• Anonym (Ylva)

När tar eftervåldet slut?

Ni som lämnat kontrollerande och män som utfört psykiskt våld i stor utsträckning. När tar eftervåldet slut? Det har gått ett halvår sedan separationen och han blir bara VÄRRE. MYCKET värre. Polis är inkopplad men det får inte stop på hans upptåg. Han är fast bestämd att förstöra mitt liv på alla tänkbara sätt eftersom jag lämnat honom. Listan med brottsrubriceringar är lång. Över 10 st. Hittills. Han skiter i polisen och lär hamna i fängelse i det här tempot. Men det känns som en klen tröst, frågan är hur mycket han kommer skada mig fram tills dess. Kvinnojouren, BOPS, samtalsstöd för våldsutsatta från kommunen försöker stötta mig. Jag vill bara att han ska sluta.. Det liv han förstör mest är hans eget.. Jag vill inte ha kontakt men det gör han helt galen och nu försöker han trakassera mig på olika kreativa sätt. Det är helt sjuka saker, orkar inte gå in i detaljer. Ni som varit med om likande, vad fick den sjuka mannen att sluta? Jag har inte gjort honom något. Var tvungen att lämna då han var labil, kontrollerande och svartsjuk. Efter år av parterapi gav jag upp. Har ni några råd till mig som redan provat allt? Känns det som i alla fall? 

• Svar på tråden När tar eftervåldet slut?
  • Anonym (58753)

Finns det någonstans du kan åka? Till någon släkting/vän långt bort ett tag? Samtidigt dom du har kontakt med kvinnojour och polis?

Vet inte hur sånt här funkar men hoppas allt blir bättre för dig.

• Anonym (Ylva)
    Anonym (58753) skrev 2026-01-23 23:00:39 följande:

Finns det någonstans du kan åka? Till någon släkting/vän långt bort ett tag? Samtidigt dom du har kontakt med kvinnojour och polis?

Vet inte hur sånt här funkar men hoppas allt blir bättre för dig.

Tack! Vill vara med mina barn (ej gemensamma tack och lov). Behöver även vara tillgänglig för polisen då det är massor av förhör osv? Har kämpat så länge och är inställd på att inte ge upp. Om inte polisen får honom att sluta, vad kan då göra att han slutar ?!
  • fornminne

Jag beklagar din situation och att han tillåts hålla på. Det enda som verkar få honom att sluta i dagsläget, är att han blir inburad en längre tid. Eller att han träffar en ny kvinna, dvs hittar ett nytt offer att fokusera på. Det hoppas jag inte för hennes skull, det skulle kanske lösa situationen för dig, men det är ju ingen bra lösning.

Jag antar att han inte går att resonera med? Eller vad har han för förklaring till att han håller på så här? Har han inget eget liv, inget att förlora?

• Anonym (Ylva)
    fornminne skrev 2026-01-23 23:24:14 följande:

Jag beklagar din situation och att han tillåts hålla på. Det enda som verkar få honom att sluta i dagsläget, är att han blir inburad en längre tid. Eller att han träffar en ny kvinna, dvs hittar ett nytt offer att fokusera på. Det hoppas jag inte för hennes skull, det skulle kanske lösa situationen för dig, men det är ju ingen bra lösning.

Jag antar att han inte går att resonera med? Eller vad har han för förklaring till att han håller på så här? Har han inget eget liv, inget att förlora?

Så fruktansvärt att det ska vara enda lösningen :( Nej, han har förlorat det mesta i hans liv pga hans sätt att vara. Helt omöjlig att resonera med, vad man än säger så går inte in och han lever i en världsfrånvänd värld. Han tror tex att vi har varit på väg att återförenas när han själva verket lurade mig till att träffas och då forcerade mig till att ha sex med honom fast jag sa innan, under och efter att jag ABSOLUT inte ville. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-23 23:36:59 följande:
    Så fruktansvärt att det ska vara enda lösningen :( Nej, han har förlorat det mesta i hans liv pga hans sätt att vara. Helt omöjlig att resonera med, vad man än säger så går inte in och han lever i en världsfrånvänd värld. Han tror tex att vi har varit på väg att återförenas när han själva verket lurade mig till att träffas och då forcerade mig till att ha sex med honom fast jag sa innan, under och efter att jag ABSOLUT inte ville. 
    En våldtäktsdom kommer väl att bura in honom ett tag?
  • Anonym (erfarenhet)

I bästa fall ger de upp efter ett tag, särskilt om konsekvenserna blir alltför stora för dem själva. 

Men alla förövare bryr sig tyvärr inte om konsekvenser. Ditt ex kan vara en sådan om han inte bara håller på att sabba ditt liv, utan också sitt eget. Då hjälper i värsta fall inte ens fängelse, så vida de inte spärras in på livstid. Vilket skulle behövas ibland, inte bara för deras offers skull, utan också för de själva.

Det finns fall där offer eller anhöriga har tagit lagen i egna händer och gjort sig av med personen för gott. Om ens liv står på spel, eller ens barns liv, och samhället inte kan skydda en, vad ska man göra?

Jag hoppas att du inte behöver hamna där. Kanske lugnar han ner sig. Kanske finns det mindre olagliga sätt att få honom att sluta.

Mitt ex gav inte upp förrän efter flera år, när jag fick hjälp att sätta hårt mot hårt. Hoten och trakasserierna pågick dock inte hela tiden under dessa år, utan det gick i vågor. Det verkade styras av hans psykiska mående, om han hade druckit alkohol eller tagit droger, samt om han hade någon ny på gång eller inte.
    Det blev värre när han mådde sämre. Däremellan kunde det vara lugnt i månader.

• Anonym (Ylva)
    Tow2Mater skrev 2026-01-23 23:38:35 följande:
    En våldtäktsdom kommer väl att bura in honom ett tag?
    Jag vet inte om jag vågar berätta för polisen eftersom han kommer bli galen. Är rädd att det ändå inte ska leda till något då det blir ord mot ord. Har hittills berättat det jag har konkreta bevis på. 
  • fornminne
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-23 23:36:59 följande:
    Det finns förstås andra lösningar. Att han dör eller försvinner, som nämndes ovan. (Ja, det är en extrem åtgärd, men om det är så illa att liv står på spel, har man kanske inget att förlora.)

Eller att DU försvinner. Dvs att han inte kan hitta dig. Men då måste du och dina barn flytta och kanske bryta med allt och alla. Börja om någon annanstans långt bort. Det är inget lätt val.

Att han själv skulle komma till insikt är en fåfäng förhoppning. Då hade han redan gjort det. Då hade det inte gått så här långt.

Att han tröttnar eller tappar intresset av någon annan anledning, kan däremot hända. Om man har tur. Eller att man får hjälp att skrämma iväg honom, men det är tyvärr inte säkert att det biter. Den som skiter i konsekvenserna, skiter i det också.
  • ResanTillMelonia
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-23 23:43:27 följande:
    Jag vet inte om jag vågar berätta för polisen eftersom han kommer bli galen. Är rädd att det ändå inte ska leda till något då det blir ord mot ord. Har hittills berättat det jag har konkreta bevis på. 
    Han kan till och med erkänna för polisen, och åtal väcks. Det är var han säger i rättegången som de går på. Oavsett vad som står i polisens förhör.

nej det är faktiskt ingen idé att snurra igång den cirkusen. Det hade varit en annan sak om han överfallit dig, så pass att du behöver ringa 112 för att avlägsna honom från platsen. Då blir det automatiskt en rättegång, vare sig man vill eller inte. Och det är faktiskt bara massa jobb för dig med
  • Tow2Mater
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-23 23:43:27 följande:
    Jag tyckte du sa han var redan galen....
Svar på tråden När tar eftervåldet slut?