyfsat god kosthållning. Stressa inte upp dig över det utan titta på trycket när du mäter det - har det gått ner sedan du började medicinera? I så fall är det jättebra. 

Som med så många andra sjukdomar hakar folk ofta upp sig på just kosten, trots att det är så många olika faktorer som leder till högt blodtryck.

Det viktigaste är ändå att skära ner på saltet om man nu talar om kosten.

Sedan finns det annat att jobba på för de som behöver: vikten, rökning, stress i allmänhet, hög ålder (svårt att undvika), stillasittande, alkohol, dålig sömn och förstås ärftlighet som också är svårt att ändra på. 

Kosten är ju dagens nya "religion" så det är genast detta alla vill prata om när det gäller hälsa, trots att det finns så många andra viktiga faktorer som spelar in. 

Jag har ätit blodtrycksmedicin i ca 15 år nu och inte haft några biverkningar att tala om. Får man det, kan man bara byta till en annan medicin som funkar.

Hellre medicinera än hjärtinfarkt (som jag också har haft). Om jag fick en krona för alla som har kommit med goda råd om kosten efter det så skulle jag vara rik nu. Folk snackar om saker de inte har koll på för att dämpa sin egen stress. Det har inget med verkligheten att göra. 

Ät, njut, var glad och ta hand om dig på bästa sätt. Din kropp är ditt tempel. 

Ett exempel från mitt liv: tränar styrketräning 4 gånger i veckan, går dagliga promenader, håller kaloriintaget relativt lågt, mycket frukt och grönt, försöker sova 7-8 timmar per natt (misslyckas oftast), basta är bra för hjärtat, det sociala spelar stor roll - att umgås med nära och kära under trevliga former, lägga lite tid och kärlek på hemmet och ja, även maten. Yes, jag kommer att äta en semla och jag äter en mjukglass på sommaren. Äter smågodis ibland och även en god biff med bearnaisesås och pommes. Men - det sker inte ofta och bara vid utvalda tillfällen. För mig är det viktigt att skilja på vardag och fest. Vardag kan vara lite tråkigt, fest får vara just fest.

Den viktigaste dieten kan vara att utesluta vissa stressande människor ur ens tillvaro. 

Ok, nu ska jag inte skriva mer! :) 
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Systole) skrev 2026-01-21 14:13:24 följande:

Är det bara blodtrycket och medicineringen får ner trycket till normalt så behöver man ju inte anpassa kosten.

Men då får du ju leva med medicinering.

Sedan finns det ju medicinska fördelar med att anpassa kosten och börja motionera lite mer men ingen vill ju leva på bara kokt blomkål, osaltad, resten av livet.

Jag har anpassat min kost en del men äter ju i stort sett som innan ändå.

Jag får hoppas att blodtrycket går ner med medicineringen, men det tar väl ett bra tag innan medicinen kommit i gång.

Låter bra att dom flesta äter i stor sett som vanligt.
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (W) skrev 2026-01-21 14:14:25 följande:
    Som sagt. Det du skriver har ingenting med vetenskapen att göra och är inte vad varken läkare eller dietister rekommenderar. Tvärtom. 

Det är nog betydligt lättare att leva normalt hälsosamt, skippa rött kött och korv  och skitmat men göra undantag ett rimligt antal gånger. Strunta i vad tiktok-dietisterna säger och följa vetenskapligt belagda råd och rön. 

Jag tror inte man behöver göra något extremt, särskilt inte om man är den typen som lätt får blodtrycket under kontroll med medicin. Vissa får ju inte det och då kanske man måste ta i extra.

Vi är alla olika, TS. 
    Så är det nog
  • Anonym (Rådvill)
    Mrs Moneybags skrev 2026-01-21 14:29:41 följande:
    Det låter som att du har en hyfsat god kosthållning. Stressa inte upp dig över det utan titta på trycket när du mäter det - har det gått ner sedan du började medicinera? I så fall är det jättebra. 

Som med så många andra sjukdomar hakar folk ofta upp sig på just kosten, trots att det är så många olika faktorer som leder till högt blodtryck.

Det viktigaste är ändå att skära ner på saltet om man nu talar om kosten.

Sedan finns det annat att jobba på för de som behöver: vikten, rökning, stress i allmänhet, hög ålder (svårt att undvika), stillasittande, alkohol, dålig sömn och förstås ärftlighet som också är svårt att ändra på. 

Kosten är ju dagens nya "religion" så det är genast detta alla vill prata om när det gäller hälsa, trots att det finns så många andra viktiga faktorer som spelar in. 

Jag har ätit blodtrycksmedicin i ca 15 år nu och inte haft några biverkningar att tala om. Får man det, kan man bara byta till en annan medicin som funkar.

Hellre medicinera än hjärtinfarkt (som jag också har haft). Om jag fick en krona för alla som har kommit med goda råd om kosten efter det så skulle jag vara rik nu. Folk snackar om saker de inte har koll på för att dämpa sin egen stress. Det har inget med verkligheten att göra. 

Ät, njut, var glad och ta hand om dig på bästa sätt. Din kropp är ditt tempel. 

Ett exempel från mitt liv: tränar styrketräning 4 gånger i veckan, går dagliga promenader, håller kaloriintaget relativt lågt, mycket frukt och grönt, försöker sova 7-8 timmar per natt (misslyckas oftast), basta är bra för hjärtat, det sociala spelar stor roll - att umgås med nära och kära under trevliga former, lägga lite tid och kärlek på hemmet och ja, även maten. Yes, jag kommer att äta en semla och jag äter en mjukglass på sommaren. Äter smågodis ibland och även en god biff med bearnaisesås och pommes. Men - det sker inte ofta och bara vid utvalda tillfällen. För mig är det viktigt att skilja på vardag och fest. Vardag kan vara lite tråkigt, fest får vara just fest.

Den viktigaste dieten kan vara att utesluta vissa stressande människor ur ens tillvaro. 

Ok, nu ska jag inte skriva mer! :) 
    Det var väldigt fint och läsa ditt inlägg och får nog mig och oroa mig mindre.

Jag är en orolig person och har alltid varit det. Stressat har jag också varit ofta.
    Nu är jag pensionär och alldeles för stillasittande. Men kan också påpekas att jag under hösten åt väldigt mycket rökt och saltigt mat bara för att mätta magen.

Äter dock inte Hämtmat som pizza eller annat snabbmat. Äter sällan sötsaker, möjligen någon gång lite Got & Blandat.

Det är svårt att sluta och oroa sig och verka stressad trots att man är pensionär.
  • Anonym (Paleo)
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-21 13:51:19 följande:
    Äter sällan söta saker.

Fibro är en autoimunsjukdom. En inflammation i kroppen. Det kan man få hyfsad ordning på med hjälp av kosten. Att få ner inflammationen i kroppen är det viktigaste. Då ska man äta mat som är antiinflammatorisk. AIP kost. 

Det räcker inte med att göra en sak utan man måste ställa om allt!
    Du behöver inte äta kokt mat enbart. Vilka korkade råd!

Jag får inte ihop fibro med att du inte tål en massa mat eller dryck. Firbo hör hemma i samma "grupp" sjukdomar som jag har. Min mamma hade fibro. Så jag blir nyfiken hur det hänger ihop i ditt fall.

Sen ska man inte glömma att läkare har haft i princip EN lektion gällande kost under sin utbildning. Hur mycket lär man sig då?
  • Anonym (W)
    Anonym (Paleo) skrev 2026-01-22 12:13:09 följande:
    Fibro är en autoimunsjukdom. En inflammation i kroppen. Det kan man få hyfsad ordning på med hjälp av kosten. Att få ner inflammationen i kroppen är det viktigaste. Då ska man äta mat som är antiinflammatorisk. AIP kost. 

Jag får inte ihop fibro med att du inte tål en massa mat eller dryck. Firbo hör hemma i samma "grupp" sjukdomar som jag har. Min mamma hade fibro. Så jag blir nyfiken hur det hänger ihop i ditt fall.

Sen ska man inte glömma att läkare har haft i princip EN lektion gällande kost under sin utbildning. Hur mycket lär man sig då?
    Nja...läkare har ungefär 15 timmar näringsfysiologi samt att de lär sig om hela människokroppen från topp till tå under sex års tid. 

Hur många timmars lektioner har du själv i näringslära och sjukdomslära?
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Paleo) skrev 2026-01-22 12:13:09 följande:

Det finns en massa olika saker som man inte tål när man har fibromyalgi enligt vad jag fått lära mig. Jag har haft fibro i 57 år. Dock fick inte det på papper förrän 2007.

Matöverkänslighet: Personer med fibromyalgi rapporterar ofta ökad känslighet mot vissa livsmedel, även om det inte rör sig om en IgE-medierad "riktig" allergi.

Jag vet vad jag tål och inte tål. 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-21 12:25:20 följande:
    Jag påbörjade med att ta nu för första gången en om dan och hoppas det räcker då jag är emot all medicin.

Det är bra att jag får höra att ni andra som har blodtrycks medicin inte ändrat er kost. Och ja jag håller med om att salt är gott i många maträtter.

Jag har haft länge en egen blodtrycksmätare.
    Varför är du emot all medicin? Den räddar ju livet på miljoner människor varje år, och gör livet lättare för miljoner andra. 

Tänk så snabbt forskarna fick fram coronavaccinet, och hur många liv det räddade.

Pesten, Spanska sjukan, TBC, cancer, kikhosta, mässlingen...
  • Anonym (Rådvill)
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-22 16:51:34 följande:
    Varför är du emot all medicin? Den räddar ju livet på miljoner människor varje år, och gör livet lättare för miljoner andra. 

Tänk så snabbt forskarna fick fram coronavaccinet, och hur många liv det räddade.

Pesten, Spanska sjukan, TBC, cancer, kikhosta, mässlingen...
    Jag är inte emot att folk tar mediciner det är bara jag själv som är emot mediciner.

Jag har redan som ung fått mediciner för magkatarr och värk i kroppen, men fått biverkningar så att jag ej kunnat ha fortsatt medicinering.

Blev även fel medicinerat för halsfluss och fick ligga 4 månader på sjukhus för detta. Jag är rädd för biverkningarna och jag har rätt att tänka som jag gör.

Alla andra får göra som dom vill och för det andra så har jag nu tagit emot blodtrycksmedicinen.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Rådvill) skrev 2026-01-22 18:00:05 följande:
    Jag är inte emot att folk tar mediciner det är bara jag själv som är emot mediciner.

Jag har redan som ung fått mediciner för magkatarr och värk i kroppen, men fått biverkningar så att jag ej kunnat ha fortsatt medicinering.

Blev även fel medicinerat för halsfluss och fick ligga 4 månader på sjukhus för detta. Jag är rädd för biverkningarna och jag har rätt att tänka som jag gör.

Alla andra får göra som dom vill och för det andra så har jag nu tagit emot blodtrycksmedicinen.
    Då förstår jag. Du verkar ha haft världens otur med några mediciner. Det gläder mig att du inte är motståndare till alla mediciner för alla människor. Och blodtrycket är jätteviktigt, är det för högt kan det leda till demens och död.
Svar på tråden Högt blodtryck