• Anonym (Ylva)

När tar eftervåldet slut?

Ni som lämnat kontrollerande och män som utfört psykiskt våld i stor utsträckning. När tar eftervåldet slut? Det har gått ett halvår sedan separationen och han blir bara VÄRRE. MYCKET värre. Polis är inkopplad men det får inte stop på hans upptåg. Han är fast bestämd att förstöra mitt liv på alla tänkbara sätt eftersom jag lämnat honom. Listan med brottsrubriceringar är lång. Över 10 st. Hittills. Han skiter i polisen och lär hamna i fängelse i det här tempot. Men det känns som en klen tröst, frågan är hur mycket han kommer skada mig fram tills dess. Kvinnojouren, BOPS, samtalsstöd för våldsutsatta från kommunen försöker stötta mig. Jag vill bara att han ska sluta.. Det liv han förstör mest är hans eget.. Jag vill inte ha kontakt men det gör han helt galen och nu försöker han trakassera mig på olika kreativa sätt. Det är helt sjuka saker, orkar inte gå in i detaljer. Ni som varit med om likande, vad fick den sjuka mannen att sluta? Jag har inte gjort honom något. Var tvungen att lämna då han var labil, kontrollerande och svartsjuk. Efter år av parterapi gav jag upp. Har ni några råd till mig som redan provat allt? Känns det som i alla fall? 

• Svar på tråden När tar eftervåldet slut?
  • Anonym (???)
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-25 01:49:53 följande:

Vad tror du jag har gjort senaste halvåret utöver att kämpa? Samlat bevis så att han faktiskt ska kunna åka dit på allt helvete han utsatt och utsätter mig för. Men jag inser hur sjukt galen han är nu och då är det skrämmande att inse att ett fjuttigt fängelsestraff är som att hälla bensin på en eld. Rådet jag efterfrågar var inte hur jag ska skydda barnen. Det var hur jag ska få stopp på honom och hur lång tid det tagit för andra som varit utsatta av likande. Jag har stöd av polis och kommunen för allt som rör skydd. Vore ju en tröst om någon kunde säga att det blev bättre efter en fällande dom, men jag hittar nästan mer av motsatsen känns det som.

Varför anmälde du då inte våldtäkten om du samlar bevis? Drar han in barnen i trakasserierna?
  • Anonym (Kvinna)

jag satt i samma sits med alla instanser. Hade larmtelefon och bodde på kvinnojour i nästan ett år.
    han blev dömd till 5 månaders fängelse.

lever idag med skyddade personuppgifter. Men nu 10 år senare har det lugnat ner sig.. men vågar aldrig hoppas.

• Anonym (Safe)
    Anonym (Kvinna) skrev 2026-01-25 11:48:31 följande:

jag satt i samma sits med alla instanser. Hade larmtelefon och bodde på kvinnojour i nästan ett år.

lever idag med skyddade personuppgifter. Men nu 10 år senare har det lugnat ner sig.. men vågar aldrig hoppas.

Han har väl hittat någon ny att trakassera.... Mönstren brukar sitta i. 
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Safe) skrev 2026-01-25 11:57:36 följande:
    Han har väl hittat någon ny att trakassera.... Mönstren brukar sitta i. 
    Ja alla experter runt mig säger att han måste hitta en ny för att släppa mig. Helt galet sorgligt att det är så det ska behöva vara. Hade hoppats att denna tråd ledde till något magiskt tips men men..
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Kvinna) skrev 2026-01-25 11:48:31 följande:

Orkar du berätta lite mer om vad han utsatte dig för? Anar han åkte fast för grov kvinnofridskränkning? Vill förstå hur många brott som måste ske för att det ska bli så lång dom. Är fysisk misshandel en del av domen ? Fattar om du inte orkar berätta, men om du orkar så lyssnar jag gärna.
  • Anonym (Håll ut)
    Anonym (Ylva) skrev 2026-01-25 14:53:17 följande:
    Orkar du berätta lite mer om vad han utsatte dig för? Anar han åkte fast för grov kvinnofridskränkning? Vill förstå hur många brott som måste ske för att det ska bli så lång dom. Är fysisk misshandel en del av domen ? Fattar om du inte orkar berätta, men om du orkar så lyssnar jag gärna.
    Inte den du citerar, men den mannen jag tidigare nämnde åkte dit på dokumenterad misshandel. Dock "bara" blåmärken. Ingen våldtäkt (han var inte åtalad för våldtäkt.

Misshandel vid ett tillfälle och grov kvinnofridskränkning som pågått i 10 år blev 5 års fängelse.
  • Anonym (Håll ut)

Stor skillnad också på lägsta straff ifall det är oaktsam våldtäkt eller våldtäkt. 
    Oaktsam våldtäkt ger som lägst 14 dagars fängelse.
    Våldtäkt har ministraff om 3 år och som högst 6 år.

"I november 2021 beslutade riksdagen att höja minimistraffet till fängelse i ett år. Man beslutade också att förtal ska kunna ingå i ett åtal om grov fridskränkning eller grov kvinnofridskränkning"

"Grov kvinnofridskränkning är en underkategori till brottet grov fridskränkning. Bestämmelsen fokuserar på upprepade kränkningar i form av vålds- frids- eller sexualbrott som en man begår mot en kvinna i en nära relation.

De handlingar som avses är exempelvis misshandel, olaga hot, olaga tvång, sexuellt eller annat ofredande samt sexuellt utnyttjande. Den 1 juli 2013 ändrades lagen till att också omfatta skadegörelsebrott och överträdelse av kontaktförbud. Från den 1 januari 2022 ingår också brottet förtal i grov kvinnofridskränkning."

www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/grov-kvinnofridskrankning

Ju grövre brott som begåtts desto färre av dem krävs. 
  • Anonym (Håll ut)

"Att våldet är systematiskt och upprepat utgör kärnan i grov kvinnofridskränkning. Hur många gärningar som tillsammans innebär en upprepad kränkning ska bedömas med utgångspunkt i gärningarnas karaktär och omständigheterna i det enskilda fallet. Ju allvarligare en kränkning är, desto färre gärningar krävs. För att vara upprepad måste det röra sig om minst två gärningar."

• Anonym (Safe)
    Anonym (:() skrev 2026-01-24 20:32:46 följande:

Kan bara bidra med gnäll tyvärr. "Min" la aldrig av heller trots kontakt med polisen flera gånger. Till slut fick jag nog och bad min killkompis om hjälp. Men DÅ var det snabba ryck och fart på polisen/rättsväsendet. 6 år (!!!!) för synnerligen grov misshandel fick min kompis efter att ha skyddat mig. 

Skrämmande hur lite polisiärt skydd som kvinnor får!

Har läst att en del kvinnor som döms för mord, just mördade ett ex. som hade fortsatt att misshandla henne. Alltihop är så sorgligt. 
  • Anonym (Håll ut)

Jag ska också säga att den mannen jag talar om som fick 5 år dömdes 2010, och lagen har skärpts mycket sedan dess.

Ditt ex åker in på lång tid, om han blir dömd för grov kvinnofridskränkning där våldtäkter ingår.

Svar på tråden När tar eftervåldet slut?