• Anonym (Ylva)

När tar eftervåldet slut?

Ni som lämnat kontrollerande och män som utfört psykiskt våld i stor utsträckning. När tar eftervåldet slut? Det har gått ett halvår sedan separationen och han blir bara VÄRRE. MYCKET värre. Polis är inkopplad men det får inte stop på hans upptåg. Han är fast bestämd att förstöra mitt liv på alla tänkbara sätt eftersom jag lämnat honom. Listan med brottsrubriceringar är lång. Över 10 st. Hittills. Han skiter i polisen och lär hamna i fängelse i det här tempot. Men det känns som en klen tröst, frågan är hur mycket han kommer skada mig fram tills dess. Kvinnojouren, BOPS, samtalsstöd för våldsutsatta från kommunen försöker stötta mig. Jag vill bara att han ska sluta.. Det liv han förstör mest är hans eget.. Jag vill inte ha kontakt men det gör han helt galen och nu försöker han trakassera mig på olika kreativa sätt. Det är helt sjuka saker, orkar inte gå in i detaljer. Ni som varit med om likande, vad fick den sjuka mannen att sluta? Jag har inte gjort honom något. Var tvungen att lämna då han var labil, kontrollerande och svartsjuk. Efter år av parterapi gav jag upp. Har ni några råd till mig som redan provat allt? Känns det som i alla fall? 

• Svar på tråden När tar eftervåldet slut?
  • Anonym
    Anonym (Håll ut) skrev 2026-01-24 14:50:36 följande:
    Grov kvinnofridskränkning, våldtäkt... Antar att det är ännu mer.

Han kan se fram emot minst 5 år inlåst. 
    Efter 5 år är det lättare att åter igen bura in honom ifall han då inte har något nytt att vara hysterisk över.

Ingen här kan svara tidsmässigt på när han slutar. Han slutar när att trakassera dig ger mindre än det kostar. För tillfället är du hans dopaminkick, men ju tråkigare du blir och desto mer han får betala desto mindre kommer han att hålla på.
    Några fem år lär det inte bli.
    Det vågar jag lova.

Det ts borde försöka med är att få ett kontaktförbud. Därefter är det lättare att anmäla.

Jag tror inte du har så stor koll eftersom du uttalar dig så okunnigt. Otroligt okunnigt.
  • Anonym (Håll ut)
    Anonym skrev 2026-01-24 16:45:23 följande:
    Några fem år lär det inte bli.
    Det vågar jag lova.

Det ts borde försöka med är att få ett kontaktförbud. Därefter är det lättare att anmäla.

Jag tror inte du har så stor koll eftersom du uttalar dig så okunnigt. Otroligt okunnigt.
    Vet personligen en man som fick just 5 år för grov kvinnofridskränkning och misshandel.
  • Anonym (???)

Kanske inte så konstigt att han fortsätter när han inte får några konsekvenser? Han kan t.o.m. våldta dig utan att du gör något för att sätta dit honom..

• Anonym (:()

Kan bara bidra med gnäll tyvärr. "Min" la aldrig av heller trots kontakt med polisen flera gånger. Till slut fick jag nog och bad min killkompis om hjälp. Men DÅ var det snabba ryck och fart på polisen/rättsväsendet. 6 år (!!!!) för synnerligen grov misshandel fick min kompis efter att ha skyddat mig. 

• Anonym (Håll ut)
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-24 09:41:58 följande:

Ja det är lurigt. Allt som inte går att bevisa döms dem för. Ord betyder inte mycket i en rättegång utan bevis. Därför är jag tveksam kring att berätta om sexincedenten. Om du tr fängelsestraff skulle få honom att lugna sig så är det något att överväga.. Men det skulle vara så mycket slöseri av energi om det blir för väges. Någon som har erfarenhet av detta? Sexuellt utnyttjande eller våldtäkt i en nära relation har sällan starka bevis kan jag tänka mig. Vad gör rätten åt det? Låter det passera kan jag tänka mig då de måste fria om det inte går att bevisa bortom rimliga tvivel.

"2018 infördes den ändring i brottsbalkens våldtäktsparagraf som brukar kallas "samtyckeslagen". Ändringen innebär att utgångspunkten för om en handling ska bedömas som våldtäkt är om det funnits samtycke eller inte. Det infördes också ett nytt brott, oaktsam våldtäkt, som innebär att det ställs höga krav på att gärningspersonen försäkrat sig om att offret samtyckt och att offret inte befunnit sig i en särskilt utsatt situation."
    jamstalldhetsmyndigheten.se/fakta-om-jamstalldhet/sexualbrott/

Om han döms för kvinnofridsbrott finns alltså en mycket god chans till att han även döms för våldtäkt mot dig. Samtyckeslagen innebär att när ord står mot ord bedöms sannolikheten för att han ska ha inhämtat samtycke, inte huruvida du gjorde klart att du inte ville.

En utsatt situation kan förstås vara om offret är tex berusat, men också om offret bedöms vara i en situation där hon inte vågar eller kan säga nej.

Samtyckeslagen kom till just därför att det var svårt att döma våldtäktsmän när ord stod mot ord och kvinnan behövde ha bevis (vilket sällan finns).
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (???) skrev 2026-01-24 20:04:02 följande:

Kanske inte så konstigt att han fortsätter när han inte får några konsekvenser? Han kan t.o.m. våldta dig utan att du gör något för att sätta dit honom..

Jag är på riktigt livrädd för honom. Men jag antar att det är lätt att uttrycka sig så om man aldrig fruktat för sitt liv.
  • Anonym (???)
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-24 23:26:31 följande:
    Jag är på riktigt livrädd för honom. Men jag antar att det är lätt att uttrycka sig så om man aldrig fruktat för sitt liv.
    Jag menar inte att skuldbelägga dig men om du fruktar för ditt liv måste du göra allt i din makt för att sätta dit honom. Han ska inte våldta dig ostraffat. Finns det risk för att han ger sig på dina barn?
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (???) skrev 2026-01-25 00:55:32 följande:
    Jag menar inte att skuldbelägga dig men om du fruktar för ditt liv måste du göra allt i din makt för att sätta dit honom. Han ska inte våldta dig ostraffat. Finns det risk för att han ger sig på dina barn?

Vad tror du jag har gjort senaste halvåret utöver att kämpa? Samlat bevis så att han faktiskt ska kunna åka dit på allt helvete han utsatt och utsätter mig för. Men jag inser hur sjukt galen han är nu och då är det skrämmande att inse att ett fjuttigt fängelsestraff är som att hälla bensin på en eld. Rådet jag efterfrågar var inte hur jag ska skydda barnen. Det var hur jag ska få stopp på honom och hur lång tid det tagit för andra som varit utsatta av likande. Jag har stöd av polis och kommunen för allt som rör skydd. Vore ju en tröst om någon kunde säga att det blev bättre efter en fällande dom, men jag hittar nästan mer av motsatsen känns det som.

• Anonym (Håll ut)
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-25 01:49:53 följande:

Vad tror du jag har gjort senaste halvåret utöver att kämpa? Samlat bevis så att han faktiskt ska kunna åka dit på allt helvete han utsatt och utsätter mig för. Men jag inser hur sjukt galen han är nu och då är det skrämmande att inse att ett fjuttigt fängelsestraff är som att hälla bensin på en eld. Rådet jag efterfrågar var inte hur jag ska skydda barnen. Det var hur jag ska få stopp på honom och hur lång tid det tagit för andra som varit utsatta av likande. Jag har stöd av polis och kommunen för allt som rör skydd. Vore ju en tröst om någon kunde säga att det blev bättre efter en fällande dom, men jag hittar nästan mer av motsatsen känns det som.

Fällande dom i sig kommer inte att göra honom bättre. Däremot blir han inlåst och det begränsar hans förmåga att hota dig och förstöra för dig. 

Sedan är ju de här männen olika, vissa har mer resurser än andra. Både vad gäller intelligens och/eller andra resurser som kompisar att manipulera, pengar osv.

Polisen har också särskilt utbildad personal som ver hur detta funkar, fråga efter sådan! Finns säkert inte överallt i landet, men vet att vissa distrikt har.
  • Anonym (Safe)

Sjuklig fixering. Antagligen har han någon personlighetsstörning eller npf med en ytterligare psykisk stötning.

Det som kan hjälpa är väldigt drastiskt och jobbigt för dig. Det är att se till att få skyddat identitet och flytta till annan ort och börja ett annat arbete där. Aldrig besöka släkt och vänner i deras hem utan träffa dem på ställen dit han inte skulle komma på att ni skulle träffas, som t.ex. ett litet förortscafe i ett område idär ngen av er har anledning att vara i. Bäst om inte heller släkten och vännerna vet vad du bor, alltså ha en enkel mobil med ett nytt hemligt nummer där ni kan hålla kontakten. 

Man behöver hålla sig undan i minst ett år enligt en engelsk undersökning.

Mannen får då ingen feedback på sina försök att komma åt dig och blir helt enkelt tvungrn att låta hjärnan sysselsätta sig med annat. Speciellt viktigt är detta om mannen är våldsam eller hotar med våld.

Svar på tråden När tar eftervåldet slut?