• Anonym (TS)

Kungafamiljen i Norge

Jag tycker det är intressant med mediarapporteringen just nu från norska kungafamiljen. 

Om man kommer från en NPF familj som jag gör, där vi även har missbruk så kan jag ju se en familj med en komplex problematik inom familjen. 

Hur tufft det är att ha barn med särskilda behov och att det är lika tufft även om man tillhör kungafamiljen. 

Svårigheten med att komma till sin rätt. 

Många upprörs över att kronprinsessan och kronprinsen besökte sitt barn och bonusbarn på sjukhuset. 

Jag tycker snarare att detta är ett enormt friskhetstecken. Dom väljer det vuxna barnet med en omfattande problematik, dom besöker.

Det är faktiskt mer än vad många ungdomar på sis får.

Jag tycker att familjen faktiskt ska ta tillfället att prata om det här svåra och utmanande. Inte ens dom kan kontrollera sitt vuxna barn, trots ekonomiska resurser. 

• Svar på tråden Kungafamiljen i Norge
  • Anonym (Vivan)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-04 18:52:20 följande:
    Jag har jobbat med detta också. Har inte stött på detta. Men det är ju mer sällsynt att inte ha dessa diagnoser som gängkriminell, 
    Vad har du inte stött på?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Vivan) skrev 2026-02-04 21:16:51 följande:
    Vad har du inte stött på?
    Att det funnits en enda person i en anstaltsmiljö som är där för gängkriminalitet som inte har en NPF diagnos. Inom kriminalvården är dyslexi otroligt vanligt 
  • Anonym (E)

Jag fattar fortfarande inte vad NPF har med detta att göra. Det finns inga uppgifter om att Marius skulle ha NPF eller särskilda behov: 

Däremot beter han sig precis som en typisk kvinnomisshandlare och det är uppenbart att han har trott att han inte kan åka dit på grund av sin status. 

Det här är en vuxen man som har filmat kvinnor medan han har våldtagit dem och sedan sparat filmerna i en krypterad app för att njuta av senare som han själv uttrycker det. 

Det enda det indikerar är psykopati. 

Det här daltandet med förövare är så motbjudande, Tänker ni som försöker hitta ursäkter för en våldtäktsman  öht inte på offren? 

Marius säger till och med själv att hans psykiska diagnoser (som inte har specificerats någonstans) inte ursäktar det han har gjort och ändå ska vissa göra honom till ett offer. Helt otroligt. 

• Anonym (Royalty)

Läser att han gråter i rätten och drar upp sina diagnoser och pressen som jagat honom. Vad trodde han, han har växt upp i offentligheten och hade han pluggat och arbetat och gjort rätt för sig så hade inte pressen jagat honom. Han försöker hamra in en bild av att det är synd om honom, han utnyttjar sina diagnoser och pressen. Hoppas rätten ser igenom honom. 

Han hade när som helst kunnat sagt att han ville ha hjälp för sina problem och så hade han för det. Men det var ju mkt mer glassigt att hänga på partys och knarka och ligga runt. Åka jorden runt på diplomatpass. 

• Mrs Moneybags

Du talar om barn och ungdomar. Bonusprinsen är inget barn och inte heller någon ungdom. Han är 29 år gammal   

Han har av allt att döma våldtagit, misshandlat, hotat, slagit sönder hem, sålt knark, filmat utslagna kvinnor medan han begår övergrepp osv. Oavsett diagnos eller inte så måste han sitta i fängelse. Han är en fara för allmänheten.

Vad gäller Mette Marit så verkar hon inte vara helt normal hon heller. Jag kan inte se att hon skulle ha en diagnos, men jag är inte psykolog. Vad jag ser är en kvinna som vuxit upp med knark och fester och inte ville släppa taget om det när hon fick barn och blev kronprinsess av Norge. Hon träffade Epstein och hade sex, umgicks med den vidriga svenskan Eva Dubin som verkar ha sålt sin egen dotter till Epstein mm mm. 

Nästa familjemedlem som verkar ha grova problem är Märtha Louise. Hon ser änglar, talar med andar och var först gift med den vidriga Ari Behn och numera en helt galen schaman. 

Något är uppenbarligen fel i den släkten, men att skylla allt på diagnoser tror jag inte på. De har ett uppdrag som de blir rikligt belönade för. 

• Anonym (Q)

Tycker man ska sluta dalta med den sk bonusprinsen. Att gömma sig bakom ev diagnoser och morsan är vidrigt. Han har haft chansen. Smitit från rehab mm. Att vara påpassad av pressen är heller ingen orsak till att bete sig som ett rövhål. Det är ju inte ett brott utan 38. Hur stort är mörkertalet? Även om man har diagnoser och beroende behöver man inte bete sig som han gjort. Det kan vara en förklaring men inte ett försvar. Se bara på t ex Aftonbladets bevakning bara ja-sägare och tycka synd om. Inga negativs kommentarer släpps igenom i chatten. 

Han ska dömas precis som vem som helst. Beträffande hans morsa så hade hon visst kännedom om E eskapader. Mailkontakten fortlöpte även efter. Sedan städade hon i M lägenhet. Varför skulle hon bara ha diskat. 

Det är bara att kliva av för kronprinsparet och lämna över till Ingrid. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Q) skrev 2026-02-05 07:53:32 följande:

Tycker man ska sluta dalta med den sk bonusprinsen. Att gömma sig bakom ev diagnoser och morsan är vidrigt. Han har haft chansen. Smitit från rehab mm. Att vara påpassad av pressen är heller ingen orsak till att bete sig som ett rövhål. Det är ju inte ett brott utan 38. Hur stort är mörkertalet? Även om man har diagnoser och beroende behöver man inte bete sig som han gjort. Det kan vara en förklaring men inte ett försvar. Se bara på t ex Aftonbladets bevakning bara ja-sägare och tycka synd om. Inga negativs kommentarer släpps igenom i chatten. 

Han ska dömas precis som vem som helst. Beträffande hans morsa så hade hon visst kännedom om E eskapader. Mailkontakten fortlöpte även efter. Sedan städade hon i M lägenhet. Varför skulle hon bara ha diskat. 

Det är bara att kliva av för kronprinsparet och lämna över till Ingrid. 

Fast jag syftar ju på att inte ens kungligheterna kan hantera ett vuxet barn med så där stora utmaningar. Det visar på hur svårt det är att ha omfattande problematik. När inte ens kungafamiljen kan ha koll på honom dagarna innan rättegång. 
  • Anonym (Royalty)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-05 08:09:54 följande:
    Fast jag syftar ju på att inte ens kungligheterna kan hantera ett vuxet barn med så där stora utmaningar. Det visar på hur svårt det är att ha omfattande problematik. När inte ens kungafamiljen kan ha koll på honom dagarna innan rättegång. 
    Varför skulle de ha koll på honom, han snart 30 år? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Royalty) skrev 2026-02-05 08:20:27 följande:
    Varför skulle de ha koll på honom, han snart 30 år? 
    Det är väl ändå fullt rimligt. Om någon har ett missbruk så är ju denne ändå sjuk. 
  • Anonym (Royalty)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-05 08:54:58 följande:
    Det är väl ändå fullt rimligt. Om någon har ett missbruk så är ju denne ändå sjuk. 
    Ja, och då har man ansvar för att söka hjälp. Ärligt talat, så tror jag att detta är det bästa för honom. Att få ett fängelsestraff samt hjälp att komma ur sitt missbruk och hjälp med diagnoserna, så han leva ett friskt liv i framtiden. Samtidigt får hans offer upprättelse.

Men det är ju upp till honom om han vill ta emot hjälp. Hittills har han inte velat, eller gett upp. Han har liksom alla chanser i världen, som son till blivande drottning, men han har ändå valt den kriminella livsstilen. 
Svar på tråden Kungafamiljen i Norge