• Anonym (Lycklig)

BF oktober 2026 💕

Hej! Startar en tråd för oss med BF i oktober 2026. Skriv gärna en kort presentation av dig själv. Här kan vi prata om allt mellan himmel och jord kopplat till våra graviditeter. Kom ihåg att vara snälla mot varandra! Man vet aldrig vad någon bär på i sin ryggsäck. ❤️

Jag är 35+ och väntar mitt tredje barn, BF någon gång under första veckan i oktober. Har ett barn i livet och ett i himlen. Känner mig så lyckligt lottad att få uppleva en till graviditet! Pga tidigare erfarenheter så kommer vi att vänta med att gå ut öppet om den här graviditeten till omkring vecka 20. Därför pratar jag hemskt gärna med andra här på Familjeliv för att få ventilera alla tankar och känslor som man bär på. ❤️

• Svar på tråden BF oktober 2026 💕
  • Anonym (Glad)
    VitaGulaBlå skrev 2026-03-17 12:53:08 följande:

En liten uppdatering från mig. I förra veckan var jag och min sambo på första ultraljudet, då var det v.8. Det vaginala ultraljudet gick snabbt, kanske 10 min, och barnmorskan fick ganska direkt något allvarligt i blicken. Det fanns ett litet hjärta som slog, thank God, men fostret var mindre än barnmorskan förväntat sig. Då vi gjort IVF finns inga osäkerheter kring befruktningsdatumet, antar jag i alla fall. Istället för v.8 motsvarade fostrets storlek v. 6. Barnmorskan sa att detta inte var bra, men att graviditeten skulle kunna fortsätta positivt. Men det är osäkert. 

Jag och sambon blev först väldigt nedstämda. De rosa molnen fick sig en häftig törn. Vi blev inbokade på ett nytt ultraljud veckor framåt. Idag är det en vecka kvar. 

Än så länge har gravidsymptomen fortsatt, så jag tänker att det lilla växer till sig. Har en mycket mer positiv känsla i kroppen än direkt efter ultraljudet, men oro och osäkerhet. Om vi inte tagit det där ultraljudet hade ju allt känts bra... Har någon mer varit i min situation? Vad sa de på ert tidiga ultraljud?

Håller tummarna för att nästa kontroll ger positiva besked ❣️
  • Anonym (Försök11)

Eftersom vi gjort IVF fick vi ett ultraljud idag 8+1 och allting såg toppen ut. Slappnar av gör vi inte, men andas lite djupare i alla fall! 

• VitaGulaBlå
    Anonym (Försök11) skrev 2026-03-19 17:31:00 följande:

Eftersom vi gjort IVF fick vi ett ultraljud idag 8+1 och allting såg toppen ut. Slappnar av gör vi inte, men andas lite djupare i alla fall! 

Jättefin ❤️
  • Rainbowbaby2026
    Anonym (Försök11) skrev 2026-03-19 17:31:00 följande:

Åh va skönt för er 🥰 hur är det med måendet då?  
  • Anonym (Försök11)
    Rainbowbaby2026 skrev 2026-03-20 13:53:25 följande:
    Åh va skönt för er 🥰 hur är det med måendet då?  

Samma som tidigare, det vill säga trötthet, andfåddhet, lätt illamående och molvärk. Hur mår du/den bärande? 

• Rainbowbaby2026
    Anonym (Försök11) skrev 2026-03-20 17:55:57 följande:

Samma som tidigare, det vill säga trötthet, andfåddhet, lätt illamående och molvärk. Hur mår du/den bärande? 

Jag bär 💜, och jag mår bra men instämmer på samtliga som du skriver. Generellt inte alls mycket illamående men i övrigt allt du skrev. 
  • Babysheep

Mina spottings är tillbaka och mina graviditetssymptom har försvunnit. 
    Är så oerhört orolig att detta ska gå åt skogen. 

Jag tog ett hcg-prov i går som visade 38 900 U/l i v 7+2. Ska ta ett nytt på måndag för att se om det ökar. 

Tidigt UL var det inte tal om fast jag bönade och bad. 

• Anonym (Mellan)
    Babysheep skrev 2026-03-21 14:54:03 följande:

Mina spottings är tillbaka och mina graviditetssymptom har försvunnit. 
    Är så oerhört orolig att detta ska gå åt skogen. 

Jag tog ett hcg-prov i går som visade 38 900 U/l i v 7+2. Ska ta ett nytt på måndag för att se om det ökar. 

Tidigt UL var det inte tal om fast jag bönade och bad. 

Tycker det är så sjukt att tidig scanning inte är något som erbjuds alla.. Speciellt om man är orolig, helt orimligt. Hoppas du har en privat klinik i närheten du kan söka dig till, och att allt ser bra ut!
  • Babysheep
    Anonym (Mellan) skrev 2026-03-21 17:15:59 följande:
    Tycker det är så sjukt att tidig scanning inte är något som erbjuds alla.. Speciellt om man är orolig, helt orimligt. Hoppas du har en privat klinik i närheten du kan söka dig till, och att allt ser bra ut!
    Ja verkligen. Sen klagar de på att nativiteten sjunker.. 

Jag ska försöka tjata om ett UL på måndag igen när jag har telefontid med mvc. 
    Av ren princip vill jag helst undvika privat vård, tycker det är orimligt dyrt för något som en välfärdsstat borde stå för. Men får jag inget UL nästa vecka heller är jsg nog tvungen att överväga privat ändå..

Tack för omtanken!
  • Tufinek
    Babysheep skrev 2026-03-21 19:56:07 följande:
    Ja verkligen. Sen klagar de på att nativiteten sjunker.. 

Jag ska försöka tjata om ett UL på måndag igen när jag har telefontid med mvc. 
    Av ren princip vill jag helst undvika privat vård, tycker det är orimligt dyrt för något som en välfärdsstat borde stå för. Men får jag inget UL nästa vecka heller är jsg nog tvungen att överväga privat ändå..

Tack för omtanken!

Usch vad hemskt med nya spottings:( Lider verkligen med dig!

Jag håller helt med dig om att med de skatter vi betalar så förtjänar man bättre vård än så! Jag hade själv en läskig dag i fredags då jag började blöda kraftigt vid lunch. Kom som en fors helt plötsligt men avtog sen och det kom bara lite brunaktigt mot kvällen. Jag ringde barnmorskan och såklart var det snack om att om det avtagit så är det ett bra tecken och man ska avvakta. Jag har UL bokat till 1 april och så skulle vi kolla om allt är bra då. Men hur ska man kunna vänta så länge?! Jag var helt förkrossad, tänkte att det var säkert kört för mig. Hade kunnat ringa gynakuten och hoppas på ul den vägen men jag orkade absolut inte med det bemötandet som man brukar få i vården nuförtiden (kanske borde jag inte anta saker men min erfarenhet har gjort att jag inte är hoppfull när det gäller kontakt med vården). Så jag gav mig och bokade ett privat ul igår. Dyrt? Absolut! Men värt varenda krona med tanke på att det gick fort, de tog sig verkligen tid att bemöta min oro med värdighet och förklarade allt de visade på skärmen i lugn och ro. Bebisen mår bra, allt ser ut som det ska, hjärtat, magen, längden. Och jag kan slappna av inför jobbveckan och titta på små videoklipp på när lillen sprattlar med benen:) 

Hoppas såklart att du får till för ul via vården på måndag. Men vägrar de så rekommenderar jag starkt att gå privat. Den stressen man går igenom när man inte vet vad som händer är olidlig:( Och jag hoppas innerligt att bebisen ligger där i magen och mår prima! 💕

Håll oss uppdaterade:)

Svar på tråden BF oktober 2026 💕