Högt blodtryck
Man behöver inte vara morgonmänniska för att ta tabletter på morgonen, ta dem strax efter att du har klivit upp, när det nu än är.
Nå jag tar när jag vaknar på förmiddagen.
Jag är 41 och har haft högt blodtryck sedan efter min graviditet för 14 år sedan. Det blev tyvärr inte bättre och jag fick börja medicinera 2018. Äter Amlopidin och har gjort sedan 2020. Kommer inte ihåg vad jag hade innan men den funkade iaf inte.
Jag har inga biverkningar av den medicin jag äter nu förutom svullna och trötta ben ibland, men oftast är det också efter en lång dag av mycket stående. Jag tar medicin direkt när jag vaknar.
Jag har enligt vården antagligen riktigt kassa gener och det beror på detta. Jag har försökt med allt möjligt för att själv få ner trycket men det har inte funkat. Äter ingen speciell kost men försöker äta hälsosamt, det är väl det enda. Äter endast vegetariskt men det är inte pga blodtrycket.
Tar två piller om dagen och får därmed normalt blodtryck. Har inte anpassat kosten på minsta vis. Salt är gott.
Köpt en egen blodtrycksmätare.
Har ni som äter blodtrycksmätare haft några biverkningar som yrsel eller annat?
Frågar även en dum sak som vågar ni ta några öl eller vin till mat ibland?
Jag är nojig då jag inte har ätit några mediciner över huvud taget mer än Alvedon vid smärta då jag har fibromyalgi.
Att låta bli att äta salt vid högt blodtryck är fel.
Det är vilken typ av salt man äter som är viktigt.
Vi behöver mineralerna. För lite salt kan ge högt blodtryck också!
Hoppa över saltet som är tillsatt (Dvs. hel- och halvfabrikat) så långt det går. Använd riktigt salt UTAN klumpförebyggande medel. Gärna havssalt.
Förutom att äta hälsosamt (= inte som livsmedelsverket säger), dvs, riktigt kött, riktigt smör, fulllfeta mejeriprodukter. Undvika spannmål, växtbaserade oljor, socker och ultraprocessad mat, socker, sötningsmedel (tror det var det mesta) så tillsätt bra kryddor!
Bladkryddor, cayennepeppar, chili, gurkmeja och ingefära är rena hälsokuren!
Att hoppa över korv och olika påläggsprodukter är inte helt fel. Brödernas har bra köttpålägg utan konstiga tillsatser.
Drick rödbetsjuice för blodrtyckets skull så kanske du slipper mediciner på sikt. Träna utifrån det du kan. Yoga är jättebra när man har problem med blodtrycket.
Är det bara blodtrycket och medicineringen får ner trycket till normalt så behöver man ju inte anpassa kosten.
Men då får du ju leva med medicinering.
Sedan finns det ju medicinska fördelar med att anpassa kosten och börja motionera lite mer men ingen vill ju leva på bara kokt blomkål, osaltad, resten av livet.
Jag har anpassat min kost en del men äter ju i stort sett som innan ändå.
Hade det inte vart nödvändigt för mig att ta blodtrycksmedicin så hade jag själv inte tagit det. Annars är det enda jag tar nu i medicinväg p-piller och det har fungerat bra ihop med min blodtrycksmedicin. Annars tar jag sällan Alvedon och och då är det om värk inte går över trots vila, vatten etc. Tål inte Ipren eller acetylsalisyra då jag börjar må illa. Har hellre då ont än att må illa så man vill kräkas och även bli yr.
Enligt mig är medicin det sista och inte det första att ta. De gånger jag haft uvi så har jag låtit det läka av sig själv. Än så länge har jag sluppit ta penicillin mot det. Men med åren kan det ju bli att man blir tvungen ändå men så länge det går över av sig själv med hjälp av att dricka mycket så är det att föredra.
Jag hoppas jag slipper en massa medicin när jag blir äldre. Kommer välja bort de jag skulle kunna klara mig utan. Som det är nu finns det säkert många både yngre och äldre som har mer än vad de behöver. Antingen för de blint litar på läkare eller för att de tror att desto mer är bättre när det i själva verket kan göra en sjukare.