Anonym (Glad) skrev 2026-03-30 14:36:55 följande:
Vad skönt att du mår bättre ❣️
Är 36 år och vi fick vårt KUB bokat till v 14+0 vilket kändes oerhört sent med tanke på att processen ser annorlunda ut där vi befinner oss. Efter v14 ligger tex inte längre beslutet enbart i föräldrarnas händer (som jag förstått när jag läst på) och skulle ev vidare provtagning behövas hade vi passerat ramen för länge sedan, vilket för oss kändes lite olustigt. Kunde heller inte tidigarelägga besöket pga ledigheterna som infaller nu under påsken. Vi valde därför att boka privat NIPT i förra veckan som vi faktiskt fick svar på idag och det visade inga avvikelser ????🙏🏼🥹
Vad jag förstått när jag läst och jämfört brukar Sverige göra KUB 11+0-13+6 - stämmer det? Då känns det som att de räknat med god marginal för ev vidare provtagning, om så skulle behövas.
Taack! <3
Vad skönt att ni har fått tillbaka proven och att inget avvikande kunde hittas! Grattis!!
Ja, jag vet nog egentligen att det finns marginal, men det känns liksom lite olustigt att tiden potentiellt springer iväg efter KUB, för att sedan då eventuellt göra NIPT, och sedan kanske fostervattenprov... Det känns bara olustigt såhär första gången och med lite hög ålder, så jag tänker att ett privat NIPT kan lugna mina nerver lite. Det kasnke får vara värt det. Känns också så svårt att ta ställning till KUB-resultatet även om det inte ligger inom "riskvärde" eller vad man ska säga. Jag är nog bara en ganska orolig person i grunden.